Det kan funka, men det är några saker som är viktiga att tänka på.
Först och främst så ska musiken inte vara för hög. Detta gäller speciellt om det finns personer som har dålig hörsel som då kan få svårt att skilja ut vad som sägs. Jag har själv detta problem (även om det inte stör mig så mycket, jag har hört det mesta och det var inte mycket att lyssna på...). Var lyhörd (oavsiktlig ordvits) för om någon spelare har detta problem.
Val av musik. Nyckelordet är subtil. Musiken ska inte vara för dominerande, utan den ska krypa upp på spelarna utan att de märker det. Instrumental, alternativt sång utan begriplig text, eftersom texten annars lätt tar uppmärksamhet.
Passande. Powerrock kanske inte passar fast den handlar om krigare och sånt. Försök hitta sådant som andra än du själv tycker passar, ofta är det väldigt personberoende.
Några förslag:
Dungeonbashing, urskog, fantasy i John Bauerstil: Macbeth med Laibach. Lågmäld men ger bra stämning, tillräckligt lång och varierande för att loopas.
Skräck på mentalsjukhus: SchreiX eller Vena Cava av Diamanda Galas. Släck lyset och spelarna kommer att bli så skraja att de behöver ha med sig reservbrallor. Egentligen inte tänkta som bakgrundsmusik, men funkar bra.
Cthulhu i Egypten: Vilken som helst av Om Kalthoum (och hon har gjort många!), Enta Omri rekommenderas och är lättast att hitta. Varianter på stavning finns, då det inte finns ett 1:1-förhållande mellan arabisk och svensk stavning. Också långa och loopbara.
Thatcher-regimen på Irland: Irish Brigade, Wolfetones, Standing Stones.
Vietnamkriget: Rolling stones, speciellt Paint it black (detta naturligtvis under förutsättning att man spelar amerikaner). Blanda in lite "When Johnny comes marching home" och lite annat USA-patriotiskt dravel så har du känslan på plats.
Western: Köp ett par samlingsplattor av Ennio Morricone's spagettiwesternmusik så har du allt du behöver.
Klassisk musik funkar skapligt, men man ska kanske undvika den alltför dominerande musiken som Orff eller Wagner.
Filmmusik: Kan funka, men använd med försiktighet.