Nekromanti Rollspel och research?

solvebring

Superhero
Hur viktigt är det att researcha inför rollspelsmakandet och hur viktigt har det varit för just dig i dina spelprojekt?

Säg att man vill förlägga en fiktiv stad i ett land och blanda verkligheten med det fiktiva? ... Hur mycket research skulle du lägga ned på det och varför?

Säg att landet i sig ska vara ungefär som i verkligheten. Möjligen att en del fördomar, förväntningar och klichéer också görs verkliga - men att det i stort sett är det verkliga landet vi talar om. Vad behöver du då veta om det landet, om det till exempel är något välkänt som Frankrike, England, Amerika eller Tyskland?

Säg sedan att den fiktiva - påhittade staden - du ska placera i landet just är fullkomligt fiktiv, fast med verklig förankring. Staden finns inte, dess geografi och demografi är fullkomligt påhittat. Men staden passar likväl in i det här landet som om den vore verklig. Den är som vilken stad som helst där...

Nå, vilka källor är bra eller dåliga?
Vilka arbetsmetoder och strukturer är vettiga?
Hur mycket anser du att en spelare till exempel måste veta eller helt enkelt kan få bestämma över själv?

Kort och gott - varför research och hur jobbar du med det?
Exempel: Du ska etablera en fiktiv stad i USA. Hur mycket jobb och återgivande information skulle du vilja ned på USA i så fall?

Doomhamster

Swordsman
Jag skulle till att börja med läsa en turistguide eller två. De ger ofta i alla fall ett vagt hum om vad som redan finns i trakten, historia osv. (Skyddar en också i viss mån från att bli utgarvad av mer belästa/beresta spelare!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Research och research... I allmänhet äter jag information och förvandlar den till rollspel enligt nåtslags 10:1-ratio. När jag ska spelleda något i en stad eller i en värld måste jag inför varje äventyr läsa en jäkla massa, se filmer, lyssna på musik och så vidare för att få de där ynka timmarnas spelbart äventyr... Så jag skulle nog säga att jag gör research hela tiden; allt jag gör är egentligen research inför någon form av rollspelsprojekt.

Men det var nog egentligen inte så du menade.

Exempel: Du ska etablera en fiktiv stad i USA. Hur mycket jobb och återgivande information skulle du vilja ned på USA i så fall?
Jag skulle använda wikipedia, google earth och google image search för att insupa så mycket "amerikansk stad" som jag kunde. Bestämma mig för ungefär var den ligger på kartan. Inte exakt, men kanske delstat och klimatområde. Ligger det öken runt? Kolla på bilder på städer runt omkring. Städer med öken är coolt. Hur ser det egentligen ut när en modern miljonstad övergår i öken? Hur ser mellanutrymmet mellan skyskrapor ut? Hur börjar sanden? Hur går vägarna? Vilken typ av ljus får man från solen, vad jagar folk, vilka religiösa grupper finns i närheten? Hur ser vapenlagar ut? Finns det några kända seriemördare eller presidenter från området? Är det mest demokrater eller republikaner? Finns det nån KKK-historia för stället? Hur ser musiken ut? Finns det nåt speciellt med matlagningen? Tunnelbanor, kloaksystem, näraliggande vatten, större monument etc...

Kolla på bilder, bilder, bilder, bilder. Städer, landskap, himmel, människor, barer.

Och på kanske 20-40 timmars efterforskningar av det slaget kanske jag får 2-4 timmars spelbar tid kring bordet =)

//Krank, ineffektiv

Nabu

Warrior
Jag gör helt annorlunda. Min erfarenhet säger mig att saker man upplevt själv går att använda för en mycket mer levande skapelse än saker man läst om/sett på bild/sett på film. Så när jag ska skapa saker så gör jag en grundläggande fakta-undersökning (typ wikipedia, relevanta böcker jag har hemma), men sedan baserar jag mitt skapande på personliga upplevelser jag har haft.

Till exempel i mitt skapande av Dark Dreams, så finns det områden där bosättningarna är glesa och där sluttningarna är täckta av granskog. Först tog jag reda på vad självdrivande byar historiskt sett har haft, och hur de har sett ut (vilket jag inte lägger ner så himla mycket tid på), men sedan kör jag bara igång med mina egna upplevelser av mörka granskogar och isolerade byar. Jag försöker mer återge en känsla för området, mot en bakgrund av hur det faktiskt är. Detaljerna lämnar jag åt spelarna.

Så, om jag skulle skapa en fiktiv stad i USA skulle jag nog kolla upp några exempel på städer som finns, och sedan hitta personliga upplevelser att bygga utifrån.

Smrtihara

Warrior
Jag gillar att skapa från en förlaga. Om jag ska trolla fram en fiktiv stad så tar jag några liknande städer, läser på om dem och gör som Frankenstein. Minus de fula skarvarna och bultarna förstås.

Jag gillar wikipedia i det här avseendet. Liksom google maps. Jag läser lite basfakta om städerna. Är det intressant läsning i sig så fortsätter jag läsa på om historia, politik, osv. Senast så läste jag Hamilton i Kanadas lokaltidning varje morgon i någon vecka.

Annars så tar jag grundfakta och målar upp resten själv med rejäl godtycklighet.

Samma gäller landet. Jag skulle dock låta landet presenteras i staden. Alltså lägga krutet på stan och presentera landet genom beskrivningar av staden.

krank

Smrtihara said:
Minus de fula skarvarna och bultarna förstås.
Fast i originalet hade Frankensteins monster varken skarvar eller bultar... Han var grotesk, men ingen Boris Karloff:

Wikipedia said:
Shelley described Frankenstein's monster as an 8-foot-tall (2.4 m), hideously ugly creation, with translucent yellowish skin pulled so taut over the body that it "barely disguised the workings of the vessels and muscles underneath"; watery, glowing eyes, flowing black hair, black lips, and prominent white teeth

//Krank, messerschmidt

Krille

Super Moderator
Researchen är inte något som ska följas slaviskt i rollspelssammanhang. Researchens uppgift är att se till att du vet vad du pratar om, och sedan kan anpassa det till rollspelet ifråga. Dessutom ska research inspirera - det finns gott om kul berättelser i verkligheten som definitivt passar in i fiktionen.

Jag tar mitt vanliga konkreta och närliggande exempel: Blå Himmel. Och jag ska smalna av ämnet rätt hårt: jag ska berätta om det gods som används som rollpersonernas bas.

Rollpersonerna förutsätts tillhöra Femte flottiljen som är stationerad vid Schloss Model, som upplåts av friherrinnan Wilhelmina Gustlof åt Fehnmeyer-kåren men också åt Röda korset som driver ett fältsjukhus där.

Nu skulle jag kunna göra det enkelt för mig och rita en karta över godset och skriva ner stats för friherrinnan, översten som för befäl över flottiljen och chefen för fältsjukhuset, men nej, det är ju Krille vi talar om.

Så det första jag gör är att jag gör en djupdykning i hur ett gods kring första världskriget sköts och styrs och bemannas. Det börjar med tittar på hur det skildras i TV, som exempelvis "Upstairs, Downstairs" eller "Manor House". Sedan gräver jag ner mig i detaljer: vilka positioner finns? Vad gör de? Hur är ansvarsfördelningen? Och till det använder jag alla källor jag kan (Wikipedia är rätt praktiskt på den punkten). En del översättningsarbete kan tillkomma, exempelvis för att hitta svenska termer på alla dessa pigor som finns på ett gods.

I och med det så börjar berättelser växa fram, till exempel om kammarpigan fröken Marie, trettio år och fortfarande ogift, men som är hejjans blyg och rodnar och stammar så fort en karl tilltalar henne - och det blir ju inte lättare när godset nu bebos av ståtliga flygofficerare. Eller butlern herr Sobel, även känd som "djävulen med käppen". Eller friherrinnans sextonåriga dotter som arbetar som frivillig sjuksköterska på fältsjukhuset och har sett män dö ropande efter mamma.

Och jag känner att de här små berättelserna och många andra hade inte kommit till alls om jag inte hade gjort researchen.

---

Jag vill passa på att slå ett slag till för Scrivener. Nu när jag har börjat använda programmet på allvar så märker jag hur fantastiskt det är för den här sortens skrivare.

I varje projekt finns inte bara en massa mappar (grovt motsvarande kapitel) och texter (grovt motsvarande textavsnitt) som du kan ordna och sortera hur du vill och arbeta på i vilken ordning du vill; det finns dessutom en mapp kallad Research. I den slänger man allt man kan tänkas hitta om ämnet: länkar, filer, texter etc, så att det alltid finns tillgängligt när man behöver det för projektet. Det är bara att dra dit det och släppa. Dessutom kan man sortera dem och ordna dem efter ämne, så att man lätt hittar det man är ute efter.

KamiFisk

Hero
Självklart gillar jag att ha lite kött på benen i form av bakgrundsfakta. Men i slutändan är det olika känslor på områden och byar/städer jag är ute efter.
Jag brukar börja med att ta ett beskrivande ord till exempel lummigt.
Sen tar jag det steget vidare och tänker på vad som gör saker lummiga och bygger sedan däromkring.

krank

Krille said:
Jag vill passa på att slå ett slag till för Scrivener.
Jag gör motsvarande grejer med en wiki, men försökte ge Scrivener en chans. Tyvärr verkar inte Linuxbetan funka så bra på 64-bitarssystem, så jag gav upp... Ska hålla koll framöver, dock.

Sapient

Swashbuckler
Krille said:
Jag vill passa på att slå ett slag till för Scrivener. Nu när jag har börjat använda programmet på allvar så märker jag hur fantastiskt det är för den här sortens skrivare.

I varje projekt finns inte bara en massa mappar (grovt motsvarande kapitel) och texter (grovt motsvarande textavsnitt) som du kan ordna och sortera hur du vill och arbeta på i vilken ordning du vill; det finns dessutom en mapp kallad Research. I den slänger man allt man kan tänkas hitta om ämnet: länkar, filer, texter etc, så att det alltid finns tillgängligt när man behöver det för projektet. Det är bara att dra dit det och släppa. Dessutom kan man sortera dem och ordna dem efter ämne, så att man lätt hittar det man är ute efter.
Stort tack för tipset!

Vill minnas att jag såg det här programmet för några år sedan, medan jag fortfarande befann mig i MacOS-exodus och innan det fanns en windows-version. Men jag hade uppenbarligen glömt det och nu suttit och önskat att det fanns ett liknande program ett bra tag.

Sapient

Swashbuckler
Jag håller med krank om att utväxlingen mellan nedlagda timmar i (allmän) research ger ca. en tiondel så lång speltid. (Utom möjligen den mest generella stämningsbilden, för att både SL och spelare återanvänder den så mycket oftare. Om det tog en timme att ta reda på allmänt om namnskick, lite miljödata och hur man tilltalar varandra i 1800-talets Wien, kan det räcka till en hel spelkväll som utspelar sig där. I en längre kampanj kan VISSA miljöeffekter betala sin tid i research många gånger om.)

Om man sedan skiljer mellan ren research och förberedelser (att göra något av researchen, rita den där kartan et.c.) så finner jag att jag ofta lägger ned mycket lite tid på research.

Min stil som SL brukar bygga en hel del på improvisation, men för att hinna med de förberedelser som ändå behöver göras, så föredrar jag att försöka använda så mycket som möjligt av existerande kunskap i stället för specifik research. Jag försöker få så stora delar av kampanjen jag kan, att utspelas i miljöer där jag känner mig trygg att kunna improvisera fram vad som behövs.

Det drar väl åt det håll Nabu beskriver. Och helt klart är det så att tio timmar "på plats" ersätter minst 50 timmars research. Möjligheten att exakt kunna beskriva den där övergivna gångtunneln till en nedlagd S-Bahnstation i Berlin, alldeles intill muren, för ett agentäventyr i kalla kriget-miljö, blir mycket enklare av ens ett kort besök.

Så till ditt konkreta exempel - om jag kunde skulle jag undvika att göra staden fiktiv. I bästa fall kan jag använda en där jag varit, som passar för miljön. I andra hand transplantera en stad jag känner till, till ett område där den behövs för spelandet.

Däremot, om det uttryckligen är en känd stad - som jag inte har någon kunskap om - som ska besökas, måste jag avsätta tid för research.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Krille said:

Plågsamt att jag sitter i fönsterlandet och inte i äppellunden. Det där verkar jag vara rätt slags arbetsredskap för mig. :gremsuck:

Krille

Super Moderator
Mekanurg said:
Krille said:
(om Scrivener)
Plågsamt att jag sitter i fönsterlandet och inte i äppellunden. Det där verkar jag vara rätt slags arbetsredskap för mig. :gremsuck:
Som tur är så finns det en Windows-beta (och en Linux-beta också):

Scrivener for Windows beta

Den funkar rätt bra, och jag har inte märkt några fel än. Nackdelen är att den måste förnyas var trettionde dag tills den blir skarp.

solvebring

Superhero
Oj oj! Stort tack till er alla, och fortsätt svara och ge mer till mig och tråden för allan del. Underbart trevligt.

Under bara en natt och en dag har ju här trillat in en massa kalastips som jag förhoppningsvis kommer få stor hjälp av. Särskilt tack till krank och Krille som benade ned sig lite extra kring arbetsmetoder och -strukturer. Det är alltid värt en extra slant. =)

Förövrigt känns det bra då Krille poängterar att det inte är äktheten i sig utan äktheten i relation till vad för slags äkthet spelet behöver som är grejen. Det känns som det kan vara lätt att glömma bort och därav råka överarbeta alltsammans. Det ska jag verkligen försöka komma ihåg.

Christoffer

It's all pig.
Läs böcker, se film, etc. Skriver man ett spel som handlar om episk fantasy, läs massa episk fantasy, vad är ballt? Vilka teman finns? Hur får man in det i spel. Osv.