Nekromanti Rollspel på 2 pers...

solvebring

Superhero
... är ju ett ämne vi diskuterat flera gånger. Ändå så hittar jag inget när jag söker i forumet. Jag antar att googleskills och forumskills inte går hand i hand. Jag är relativt kass på att söka på forumet antar jag.

Hur som helst, jag tar med glädje emot allt material: tips, dokument, länkar, länkar till de där jävla forumtrådarna jag inte hittar osv osv osv. fom folk har kring ämnet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
... är ju ett ämne vi diskuterat flera gånger. Ändå så hittar jag inget när jag söker i forumet. Jag antar att googleskills och forumskills inte går hand i hand. Jag är relativt kass på att söka på forumet antar jag.

Hur som helst, jag tar med glädje emot allt material: tips, dokument, länkar, länkar till de där jävla forumtrådarna jag inte hittar osv osv osv. fom folk har kring ämnet.
Jag skrev det här inlägget för länge sedan. Kanske värt att ta en titt på.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:

Jag skrev det här inlägget för länge sedan. Kanske värt att ta en titt på.
Skitbra! Tackar så mycket. =)
Precis vad jag behöver.

... solvebring hoppas på att det finns fler vita ulvar där ute. :gremwink:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har en hel del erfarenheter från det men eftersom jag inte spelar rollspel i samma liga som de flesta andra här vet jag inte hur mycket nytta du har av mina erfarenheter. Anyway here goes...

1) Rollspel på två går utmärkt. Det är lite annorlunda mot en spelgrupp men det fungerar, förutsatt att spelaren är ganska duktig på rollspelande. Annars blir det en ganska trist dialog.

2) Man hinner ganska mycket då man bara är två så du kan bygga upp ganska detaljerade världar och skaffa karaktären en rätt schysst "spelad" bakgrund.

/Niklas som för tillfället bara erinrade sig dessa 2 erfarenheter

solvebring

Superhero
Ja, jag har själv lite erfarenheter, men det var länge, länge sedan. Och det största problemet är ett som du själv har en teori om... Jag har bara spelat på två med folk som spelat rollspel förut.

Kruxet är att skälet till att jag drar upp den här tråden är att jag nu tänkte försöka få tummen ur röven och faktiskt få sambon att prova lite rollspel med mig. Exet av Saga som hon fick när hon fyllde år har hon ju inte haft tid att bläddra i ens. Nu är det fan dags - om inte annat för att se om vi kanske kan hitta fler saker än att mysa och titta på film. Det börjar bli tjatigt.

Mina egna tankar hittills är att jag frågar henne lite om vilken typ av setting och genre hon skulle kunna tänka sig, och att jag därefter skräddarsyr ett litet scenario på vilket jag slänger upp något enklare mer friformshintande system. Fast tja, jag vet inte för säkert, därför tänkte jag försöka vidga mina vyer genom den här tråden.

solvebring

Superhero
Re: Rollspel på 2 pers... Scenario?

En sak jag så klart kommer att fundera över är om det faktiskt aldrig skrivits några "1 SL, 1 spelare"-scenarion?

Christoffer

It's all pig.

solvebring said:
En sak jag så klart kommer att fundera över är om det faktiskt aldrig skrivits några "1 SL, 1 spelare"-scenarion?
Gjorts endel sådant för AD&D. Jag har skrivit en hel del kring solospel, spelar det väldigt frekvent, både med spel gjorda för det (Showdow, Beast Hunters, S/Lay w/Me) och spel som mer är gjorda för flera spelare (Burning Wheel, Trollbabe, snart även Revolver, tex). Jag är ett väldigt stort fan av den dynamik som uppstår, det känns speciellt. Diggar också det fokus som sker då det endast finns en protagonist och det är denne person vi följer, men mycket går också förlorat. Som den dynamik som kan uppstå mellan karaktärer i en grupp. Min upplevelse utav det hela är att det krävs mer - på ett sätt - utav spelledaren, i en hel grupp kan oftast relevanta konflikter uppstå ur gruppen i sig. Men utan en grupp måste dessa konflikter komma från spelledaren ensam. Spelar du utan en story och färdigt scenario, kan jag varmt rekommendera dig att försöka låta tiden flyta fram rätt långt, flera år åt gången. I mitt och Hans. pågående Burning Wheel-spel ( här hittar du lite tankar jag har kring den...) är det bara vi två och i senaste spelmötet tog Hans. karaktär en pil i bröstet, han var nära döden och har nu legat i två års tid i ett kritiskt tillstånd, vårdats utav två nära vänner, och glidit fram och tillbaka ur medvetslöshet. Detta är något som sker helt naturligt utifrån resultaten utav de konflikter som kommer upp i spelet, behöver vi två år, så går det två år. En snabb narration av den tiden, så är det klart. Sådant är riktigt jäkla bra när det kommer till solospel. Är det en grupp ska man alltid försöka synka gruppens aktiviteter med den här typen av stunder, och det blir oftast krystat. Men det ger ett väldigt trevligt flow åt historien, det känns naturligt, någon månad rätt intensivt berättande, sen ett hopp på två år...

Vi kommer förhoppningsvis snart fortsätta den här berättelsen och för den som är nyfiken kommer det komma fler spelrapporter när detta blir av...

Christoffer

It's all pig.
Fast den tävlingen är väl för spel för en person? I stil med How to host à Dungeon, The Plant, osv

solvebring

Superhero

Intressant må jag säga. Det låter förövrigt som om det skulle handla om någon dramaserie på TV när ni lagt upp det så där. Vilket är jävligt coolt. Jag tänker då på filmatiseringar för miniserier på TV av till exempel Jane Austens verk och liknande - sådant som SVT brukar vara flitiga med att sända. Där går man ibland flera år på ett avsnitt och hoppar rätt så rejält för att hinna med.

Finns det några spelrapporter på det ni spelat av det hittills?

... undrar solvebring som sett två-tre delar av en miniserie på SVT2 nyligen. Den heter tydligen Desperate romantics. Måste se till att se alla avsnitt.