Re: Rollspel på 2 pers... Scenario?
solvebring said:
En sak jag så klart kommer att fundera över är om det faktiskt aldrig skrivits några "1 SL, 1 spelare"-scenarion?
Gjorts endel sådant för AD&D. Jag har skrivit en hel del kring solospel, spelar det väldigt frekvent, både med spel gjorda för det (Showdow, Beast Hunters, S/Lay w/Me) och spel som mer är gjorda för flera spelare (Burning Wheel, Trollbabe, snart även Revolver, tex). Jag är ett väldigt stort fan av den dynamik som uppstår, det känns speciellt. Diggar också det fokus som sker då det endast finns en protagonist och det är denne person vi följer, men mycket går också förlorat. Som den dynamik som kan uppstå mellan karaktärer i en grupp. Min upplevelse utav det hela är att det krävs mer - på ett sätt - utav spelledaren, i en hel grupp kan oftast relevanta konflikter uppstå ur gruppen i sig. Men utan en grupp måste dessa konflikter komma från spelledaren ensam. Spelar du utan en story och färdigt scenario, kan jag varmt rekommendera dig att försöka låta tiden flyta fram rätt långt, flera år åt gången. I mitt och Hans. pågående Burning Wheel-spel (
här hittar du lite tankar jag har kring den...) är det bara vi två och i senaste spelmötet tog Hans. karaktär en pil i bröstet, han var nära döden och har nu legat i två års tid i ett kritiskt tillstånd, vårdats utav två nära vänner, och glidit fram och tillbaka ur medvetslöshet. Detta är något som sker helt naturligt utifrån resultaten utav de konflikter som kommer upp i spelet, behöver vi två år, så går det två år. En snabb narration av den tiden, så är det klart. Sådant är riktigt jäkla bra när det kommer till solospel. Är det en grupp ska man alltid försöka synka gruppens aktiviteter med den här typen av stunder, och det blir oftast krystat. Men det ger ett väldigt trevligt flow åt historien, det känns naturligt, någon månad rätt intensivt berättande, sen ett hopp på två år...
Vi kommer förhoppningsvis snart fortsätta den här berättelsen och för den som är nyfiken kommer det komma fler spelrapporter när detta blir av...