Jag planerar inte på att gå in på någon längre diskussion om system vs fritt. Men...
De största fördelarna med att använda ett fritt system är flöde och känsla. Speciellt när det gäller nya spelare i ett nytt system. I ett systembaserat spel måste då spelaren intellektuellt sätta sig in i hur spelet kan tänkas fungera, vilket kan ta allt från 30s till 5m, vilket leder till att handlingen inte längre är någonting som känns, utan snarare en intellektuell tanke. Det blir mer spel än upplevelse. Jag har en full förståelse för att det finns många som spelar rollspel som ett spel, och dom får jättegärna göra det. Men vill jag spela ett spel så tar jag fram Settlers, Texas Holdem eller Civilization, beroende på vilka som ska spela. I ett rollspel premierar jag upplevelsen av att bygga en berättelse tillsammans. Därför är det mycket enklare att be spelaren slå en godtycklig t100 utifrån situation och karaktär, eftersom de allra flesta har en ryggmärgsförståelse av procent och ser direkt om det var ett lyckat slag eller inte. Och utifrån SLs reaktion märker de hur svår handlingen faktiskt var för karaktären i fråga, om de inte förstod det innan de försökte sig på den.