Nekromanti Rollspel på fest

Trangor

Veteran
Finns det något typ av rollspel som fungerar bra som impulsspel? Det ska alltså kunna spelas på en kväll (dvs 4, max 5 timmar), vem som helst utan erfarenhet ska kunna hänga med (och tycka att det är roligt) och det ska gå snabbt att starta upp (dvs max 10, men helst under fem minuter).

Jag tänker mig systemlöst, så att ingen behöver sätta sig in i några regler. Men finns det något jättebra system fungerar det givetvis.

Möller

Hubert Hortlax
Supergänget, som finns att läsa här, är ett skitroligt och mycket snabbt spel.

Null State är lämpligt att spela på en timme eller två med ytterliggare kanske en halvtimmes förklaring och planering. Också tillgängligt gratis.

Förresten, välkommen till forumet.

Pilzefrau

hon/henne
Det svåra kravet du antagligen kommer ställa, men som du inte säger något om, är hur många du vill kunna spela med samtidigt. Allt det du sagt är jag övertygad om att det finns spel som klarar (även om jag själv inte vet vilka, Lady Blackbird kanske?), förutsatt att det inte är stora mängder spelare. Då blir det nog lurigare.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tror på en nedbantad version av InSpectres. Plocka bort reglerna för bibliotekskort och liknande och ta även bort Confessionals, förenkla stressreglerna till att slå lika många tärningar som mängden stress och varje etta plockar bort ett attributpoäng. Pang bom så har du ett jättesimpelt system. Spelet är förberedelselöst och går jättesnabbt att sätta igång med. Med ovana spelare kan det ta uppemot två timmar om man inte stressar. Jag och mina kompisar har spelat igenom ett uppdrag på 45 minuter.

Det är också lätt att sälja in ("Det är som Ghostbusters!") och det är lättsamt och skratta-högt-roligt vilket gör det lämpligt på fest. Det är också skitenkelt att lägga till eller ta bort spelare medan man håller på.

Trangor

Veteran
Det fanns flera fina poänger med både Supergänget och Null state som jag kommer att använda om än i en lite omarbetad version, om jag bygger ett eget system.

Och förresten, tack för välkomnandet.

Trangor

Veteran
Själv tror jag inte på att spela rollspel med många fler än fem spelare. Om man är fler skulle jag nog välja andra spel som Roborally, Werewolf eller TP i stället. Men poängen är att antalet spelare ska vara möjligt att variera, alltså 2-5 exklusive SL.

Möller

Hubert Hortlax
Trangor said:
Jag tänker mig systemlöst, så att ingen behöver sätta sig in i några regler. Men finns det något jättebra system fungerar det givetvis.
Jag skulle undvika systemlöst. Regelmekanik är tydligt, friform är en balansgång som jag tror nybörjare skulle ha svårt med.

En enkel konflikmekanik fördelar berättarmakt smidigt; du säger vad din rollperson gör; spelledaren sätter svårighetsdrag; tärningen avgör om handlingen lyckas. Det är rätt enkelt att fatta.

Men i friform finns ingen tydlighet, och spelarna kanske begränsar sig i vad de berättar mer än de egentligen behöver.

Trangor

Veteran
Jag planerar inte på att gå in på någon längre diskussion om system vs fritt. Men...

De största fördelarna med att använda ett fritt system är flöde och känsla. Speciellt när det gäller nya spelare i ett nytt system. I ett systembaserat spel måste då spelaren intellektuellt sätta sig in i hur spelet kan tänkas fungera, vilket kan ta allt från 30s till 5m, vilket leder till att handlingen inte längre är någonting som känns, utan snarare en intellektuell tanke. Det blir mer spel än upplevelse. Jag har en full förståelse för att det finns många som spelar rollspel som ett spel, och dom får jättegärna göra det. Men vill jag spela ett spel så tar jag fram Settlers, Texas Holdem eller Civilization, beroende på vilka som ska spela. I ett rollspel premierar jag upplevelsen av att bygga en berättelse tillsammans. Därför är det mycket enklare att be spelaren slå en godtycklig t100 utifrån situation och karaktär, eftersom de allra flesta har en ryggmärgsförståelse av procent och ser direkt om det var ett lyckat slag eller inte. Och utifrån SLs reaktion märker de hur svår handlingen faktiskt var för karaktären i fråga, om de inte förstod det innan de försökte sig på den.

Zappelina

Swordsman
Jag kan tipsa om Dread också. Förutom skräcksettingen som förordas i själva spelet (och som kanske kunde förstöra feststämningen lite, beroende på smak), är det verkligen tip top för nya spelare. Karaktärsskapandet är enkelt, framförallt om spelledaren har några äventyr på lager: det består helt enkelt av att spelarna svarar på frågor om sina karaktärer. Det kan bli ganska roliga svar om man inte spelat rollspel förut! Konfliktresolution är ett jengaspel. Mycket lättförståeligt och naturligt dramaförhöjande.

Trangor

Veteran
*s* Jag gillar verkligen spelmekaniken i Dread. Ska införskaffa mig Jenga och testa det någon gång, även om det som sagt inte passar alla sorters fester eller folk med skräcktemat.