Nekromanti Rollspel på lunchen

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
InSpectres har jag klockat in på 45 minuter, men då hade alla spelat tidigare. Ska man förklara regler är det nog svårare, men jag tror att man kan förenkla reglerna en hel del utan att det gör något.
Utöver att göra rollpersoner så brukar det ta 45 minuter för mig på konvent att både spela och förklara reglerna när jag följer InSpectres struktur. Jag förklarar reglerna allteftersom vi spelar. Jag tycker det är mer pedagogiskt (stötvis information) och går snabbare.

Jag väntar på att Rickard ska dyka upp och föreslå This is Peanut, för det tror jag kanske kan passa, men jag har inte koll på reglerna.
Jag har inte speltestat det tillräckligt, bara en gång på puben och då upptäckte jag att man inte skulle ha druckit för mycket för att spela spelet, så hela grejen där man skulle kunna spela This Is Peanut på krogen var ett feltänk.

Strukturen går till på följande sätt:
× Beskriv världen när du sätter den första scenen genom att använda dig av tropes. Första scenens beskrivning är normalt rätt lång, säg 1-2 minuter.
× Beskriv hur en spelare är i en prekär situation. ("Du faller från höghuset".)
× Fråga spelaren hur den löser situationen. Förklara saker som att spelaren får hitta på saker i miljön eller saker som rollpersonen har på sig. Ställ frågor om rollpersonen (eller hitta på om spelaren är ny i rollspel).
× När spelaren hittat på en lösning, ge en jordnöt och möt med ett nytt problem.
× Väv in nästa spelare. Ge den målet att lösa det nya problemet.
× Under första scenen, ställ frågor om varför detta händer. Exempelvis kan det vara saker som varför rollpersonen faller utför byggnaden, vad de hade i byggnaden att göra, vart de är på väg etc.
× Varje gång de lyckas överkomma ett problem, ge en jordnöt.
× Spela scenen tills du har fått nog, antingen nog med idéer eller att du känner att spelarna har tragglat länge nog i scenen. Använd 5-7 handlingar som maxgräns.
× I fortsättningen, sätt nya scener (ställ frågor i första scenen som skapar nya scener). När spelarna försöker göra något själva så kan du be dem att äta upp en jordnöt eller två. Medan de äter så kan du förklara vilka komplikationer som uppstår, beroenden på hur många jordnötter de ätit.

Din uppgift är att skapa problem. Spelarnas är att svara på frågor som du ställer och ta sig ur situationer.

/Han som nu kom på att han och en till spelade This Is Peanut i vrållådan en gång i år, fast utan jordnötterna

Sailrobber

Veteran
Detta är absolut ingen mission impossible. Mycket bra har ju redan kommit in men ingen har nämnt Svenil. Då behöver ingen känna att de "kan för lite".
I det rollspelet kan man göra allt till ett litet snabbt äventyr. Gör ett par färgstarka karaktärer och låt dem planera en grannfest, gå på tivoli eller stäng in dem i en hytt på nattåg. Ta något som känns lätt för alla att tänka sig in i:)

Jag körde ett grupprollspel med 16 pers en gång. Då rörde sig fyra karaktärer från sina fängelsehålor ut ur borgen de var fångna i på action-drypande 35 minuter. Så visst är sådant möjligt :gremsmile:

solvebring

Superhero
Eller så tar du bara ett par systemlösa scenarion, typ nutida/our world-isch, låter dem skapa roller genom att kluddra ett par koncept och så kör ni bara!

Varför inte min första och hittills enda officiellt skrivna fisktank, Magisk förbindelse? :gremlaugh:
... Eller typ, Än dansar älvor (som jag läst och har för mig var lite coolt)?

Björn den gode

Swashbuckler
Jag hade tänkt att föreslå något systemlöst gjort för att kunna spelas väldigt fort med varierande spelare, som 'Taxi' från sveroks gamla scenariobank, men nä, jag tänker vara pessimistisk och påstå att det här inte är någon bra idé. Jag skulle inte vilja spela rollspel i lunchrummet där kollegor hör, och hur en nybörjare ska våga spela ut något alls förstår jag inte, dessutom så kommer fokus vara dåligt om ni ska äta samtidigt. Kan du inte bjuda hem dom på fika eller nåt istället?

!Paxen

Swashbuckler
solvebring said:
Zombie Cinema
InSpectres

Båda funkar nog asabra på den tiden om man går in för högt tempo.

... Kanske This Is Pulp?
TIP tar ca 1 och en halv timma. Inte så smart att spela det.

solvebring

Superhero
!Paxen said:
solvebring said:
Zombie Cinema
InSpectres

... Kanske This Is Pulp?
Jo, jag vet det men, tja, Han siktar väl på en timmas speltid, har jag för mig(?) och håller man det hårt så tror jag att det kan gå på 45 minuter. Genesis har spellett det så han skulle säkert kunna få ihop det om han pillar lite med aktstrukturen. Kort sagt, jag tror att det skulle vara möjligt.

Speltid är lite vad man gör det till. Zombie Cinema är beräknat att ta ca 30 min per spelare. Det går dock att spela märkbart tajtare eller mer utdraget än så, beroende på vad man går in för.

Edit: Sen kanske inte det är så optimalt, men att spela på lunchen, i lunchrummet, är inte heller optimalt. Man tager la vad man haver, liksom, tänker jag. :gremsmile:

!Paxen

Swashbuckler
solvebring said:
!Paxen said:
solvebring said:
Zombie Cinema
InSpectres

... Kanske This Is Pulp?
Jo, jag vet det men, tja, Han siktar väl på en timmas speltid, har jag för mig(?) och håller man det hårt så tror jag att det kan gå på 45 minuter. Genesis har spellett det så han skulle säkert kunna få ihop det om han pillar lite med aktstrukturen. Kort sagt, jag tror att det skulle vara möjligt.

Speltid är lite vad man gör det till. Zombie Cinema är beräknat att ta ca 30 min per spelare. Det går dock att spela märkbart tajtare eller mer utdraget än så, beroende på vad man går in för.

Edit: Sen kanske inte det är så optimalt, men att spela på lunchen, i lunchrummet, är inte heller optimalt. Man tager la vad man haver, liksom, tänker jag. :gremsmile:
Jag tror att Han är ganska nöjd så länge det inte blir längre speltid. Får fråga om han verkligen siktar på att det ska vara 1 h eller inte.

Att det inte är optimalt med spelande i lunchrum under lunchrast.. Jo, det kan jag nog hålla med om :gremsmile:

solvebring

Superhero
Annars finns ju Snakes On A Plane. Jag har inte spelat det själv, än, men nordostarna har väl det och har nog koll på detaljerna? Mumlade inte folk om typ 20-30 minuters speltid?

Det ska finnas en PDF någonstans - tror jag har den - men jag vet inte vart jag hittade den. Nåväl...