Rickard
Urverk speldesign
Utöver att göra rollpersoner så brukar det ta 45 minuter för mig på konvent att både spela och förklara reglerna när jag följer InSpectres struktur. Jag förklarar reglerna allteftersom vi spelar. Jag tycker det är mer pedagogiskt (stötvis information) och går snabbare.Genesis said:InSpectres har jag klockat in på 45 minuter, men då hade alla spelat tidigare. Ska man förklara regler är det nog svårare, men jag tror att man kan förenkla reglerna en hel del utan att det gör något.
Jag har inte speltestat det tillräckligt, bara en gång på puben och då upptäckte jag att man inte skulle ha druckit för mycket för att spela spelet, så hela grejen där man skulle kunna spela This Is Peanut på krogen var ett feltänk.Jag väntar på att Rickard ska dyka upp och föreslå This is Peanut, för det tror jag kanske kan passa, men jag har inte koll på reglerna.
Strukturen går till på följande sätt:
× Beskriv världen när du sätter den första scenen genom att använda dig av tropes. Första scenens beskrivning är normalt rätt lång, säg 1-2 minuter.
× Beskriv hur en spelare är i en prekär situation. ("Du faller från höghuset".)
× Fråga spelaren hur den löser situationen. Förklara saker som att spelaren får hitta på saker i miljön eller saker som rollpersonen har på sig. Ställ frågor om rollpersonen (eller hitta på om spelaren är ny i rollspel).
× När spelaren hittat på en lösning, ge en jordnöt och möt med ett nytt problem.
× Väv in nästa spelare. Ge den målet att lösa det nya problemet.
× Under första scenen, ställ frågor om varför detta händer. Exempelvis kan det vara saker som varför rollpersonen faller utför byggnaden, vad de hade i byggnaden att göra, vart de är på väg etc.
× Varje gång de lyckas överkomma ett problem, ge en jordnöt.
× Spela scenen tills du har fått nog, antingen nog med idéer eller att du känner att spelarna har tragglat länge nog i scenen. Använd 5-7 handlingar som maxgräns.
× I fortsättningen, sätt nya scener (ställ frågor i första scenen som skapar nya scener). När spelarna försöker göra något själva så kan du be dem att äta upp en jordnöt eller två. Medan de äter så kan du förklara vilka komplikationer som uppstår, beroenden på hur många jordnötter de ätit.
Din uppgift är att skapa problem. Spelarnas är att svara på frågor som du ställer och ta sig ur situationer.
/Han som nu kom på att han och en till spelade This Is Peanut i vrållådan en gång i år, fast utan jordnötterna