Jag hamnade nyligen i en debatt på internet om spelet Blades in the Dark - den andra personen hävdade att reglerna gjorde det svårare för spelledaren att planera, och att Blades som spel inte vill att spelledaren planerar. Jag hävdade att Blades inte egentligen har något speciellt som hejdar en spelledare från att planera, och att det kommer fungera ungefär lika väl/problematiskt som de flesta andra rollspel.
"Planerar" syftar här på att skriva en handling i förväg, och tex. försöka nå viktiga dramatiska höjdpunkter eller scener som är uttänkta i förväg. Det syftar alltså inte på förberedelse i allmänhet, som att fixa en karta eller spelledarpersoner, även om det finns ett visst överlapp. Jag lägger heller ingen värdering på om det är negativt att planera handling eller inte, även om jag vet att många hatar det.
Det fick mig dock att undra: vad finns det för rollspel med spelledare som genom sin konstruktion gör det aktivt svårare än "genomsnittsrollspelet" för en planerande spelledare att göra detta?
Alltså inte i sina spelledarråd, för där finns det hundratals exempel på sådana som rekommenderar spelgruppen att inte planera, ibland inte planera något alls.
Hade jag kanske fel, och är Blades faktiskt en av dem?
"Planerar" syftar här på att skriva en handling i förväg, och tex. försöka nå viktiga dramatiska höjdpunkter eller scener som är uttänkta i förväg. Det syftar alltså inte på förberedelse i allmänhet, som att fixa en karta eller spelledarpersoner, även om det finns ett visst överlapp. Jag lägger heller ingen värdering på om det är negativt att planera handling eller inte, även om jag vet att många hatar det.
Det fick mig dock att undra: vad finns det för rollspel med spelledare som genom sin konstruktion gör det aktivt svårare än "genomsnittsrollspelet" för en planerande spelledare att göra detta?
Alltså inte i sina spelledarråd, för där finns det hundratals exempel på sådana som rekommenderar spelgruppen att inte planera, ibland inte planera något alls.
Hade jag kanske fel, och är Blades faktiskt en av dem?
Last edited: