Angående konst i allmänhet:
Jag har valt att använda ordet konst som mer eller mindre synonymt med kultur. Det är alltså inte begränsat till tavlor och skulpturer, som är det man normalt kallar för konst. Att det är så är mest konstnärernas eget fel. När de började tycka att målandet och skulpterandet blev för jobbigt, och lyckades lura i allmänheten att det är ett konstverk att måla sig själv blå och lägga sig naken i ett hörn i galleriet luckrade de upp konstbegreppet till att omfatta alla typer av mänsklig kreativ aktivitet. En författare eller regissör skulle troligen inte lyckas om han eller hon försökte göra samma sak och hävda att det var en bok eller en film.
Angående publikaspekten:
Ett stycke musik är konst, och en teaterpjäs är konst, även om de bara existerar nedskrivna på ett papper. Jag kan upplava konstverket genom att läsa noterna eller texten (eller: jag skulle kunna det om jag kunde läsa noter), och då finns det ingen publik utöver jag själv. Jag kan också uppleva konstverket framfört av en sångare och/eller en orkester eller av skådespelare, och då ingår jag troligtvis i en publik. Någon publik är knappast ett krav för att något ska räknas som konst.
Alla typer av konst upplevs på olika sätt. Ett rollspel kan upplevas genom att man läser det och tittar på bilderna, genom att man spelar det, eller genom att man lyssnar på några som spelar det och därmed upplever deras äventyr som publik.
Angående gränser för konst:
Jag kan inte riktigt argumentera för att en målad bild ska räknas som konst, men inte en annan, eller att ett rollspel ska räknas som konst och inte ett annat. Skaparen bakom verket kan ha haft mer eller mindre konstnärliga ambitioner, och verket kan vara mer eller mindre bra, men det är fortfarande konst, om än intetsägande sådan. Jag har hört folk argumentera för att det ska vara skillnad på underhållning och konst, men det fungerar inte för mig, eftersom det enbart handlar om personliga preferenser. Jag tycker till exempel att filmen Gudfadern både är mer underhållande och mer konstnärlig än filmen Fortress. och vad betyder det för klassificeringen? "Är konst" eller "är inte konst" är helt enkelt inte användbara etiketter för att skilja två verk av samma typ.