Rollspel som reklam?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

Jag testade igår kväll att spela det väldigt reklamfokuserade rollspelet Feast of Legends från hamburgerkedjan Wendy's som kom ut för tre år sedan. För er som inte vet är det reklam i form av ett komplett och förvånansvärt komplext rollspel. Jag förstod det från amerikanerna jag spelade med att det finns andra företag som sneglat på denna tydligen rätt framgångsrika kampanjen och börjat göra egna rätt seriösa spel och rollspel för att sälja sina produkter.

Jag är väldigt kluven till fenomenet att använda rollspel för att göra reklam. Det är roligt att det finns fler spel och att ett företag är villig att lägga pengar på den hobbyn jag gillar, men samtidigt känns det oerhört fel med reklambaserade rollspel.

Vad har ni andra för åsikter? Är det bra eller dåligt?

Är detta en trend som kommer att komma till Sverige? Kommer t.ex. Ikea att ge ut ett post-apokalyptiskt rollspel där man är överlevare som spärrat in sig på ett Ikea-varuhus eller att Volvo ger ut en variant av Car Wars?

Franz

The force is female
Hej alla!

Jag testade igår kväll att spela det väldigt reklamfokuserade rollspelet Feast of Legends från hamburgerkedjan Wendy's som kom ut för tre år sedan. För er som inte vet är det reklam i form av ett komplett och förvånansvärt komplext rollspel. Jag förstod det från amerikanerna jag spelade med att det finns andra företag som sneglat på denna tydligen rätt framgångsrika kampanjen och börjat göra egna rätt seriösa spel och rollspel för att sälja sina produkter.

Jag är väldigt kluven till fenomenet att använda rollspel för att göra reklam. Det är roligt att det finns fler spel och att ett företag är villig att lägga pengar på den hobbyn jag gillar, men samtidigt känns det oerhört fel med reklambaserade rollspel.

Vad har ni andra för åsikter? Är det bra eller dåligt?

Är detta en trend som kommer att komma till Sverige? Kommer t.ex. Ikea att ge ut ett post-apokalyptiskt rollspel där man är överlevare som spärrat in sig på ett Ikea-varuhus eller att Volvo ger ut en variant av Car Wars?
Jag tycker att det beror på vad det är som rollspelet gör reklam för, hur tydligt det är att det rör sig om reklam och till vilken åldersgrupp reklamen riktar sig till. Jag tror detta är en sådan sak där jag skulle behöva bedöma från fall till fall och där allmänna generella åsikter är väldigt svåra att ha.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ta alla rollspel som finns baserat på existernade IP:n och varumärken idag. De existerar bara av två anledningar:

1) Det fanns någon som brann för det tillräckligt mycket för att få det gjort.

2) De som äger IP:et/varumärket bedömde att det ökade värdet på deras ägodel.

(Med brasklappen att det säkert går att hitta undantag från dessa punkter)

Så de är alla någon form av reklam, även om det inte alltid är deras huvudsakliga syfte. Jag tycker inte det här är särskilt annorlunda.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Har bestämt mig nu. Det här är bra grejor. All reklam skulle tvingas skapa riktiga produkter med en garanterad lägsta verkshöjd. Oavsett om det är inom konst (skyltar), film (reklamfilmer), musik (jinglar), litteratur (radioreklam) eller som här rollspel.

Jag föredrar vackra, genomarbetade konstverk framför den där vanliga, glättiga, korkade, spam-reklamen alla dar i veckan.

Om reklamen var på nivå med Astrid Lindgren, Michelangelo eller Bergman skulle vi söka oss till den och produkterna den säljer. Hur röstar jag för lagstiftningen?

//EvilSpook

krank

Går ondskans ärenden
Jag avskyr reklam, jag avskyr reklambranschen, jag använder adblocker på internet och använder inte tjänster som regelbundet tvingar på mig reklam. Jag betalar för Youtube Premium.

Jag är självklart emot även reklamrollspel. De är cyberpunkdystopiska, i mina ögon. Som något som skulle kunna dyka upp i en fejkad reklam i en Robocopfilm.

Sedan finns det såklart även i mina ögon gråskalor. De flesta licensspel är ju skitdåliga, men jag skulle inte klassa dem som reklam till exempel. Alienrollspelet promotar Alienvarumärket, men i Alienvarumärket finns redan en ganska engagerande värld, med berättelser och teman som jag kan utforska i spelet. Wendys har ingen sådan värld. Man måste hitta på en värld för att kunna sälja det varumärket som ett rollspel. McDonalds har visserligen en värld i form av clownen Ronald etc, men alla aspekter av den världen har skapats för att sälja snabbmat. Och det märks.

Jag vill inte ha bättre reklam. Jag vill ha ingen reklam. Reklam är kulturell smog. Reklamskyltar borde förbjudas. Död åt reklambranschen.

(Det sagt skulle jag såklart inte protestera lika hårt mot ett reklamspel om Rädda Barnen som mot ett reklamspel om chips, snabbmat ller rengöringsprodukter. Jag är givetvis för att information sprids om saker som faktiskt är samhällsnyttiga snarare än bara senkapitalistisk konsumtionshysteri och onyttig snabbmat.

Gör det här mig till moralist? I liberala/konservativa ögon – antagligen, i många fall. Det är jag helt OK med, eftersom jag givetvis inte är liberal).

Stareater

Så de är alla någon form av reklam, även om det inte alltid är deras huvudsakliga syfte. Jag tycker inte det här är särskilt annorlunda.
Sant. Det beror lite på hur man ser på reklam. Det jag kanske mest har emot Wendy's är att det är så blatant reklam och att man får olika "bonusar" om man äter olika Wendy's-måltider vid spelbordet osv. Syftet med rollspelet är mer att marknadsföra produkter snarare än att skapa en upplevelse för rollspelare.

Monokel

Korrektionsglas som fästs framför ena ögat
Jag är självklart emot även reklamrollspel. De är cyberpunkdystopiska, i mina ögon. Som något som skulle kunna dyka upp i en fejkad reklam i en Robocopfilm.
Spelidé: cyberpunkspel där verkliga transnationella företag får betala för att vara (eller inte vara) med som megakorpar.

Franz

The force is female
Vad som skulle kunna vara reklam är ju dom synes väldigt väldigt brett så det handlar ju dels om att man kanske måste avgränsa vad som egentligen räknas som reklam. Sen handlar det om ifall man står bakom produkten det görs reklam för och till vem reklamen riktar sig. Jag har mer problem med ett rollspel som skapas i syfte att göra reklam för exempelvis en snabbmatskedja som riktar sig till små barn i syfte att få dem äta mer onyttigt, än exempelvis en människorättsorganisation som skapat ett rollspel för att uppmärksamma globala orättvisor samt donera pengar till organisationen. Dåliga exempel säkert, men hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Det finns massor av teoretiska exempel på rollspel som skulle vara reklam där jag skulle vara starkt emot spelet, men sen finns det också en massa teoretiska exempel jag inte skulle ha något emot.

Stareater

Spelidé: cyberpunkspel där verkliga transnationella företag får betala för att vara (eller inte vara) med som megakorpar.

Du menar som att PanAm, Atari, Coca-cola och TDK-skyltar dyker upp i bakgrunden i Bladerunner-spelet?

Mogger

Hipsteranka
Sant. Det beror lite på hur man ser på reklam. Det jag kanske mest har emot Wendy's är att det är så blatant reklam och att man får olika "bonusar" om man äter olika Wendy's-måltider vid spelbordet osv.
Haha, det är ju briljant! Gamefiera måltiden!

Synen på reklam, eller kommunikation, eller marknadsföring eller vad man nu vill kalla det är många gånger rätt krass och politisk i vårt land. Jag tycker det är en märklig inställning. Det ska vi kanske inte gå in på men jag tycker att det lyser igenom lite i frågeställningen. Jag frågar mig nog mest hur effektivt det är med ett snabbmatsrollspel. Givet den tid det tar att skapa ett komplett och hyfsat komplext rollspel på 100-sidor misstänker jag att det finns bättre sätt att bryta igenom, för ett så stort varumärke som Wendys. I Sverige är det knappast lönt. Eller så är det just det. Jag är nog mest imponerad över den som pitchade idén och sedan lyckades genomföra den! Jag kan alldeles för lite om Wendy som bolag och varumärke för att avgöra om det är en bra satsning eller inte, och vilken effekt kampanjen har haft.

Men jag tror absolut att rollspel, i någon form, kan vara en vettig grej för företag och organisationer. Personligen tror jag att det skulle funka bäst när det gäller eftertanke. Kanske någon form av workshop?

JohanL

Champion
Mer produktplacering i rollspelen! Skaparna behöver inkomsterna!

(Oklar på om det är bra eller dåligt för McDonalds att figurera så mycket i Unknown Armies, för all del... :) )

Ulfgeir

Swashbuckler
Wendy's har ju vad jag förstått ganska länge stuckit ut haksn och på kul sätt retsts med sina konkurrenter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sant. Det beror lite på hur man ser på reklam. Det jag kanske mest har emot Wendy's är att det är så blatant reklam och att man får olika "bonusar" om man äter olika Wendy's-måltider vid spelbordet osv. Syftet med rollspelet är mer att marknadsföra produkter snarare än att skapa en upplevelse för rollspelare.
Jag tycker ju i och för sig att det är ett sjukt coolt koncept att koppla ihop det som händer runt spelbordet med det som händer i spelet. Typ: ha en fånig mössa på dig så får du ett extraliv (men du måste då lämna över mössan till SL när du använder det). Rulla tärningarna med fötterna så får du slå om en gång om du slog dåligt.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Ser inget konstigt eller uppseendeväckande med detta.

Företag försöker ju sprida awareness om sin produkt på alla möjliga sätt och med alla möjliga plattformar som dom kan.

Det är ju inte konstigare att wendys släpper ett rollspel än det var att mc'donalds släppte ett tv-spel på 90-talet