Nu är jag antagligen lite konstig, men jag tycker faktiskt äventyrslogistik är roligt.
Det behöver inte vara speciellt detaljerat, men det ska finnas med som moment att man faktiskt behöver fundera på hur man gör med mat och vatten under den tre år långa ökenvandringen, om sånt bara viftas bort tycker jag det förstör mitt intresse för spelet.
Vad gäller hästar och riddjur så finns det till att börja med en rent spelmässig balans mellan vad de bidrar med (i strid) och hur mycket bekymmer det är att hålla dem vid liv under ett äventyr, är det mycket bekymmer för ganska liten användbarhet så är det inte konstigt att de ignoreras.
Jag tycker Pendragon faktiskt löser det rätt snyggt, bonusarna för att slåss till häst (och avdragen för att vara till fots mot folk till häst) är massiva och man har dessutom alltid med sig väpnare (och pager) som tar hand om den vardagliga skötseln. Sen är iofs en äventyrargrupp på fyra personer omgivna av 4-6 väpnare och betjänter samt nästan 20 hästar…
Det behöver inte vara speciellt detaljerat, men det ska finnas med som moment att man faktiskt behöver fundera på hur man gör med mat och vatten under den tre år långa ökenvandringen, om sånt bara viftas bort tycker jag det förstör mitt intresse för spelet.
Vad gäller hästar och riddjur så finns det till att börja med en rent spelmässig balans mellan vad de bidrar med (i strid) och hur mycket bekymmer det är att hålla dem vid liv under ett äventyr, är det mycket bekymmer för ganska liten användbarhet så är det inte konstigt att de ignoreras.
Jag tycker Pendragon faktiskt löser det rätt snyggt, bonusarna för att slåss till häst (och avdragen för att vara till fots mot folk till häst) är massiva och man har dessutom alltid med sig väpnare (och pager) som tar hand om den vardagliga skötseln. Sen är iofs en äventyrargrupp på fyra personer omgivna av 4-6 väpnare och betjänter samt nästan 20 hästar…