Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Hej på er. Har börjat spåna på lite ideér och undrar om någon har lust att komma med lite reflektioner.
Jag jobbar som Yrkesofficer och arbetar dagligen med att utbilda värnpliktiga. Nu har jag fått en idé om att använda rollspel som en del i utbildningen. Främst genom att gestalta traumatiska händelser för soldaterna så att de får en sorts psykisk beredskapsträning.
Tanken är att jag skall skriva ett enkelt regelsystem som är förhållandevis realistiskt men väldigt snabspelat (hört det förut?)
Därefter hade jag tänkt låta soldaterna göra sina rollspersoner utefter dem själva. Deras färdigheter och färdightetsvärden kommer att grunda sig på respektive soldats utbildning. T.ex Jansson är en mycket duktig skytt med AK5 och han har tagit guldmärket i skytte. Alltså får han ett färdighetsvärde på 80%. Johansson har visat god fallenhet för sjukvård och får därför ett färdighetsvärde på 75% i förbandsläggning. Pettersson har gjort mycket bra ifrån sig på hinderbanan och får ett färdighetsvärde på 80% i rörliga manövrar m.m.
Regelsystemet baserar sig helt enkelt på modifikationer på de olika färdighetsvärdena. ex:
Johansson skall skjuta mot ett uppdykande stridsfordon med sitt granatgevär. Fordonet rör sig sakta (10 km/h) och Johansson har sovit gott det senaste dygnet. Han har däremot inte ätit någonting och kommer därför att få avdrag för sitt förhållandevis låga stridsvärde. Som tur är har Johanssons gruppchef orienterat honom om att stridsfordonet är på väg och att det troligtvis kommer att dyka upp i gläntan. Det regnar och sikten är alltså något nedsatt. Johansson har FV 80% i granatgevär då han har övat mycket och visat goda resultat på skjutbanan med 9mm övningsvapen till GRG.
Alltså:
Johanssons FV 80 %
positiva faktorer:
Förvarning +20%
Sovit gott +20%
Negativa faktorer:
Målet rör sig (km/h %) -10%
Ej ätit -10%
Dålig sikt -20%
Dessutom påverkas chansen att lyckas med avståndet till fordonet, detta är individuellt från vapen till vapen, låt oss säga att 75 meter är ett normalt skjutavstånd och ger därför ingen modifikation.
Johanssons chans att lyckas blir följdaktligen 80%
Soldaten/spelaren slår nu en t100 på vanligt enkelt manér och läser av om han lyckas.
Det här var en kort beskrivning hur jag tänkt mig det hela. Rollspelet borde kunna utgöra en nyttig utbildning för soldater och befäl på alla nivåer och möjligheterna att simulera olika scenarion torde vara ganska obegränsade.
Viktigt att tänka på är att det inte på något sätt kan ersätta den vanliga utbildningen utan fungera som ett komplement.
Syftet är främst att ge soldaterna möjlighet att reflektera över hur de själva skulle reagera i pressade situationer och få förståelse för hur olika yttre och inre faktorer påverkar deras möjlighet att lösa en tilldelad uppgift.
Tanken är att varje scenario skall ta en till två timmar och inledas med en order från högre chef.
Scenarion som jag tänkt skriva inledningsvis skall behandla följande områden;
Söd till civila i krigstid
Spaning/underrätelseinhämtning
Räddningsaktion (spelarna skall gå in i stridszon och hämta ut eventuella överlevande)
Eldöverfall mot fientlig fordonskolonn
Sabotage
Kommentera gärna detta inlägg, jag är tacksam för all hjälp.
Jag jobbar som Yrkesofficer och arbetar dagligen med att utbilda värnpliktiga. Nu har jag fått en idé om att använda rollspel som en del i utbildningen. Främst genom att gestalta traumatiska händelser för soldaterna så att de får en sorts psykisk beredskapsträning.
Tanken är att jag skall skriva ett enkelt regelsystem som är förhållandevis realistiskt men väldigt snabspelat (hört det förut?)
Därefter hade jag tänkt låta soldaterna göra sina rollspersoner utefter dem själva. Deras färdigheter och färdightetsvärden kommer att grunda sig på respektive soldats utbildning. T.ex Jansson är en mycket duktig skytt med AK5 och han har tagit guldmärket i skytte. Alltså får han ett färdighetsvärde på 80%. Johansson har visat god fallenhet för sjukvård och får därför ett färdighetsvärde på 75% i förbandsläggning. Pettersson har gjort mycket bra ifrån sig på hinderbanan och får ett färdighetsvärde på 80% i rörliga manövrar m.m.
Regelsystemet baserar sig helt enkelt på modifikationer på de olika färdighetsvärdena. ex:
Johansson skall skjuta mot ett uppdykande stridsfordon med sitt granatgevär. Fordonet rör sig sakta (10 km/h) och Johansson har sovit gott det senaste dygnet. Han har däremot inte ätit någonting och kommer därför att få avdrag för sitt förhållandevis låga stridsvärde. Som tur är har Johanssons gruppchef orienterat honom om att stridsfordonet är på väg och att det troligtvis kommer att dyka upp i gläntan. Det regnar och sikten är alltså något nedsatt. Johansson har FV 80% i granatgevär då han har övat mycket och visat goda resultat på skjutbanan med 9mm övningsvapen till GRG.
Alltså:
Johanssons FV 80 %
positiva faktorer:
Förvarning +20%
Sovit gott +20%
Negativa faktorer:
Målet rör sig (km/h %) -10%
Ej ätit -10%
Dålig sikt -20%
Dessutom påverkas chansen att lyckas med avståndet till fordonet, detta är individuellt från vapen till vapen, låt oss säga att 75 meter är ett normalt skjutavstånd och ger därför ingen modifikation.
Johanssons chans att lyckas blir följdaktligen 80%
Soldaten/spelaren slår nu en t100 på vanligt enkelt manér och läser av om han lyckas.
Det här var en kort beskrivning hur jag tänkt mig det hela. Rollspelet borde kunna utgöra en nyttig utbildning för soldater och befäl på alla nivåer och möjligheterna att simulera olika scenarion torde vara ganska obegränsade.
Viktigt att tänka på är att det inte på något sätt kan ersätta den vanliga utbildningen utan fungera som ett komplement.
Syftet är främst att ge soldaterna möjlighet att reflektera över hur de själva skulle reagera i pressade situationer och få förståelse för hur olika yttre och inre faktorer påverkar deras möjlighet att lösa en tilldelad uppgift.
Tanken är att varje scenario skall ta en till två timmar och inledas med en order från högre chef.
Scenarion som jag tänkt skriva inledningsvis skall behandla följande områden;
Söd till civila i krigstid
Spaning/underrätelseinhämtning
Räddningsaktion (spelarna skall gå in i stridszon och hämta ut eventuella överlevande)
Eldöverfall mot fientlig fordonskolonn
Sabotage
Kommentera gärna detta inlägg, jag är tacksam för all hjälp.