Nekromanti Rollspel under värnplikten

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hej på er. Har börjat spåna på lite ideér och undrar om någon har lust att komma med lite reflektioner.

Jag jobbar som Yrkesofficer och arbetar dagligen med att utbilda värnpliktiga. Nu har jag fått en idé om att använda rollspel som en del i utbildningen. Främst genom att gestalta traumatiska händelser för soldaterna så att de får en sorts psykisk beredskapsträning.

Tanken är att jag skall skriva ett enkelt regelsystem som är förhållandevis realistiskt men väldigt snabspelat (hört det förut?)
Därefter hade jag tänkt låta soldaterna göra sina rollspersoner utefter dem själva. Deras färdigheter och färdightetsvärden kommer att grunda sig på respektive soldats utbildning. T.ex Jansson är en mycket duktig skytt med AK5 och han har tagit guldmärket i skytte. Alltså får han ett färdighetsvärde på 80%. Johansson har visat god fallenhet för sjukvård och får därför ett färdighetsvärde på 75% i förbandsläggning. Pettersson har gjort mycket bra ifrån sig på hinderbanan och får ett färdighetsvärde på 80% i rörliga manövrar m.m.

Regelsystemet baserar sig helt enkelt på modifikationer på de olika färdighetsvärdena. ex:

Johansson skall skjuta mot ett uppdykande stridsfordon med sitt granatgevär. Fordonet rör sig sakta (10 km/h) och Johansson har sovit gott det senaste dygnet. Han har däremot inte ätit någonting och kommer därför att få avdrag för sitt förhållandevis låga stridsvärde. Som tur är har Johanssons gruppchef orienterat honom om att stridsfordonet är på väg och att det troligtvis kommer att dyka upp i gläntan. Det regnar och sikten är alltså något nedsatt. Johansson har FV 80% i granatgevär då han har övat mycket och visat goda resultat på skjutbanan med 9mm övningsvapen till GRG.

Alltså:
Johanssons FV 80 %

positiva faktorer:
Förvarning +20%
Sovit gott +20%

Negativa faktorer:
Målet rör sig (km/h %) -10%
Ej ätit -10%
Dålig sikt -20%

Dessutom påverkas chansen att lyckas med avståndet till fordonet, detta är individuellt från vapen till vapen, låt oss säga att 75 meter är ett normalt skjutavstånd och ger därför ingen modifikation.

Johanssons chans att lyckas blir följdaktligen 80%

Soldaten/spelaren slår nu en t100 på vanligt enkelt manér och läser av om han lyckas.

Det här var en kort beskrivning hur jag tänkt mig det hela. Rollspelet borde kunna utgöra en nyttig utbildning för soldater och befäl på alla nivåer och möjligheterna att simulera olika scenarion torde vara ganska obegränsade.
Viktigt att tänka på är att det inte på något sätt kan ersätta den vanliga utbildningen utan fungera som ett komplement.

Syftet är främst att ge soldaterna möjlighet att reflektera över hur de själva skulle reagera i pressade situationer och få förståelse för hur olika yttre och inre faktorer påverkar deras möjlighet att lösa en tilldelad uppgift.

Tanken är att varje scenario skall ta en till två timmar och inledas med en order från högre chef.

Scenarion som jag tänkt skriva inledningsvis skall behandla följande områden;

Söd till civila i krigstid
Spaning/underrätelseinhämtning
Räddningsaktion (spelarna skall gå in i stridszon och hämta ut eventuella överlevande)
Eldöverfall mot fientlig fordonskolonn
Sabotage

Kommentera gärna detta inlägg, jag är tacksam för all hjälp.

Krille

Super Moderator
"Jag jobbar som Yrkesofficer och arbetar dagligen med att utbilda värnpliktiga. Nu har jag fått en idé om att använda rollspel som en del i utbildningen. Främst genom att gestalta traumatiska händelser för soldaterna så att de får en sorts psykisk beredskapsträning."

Enligt Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt så har ju försvaret gjort det här i åratal nu för att förbereda den övergivna armén för vilket korståg som helst i en mörk framtid... :gremwink:

(Nä, jag tar dem inte på allt för stort allvar på den punkten.)

Phoenix Command?

Det låter som att du skulle kunna kika på Phoenix Command. Det är iof ett lite mer komplicerat och detaljrikt spel, men den inriktar sig verkligen på simulering av strid (och är därmed inte ett rollspel riktigt i den traditionella bemärkelsen). Där finns också färdiga regler för förflyttning, ordergivning, fordon av olika typ, etc. Det låter som att spelet skulle täcka dina behov på pricken.

Det är många som påstår att spelet är helt omöjligt detaljerat, men jag håller inte med om det. När man väl lärt sig grunden så går det snabbt att spela. Det är som vanligt att man inte ska lägga till alla frivilliga regler på en gång.

Spelet har fått gott betyg av folk med erfarenhet av riktig elstrid så dess realism borde vara tämligen hög. Det som saknas är utmattningsregler och bra moralregler, men det finns förslag till sådana på nätet.

Även om du inte vill använda dig av reglerna (vilket jag inte heller gör numera) så är de en bra källa för inspiration och de visar hur saker och ting kan göras.

Dock kan spelet vara svårt att få tag i iom att det är oop.

/Faehrengaust som kört en del Phoenix Command

Ghorgareth

Warrior
Re: Phoenix Command?

Pheonix är komplett med de flesta vapentyper som den svenska soldaten behöver. Orginalversionen av AK5 skall finnas med, tyvärr vet jag inte vad den heter. Felet är att systemet är relativt tungräknat och tar lite tid. Annars är det ett perfekt komplement. Stämmer i övrigt in i ovan nämnda nackdelar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Enligt Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt så har ju försvaret gjort det här i åratal nu för att förbereda den övergivna armén för vilket korståg som helst i en mörk framtid...
Jo det är klart, och det inte Didi och Björn vet är inte värt att veta. :gremcool:

Anders Åstrand

Swordsman
Jag hade gärna sett att mina befäl nyttjade sådant. Men mest för att det har hög lökfaktor att sitta och lira rpg. Tror nog att det räcker med allt lajvande man får roa sig med ute i skogen. Fast det är sant. Det är bra mycket bekvämare att bara säga jag går upp och kissar när befälet säger att man blir kissnödig i enmanstältet. I verkligheten är det så jävla kallt ute att iaf jag hellre ligger kissnödig än går upp. :)

//Anders (för närvarande värnpliktig vid F17)

Anders Åstrand

Swordsman

FNC80 tror jag ak5:ans förebild heter.... tillverkas av Fabrique Nationale i belgien.... dock är ak5:an en version om bofors har moddat..

Cybot

Mest spelbar

Modifikationen ligger i en kraftigare utkastare och annorlunda kolv...Jag tror också att de har sänkt avtryckar motståndet något.

Det påverkar inte vapnet särkilt mycket förutom att det är en aning pålitligare.

Anders Åstrand

Swordsman

de har även bytt färg, förstorat varbygeln, bytt handskydd, bla bla bla.... tänkte att det inte var så relevant att räkna upp förändringar då de inte påverkar vapnets prestande särskillt, (inte vad jag vet iaf). det som mest påverkar vapnet tror jag är att treskottssalvamekanismen är bortplockad.

Cybot

Mest spelbar

OJ....3 skotts salvan...den glömde jag. Totalt....
Fast att de förstärkte utkastaren är ganska viktigt..Det var den som var orsaken till 90% av alla eldavbrott innan de justerade den.

*känner en kille som var med i en av jägarplutonerna som gjorde fälttesterna på AK5an.*

Troberg

Sinister eater
Jo det är klart, och det inte Didi och Björn vet är inte värt att veta.
Tvärtom, det Didi och Björn vet är inte värt att veta.

Balderk

Swashbuckler
Har det här blivit ett vapenforum?;) NT

Hur stor är varbygeln på ditt vapen :gremwink:

/Jonas, oseriös

Cybot

Mest spelbar
Re: Har det här blivit ett vapenforum?[ANT]

När man talar om Phoenix Command så står Vapnen redan i farstun.

Speciellt om det är Lumpare som talar om det.

Kitzune

Swashbuckler
Jag tror han skojade, eller var det bara i mitt fejs det drogs på
smilbanden ;-)

/Alexander Gyhlesten

Balderk

Swashbuckler

När man talar om Phoenix Command så står Vapnen redan i farstun.

Jo, kanske det... Varför inte prata om spelet i sig istället? Det är jätte intressant att läsa om olika modifikationer på en ak5:a jag lovar!!!

Speciellt om det är Lumpare som talar om det.

Jo, det kan jag iofs förstå... man blir nog lite skadad om man lever runt vapen 24 timmar om dygnet :gremwink:

/Jonas- som inte är jätteseriös

Johan K

Gammal & dryg
Försök !

Tjaaa, skulle kanske funka. vad vet jag... :gremgrin:
Du kan väll göra en utvärdering av det & medela oss hur det gick & vad de värnpliktiga tycke om det.

Balderk

Swashbuckler

haha! Jag vet inte om jag kan hålla med, alltför mycket vapenfetishism är nog inget bra... skulle jag tro

/Jonas