Mitt första "regelhack" till det var ju så enkelt som en enkel gradering: Du kan vara dålig/medelmåttig/bra på saker. Om du försöker göra något du är dålig på så får du dra två kort och måste få vitt på båda för att lyckas (varje kort har ju som bekant en svart och en vit kortsida, typ). Om du är medelmåttig drar du ett kort som vanligt, är du bra så drar du två och väljer det bästa.
Idag är jag lite sugen på att bygga något slags Tarotsystem, där man i varje scen eller kanske i varje äventyr bygger ett visst mönster och där olika positioner betyder olika saker och ger olika effekt. Kanske är default att man lyckas, men att det i vissa sammanhang krävs lite mer "fräs" och då måste man lägga ett kort. Kanske bestämmer korten och deras positioner saker om nästa scen? Eller om plotten i stort?
Ungefär så långt har jag kommit.Jag skulle vilja fördjupa mig lite i olika sätt att använda en tarotkortlek, se om man kanske kan låna lite kaballah-symbolik med det sephirotiska trädet eller så rentav. "Jag lägger det här kortet i Netzach, så vad det än blir nu så kommer det att gälla i evighet"...