Nekromanti Rollspel via mail

Zadrith

Hero
Jag undrar om det ä någon som har någon erfarenhet av att skapa ett rollspelssystem avsett för spel via mail. Eller av att över huvud taget spela eller spelleda ett rollspel via mail.
Jag har funderat lite på att skapa och dra igång någonting sådant. Jag ar kommit fram till att det ska utspela sig under tidigt 1900-tal och att rollpersonerna i första hand även de kommer att kommunicera mestadels via brev.
Spelarna kommer dessutom att ha lite friare händer att hitta på saker än vad som är brukligt vid vanligt rollspel.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag leder ett e-postspel till In the Dark. Det är inte exakt det du är ute etfer, men kanske kan du finna lite information/inspiration från det. Gå in på http://www.inthedark.nu/ och kolla under menyn "The Crone".

Zadrith

Hero
Jo, jag har faktiskt redan hunnit titta där, och det gav en del även om jag som sagt hade tänkt mig ett lite annorlunda upplägg.

Robert Jonsson

Okej, en bra start då mao :gremwink:

Du skriver att de främst skall kommunicera via brev? Det låter som en intressant idé. Hade du tänkt ha privata mailväxlingar med spelarna vid sidan av då? *nyfiken*

Rickard

Urverk speldesign
Har du testat att...

...<A HREF=http://www.google.se/search?hl=sv&q=PBEM+"Call+of+Cthulhu"&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=>googla</A> efter <abbr title="Play By E-Mail">PBEM</abbr> och Call of Ctulhu? Det kanske kan ge lite tips?

...söka efter <abbr title="Play By E-Mail">PBEM</abbr> (eller rollspel och mail) på forumet

...eller <abbr title="Play By E-Mail">PBEM</abbr> på www.roleplayingtips.com?

/Han som inte kan säga så mycket mer än så, förutom man bör föra musen över förkortningen <abbr title="Play By E-Mail">PBEM</abbr>

Zadrith

Hero
Jo jag hade tänkt mig att jag beskriver läget de svarar med vad de har för avsikt att göra under den närmaste tiden och därefter svarar jag med vad som händer.
Vid sidan av detta har jag tänkt mig att de även kan skicka mail till varandra (fast jag vill naturligtvis ha kopior av dessa mail)
Tanken är i alla fall än så länge att de skall vara medlemmar i någon form av organisation som undersöker diverse fenomen och ev även förvaltar en och annan hemlighet. De ska befinna sig på ganska långt avstånd från varandra så att de har inte så stora möjligheter att kommunicera med varandra direkt. Har dock inte funderat på hur snabbt man ska låta tiden förflyta. är dock lite inne på att försöka spela i realtid.

Robert Jonsson

Låter mycket intressant och verkar ha en bra grundstruktur. Tror inte det finns något där som jag ser som en konstighet, utan tror det kommer flyta på fint. Så länge man som SL inte rädds för att skriva text det vill säga... :gremwink:

Att det är långt avstånd är bra för att hålla dem åtskilda från varandra. Premissen låter mycket intressant och lämpar sig väl för den här formen av spel.

Så mitt enda egentliga ord är väl - kör. Vet inte riktigt hur jag annars skall komma med hjälp :gremtongue:

Zadrith

Hero
Jo, det är väl ungefär så planerna ser ut om man bortser från ett par veckors planering först :gremcrazy:

Whizzman

Warrior
har du aldrig funderat på att köra med hjälp av msn lr yahoo messenger... du skulle ni kunna köra en konversation med varje spelare ok en allmän som alla kunde se... de skulle jhuii vara ganska praktiskt då allt skulle bli i realtid...

Erufailon

Swordsman
kanske jobbigt att spara medelandena sedan eller så? tror att SL vill ha dem att bläddra i sedan kanske. jaja iofs kan man ju kopiera och så :gremwink: nu är jag bara besvärlig.

Men det låter som en bra ide, msn med flera i samma konversation skulle funka bra tror jag till rollspel.
irc funkar ju oxå. jag kan kanske tänka mig att vara med till och med.

Zadrith

Hero
Nej, det känns bara som ett dåligt alternativ till vanligt rollspel. En av tankarna med mitt upplägg är just att alla inte skall behöva vara tillgängliga samtidigt. I stället ska man själv kunna välja när man vill göra sin insats i spelet. Om flera av rollpersonerna skulle behöva träffas tror jag att jag skulle försöka få till ett vanligt rollspelsmöte i stället, men tanken är att allt i första hand ska lösas via mail.

Robert Jonsson

Man måste komma ihåg att det är två väldigt olika stämningar att spela e-postspel och IM-rollspel. Den slags stämning som Zadrith satsat på verkar inte vara riktigt passande för den slags rollspel som han är ute efter. I alla fall inte merparten av kampanjen - möjligen om de alla skulle träffas någon gång så skulle det kunna bli smidigare. Men som sagt var, helt annorlunda stämning.

Edit: asch, nu svarade ju Zadrith ovan... :gremtongue:

Olle Linge

Snigel
Två saker. För det första är PBeM och IM-rollspelande två helt olika saker med olika fördelar och olika nackdelar, precis som Sleepwalk säger. För det andra kan ni som är intresserade av IRC-speland titta här. Sidan är temporär och inehållet är att betrakat som ett utkast, men det kan vara intressant att titta på ändå.

Troberg

Sinister eater
Eller av att över huvud taget spela eller spelleda ett rollspel via mail.
Jag har testat det och det skulle varit kul om det varit sådär 1000 gånger snabbare...

Andra problem som uppstod:

- Folk kom fort och ofta totalt ur synk.
- Massor av arbete för spelledaren.

Jonas Ferry

Swordsman
Ett rollspel helt avsett för brevskrivande är De Profundis (recensioner på RPGnet). Grundtanken är att spelarna styr människor som kommer i kontakt med Lovecrafts mytologi och som skriver till varandra om sina upptäckter. I grundutförande utspelar sig spelet på 1920-talet och man skriver riktiga pappersbrev till varandra, men det går också att spela i nutidsmiljö via mail. I spelet finns en organisation, De Profundis-sällskapet, som just består av människor som upptäckt underliga saker.

Det finns inget egentligt regelsystem, vilket gör att en del kanske inte skulle klassa det som ett rollspel. Man har alltså ingen spelledare, inga färdighetsslag eller något sådant, utan allt spelande sker genom att man berättar om saker man hittat själv eller frågar andra vad de undersöker. Det finns ett par Yahoo-grupper ägnade åt spelet, men de håller ganska låg aktivitet (länkar till De Profundis (Letters from the Abyss) för diskussioner och De Profundis Online för texter skrivna i roll).

Vill man spela med spelledare och tärningar är det största tipset att helt släppa tanken att slå för varje handling och istället slå för mer övergripande handlingar. Kanske slår man ett eller max ett par slag per person och strid, eftersom det annars kommer ta allt från veckor till månader att ta sig vidare från striden. Ett spel som borde fungera är Fate RPG där man kan välja vilken skala varje konflikt ska utspela sig på, allt från hugg-och-undvika-baserade strider till ett slag för alla kombatanter för hela scenen. Dessutom är beskrivningar av rollpersonerna lämpade för mailspel då det är inbyggt i systemet att spelarna förklarar vilken typ av situationer de vill att rollpersonen ska hamna i beroende på vilka aspekter de väljer att ge den.

Man bör verkligen tänka ut ett sätt att inte överbelasta SL och att inte lägga upp spelet så att man är beroende av att alla skriver hela tiden. Folk är notoriskt opålitliga när det gäller nätkommunikation jämfört med att spela runt ett bord, och man kan lätt tappa en spelare ett par veckor. Då är det bra om man kan spela vidare som om inget hänt, och att den personen kan vara med igen när den känner för det.

fattigjon

Veteran
det där låter ju hur kul som helst......

har du redan en spikad grupp eller söker du möjligtvis spelare?

Zadrith

Hero
Projektet är ju fortfarand på idé-stadiet men jag hade nog tänkt att börja höra mig för bland några av dem jag redan spelar med. Men är du intresserad så kan jag helt klart ha dig i åtankarna när och om jag drar igång det

Zadrith

Hero
Jo, att spela rollspel som vanligt via mail verkar i stort sett meningslöst men min tanke är att det ska vara väldigt olikt vanligt rollspel. Det kommer nog mer att likna brevväxling mellan fiktiva personer med någon som styr upp lite och ger lite input om vad som händer i världen och med de olika personerna.
När det gäller synkningen har jag helt enkelt tänkt lösa det genom att binda tiden till den verkliga tiden och om någon inte hör av sig så är det helt enkelt samma sak som när någon man brevväxlar med inte hör av sig i verkligheten.
Behöver någon ta ledigt en längre tid så kan man lösa det genom att hans karaktär är oanträffbar ett tag. På resande fot exempelvis.
När det gäller spelledarens börda inser jag att den kommer att bli stor men jag ska försöka minimera den genom att låta spelarna få ganska fria händer att hitta på.
Problemet kan vara att hitta tillräckligt drivande spelare och att få dem att hålla sig inom ramarna så att det inte spårar ut

Zadrith

Hero
Det låter väldigt likt min idé även om jag inte har tänkt dra in Lovecraft i det hela

fattigjon

Veteran
helt klart intresserad [ANT]

låter som precis det jag behöver för att fylla ut de tråkiga arbetstimmarna.