Ett rollspel helt avsett för brevskrivande är De Profundis (
recensioner på RPGnet). Grundtanken är att spelarna styr människor som kommer i kontakt med Lovecrafts mytologi och som skriver till varandra om sina upptäckter. I grundutförande utspelar sig spelet på 1920-talet och man skriver riktiga pappersbrev till varandra, men det går också att spela i nutidsmiljö via mail. I spelet finns en organisation, De Profundis-sällskapet, som just består av människor som upptäckt underliga saker.
Det finns inget egentligt regelsystem, vilket gör att en del kanske inte skulle klassa det som ett rollspel. Man har alltså ingen spelledare, inga färdighetsslag eller något sådant, utan allt spelande sker genom att man berättar om saker man hittat själv eller frågar andra vad de undersöker. Det finns ett par Yahoo-grupper ägnade åt spelet, men de håller ganska låg aktivitet (länkar till
De Profundis (Letters from the Abyss) för diskussioner och
De Profundis Online för texter skrivna i roll).
Vill man spela med spelledare och tärningar är det största tipset att helt släppa tanken att slå för varje handling och istället slå för mer övergripande handlingar. Kanske slår man ett eller max ett par slag per person och strid, eftersom det annars kommer ta allt från veckor till månader att ta sig vidare från striden. Ett spel som borde fungera är
Fate RPG där man kan välja vilken skala varje konflikt ska utspela sig på, allt från hugg-och-undvika-baserade strider till ett slag för alla kombatanter för hela scenen. Dessutom är beskrivningar av rollpersonerna lämpade för mailspel då det är inbyggt i systemet att spelarna förklarar vilken typ av situationer de vill att rollpersonen ska hamna i beroende på vilka aspekter de väljer att ge den.
Man bör verkligen tänka ut ett sätt att inte överbelasta SL och att inte lägga upp spelet så att man är beroende av att alla skriver hela tiden. Folk är notoriskt opålitliga när det gäller nätkommunikation jämfört med att spela runt ett bord, och man kan lätt tappa en spelare ett par veckor. Då är det bra om man kan spela vidare som om inget hänt, och att den personen kan vara med igen när den känner för det.