Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 768
Alltså ju mer lovecraftiansk mytvärlden är, desto bättre, tycker jag. Men kanske kan varelserna ändå vara underkastade människans psykiska energi och bilder, åtminstone när de försöker tränga in i vår verklighet.Jag gillar dock när gudar är lite alien, när de existerar lite ortogonalt mot människor, på sina egna villkor.
Nån stelnad, en gång för alla given pantheon hade jag i alla fall inte tänkt mig. Om inte annat måste det ju finnas utrymme för rollpersonerna själva att uppstiga till gudarnas skara eller omvänt, störta gudarna till stoftet för att göra världen säker för den döende mänskligheten. Och om världen, som sagt, är ännu-icke-given-form och mottaglig för människornas drömmar, så måste det ju finnas utrymme att drömma fram en gud, eller drömma bort en annan.
Borges har en berättelse om en man som försöker drömma fram en annan man, och som till slut inser att han själv är en dröm.
Det finns en novell av China Mieville, där speglar är portar till en parallell värld, där formlösa, kaotiska varelser lever. Men dessa varelser är av en eller annan anledning tvugna att imitera det som människor ser genom speglar. Så vid tidens början är dessa varelser mycket fria och mäktiga i sin värld, eftersom människorna bara ser deras värld genom dallrande, otydliga reflektioner i sjöar, och kanske i blanka stenskärvor, och sådär. Men varje gång en ny spegel skapas, erövras en bit av deras värld, som nu måste ”härma” det som reflekteras. Till slut drar varelserna på andra sidan speglarna såklart ut i krig. Looking for Jake, heter den, tror jag.
Kanske är gudarna mycket främmande väsen, vansinniga och psykedeliska skuggor från bortom universums gränser, som dock måste klä sig i gestalter och former ur mänsklighetens psyken för att tränga ner till den första himlen, eller till själva världen — jägarinnan, modern, den behornade, natten, vargen, ekorren, korpen, stjärnorna, osv. Så de har egentligen totalt obegripliga motiv och viljor, eller är bara fruktansvärt onda eller något, men de binds på något sätt av människors psyken, kanske ungefär så som changelings kan binda delar av naturen med olika löften i något World of Darknesspel. Det känns också som att det finns en trevlig, skrävlig nyans av Kult i detta.
Vargguden måste acceptera ett rykande färskt hjorthjärta som offer, och i utbyte ge shamanen gåvan att se sitt bytes spår lysa i trippiga färger över den nakna klipphällen. Och det är inte för att varggunden bryr sig om att äta hjärtan, utan för att det är via människors bild av vargen varelsen alls kan befinna sig i mythimlen eller nere på jorden eller var nu gudarna håller hus.
Jag gillar idén att spelarna själva får kombinera några ”fält” till sin stams eller sin världs panteon eller totem eller gud. Korpens och skymningens gud kan hjälpa utövaren att spå i inälvor och vandra i andras drömmar, men en annan stam kanske tror på krigets och skymningens gud, som är ett annat väsen, som kan slå skräck i en fiende och få denne att bryta ihop och fly. Det känns som att det vore kul att skriva ihop en massa sådana ”fält” eller ”dominons”, med alternativ till ritualer, offer, gåvor, och sådär, som spelarna kan välja på. Jag tror mycket stämning kan komma ur det. Om du är road och pallar.
Och kanske är det så att om två väsen som delar ”dominon” — typ skymningen — möts, så uppstår en konflikt, när det ena väsendet försöker äta det andra.
Och jag skulle också tycka det vore kul om SL slår fram eller bestämmer var det egentligen är för främmande och eventuellt monstruöst väsen som rollpersonerna dyrkar eller köpslår med. Är det gamle Cthulu som egentligen hatar livet, som tagit gestalt av en fruktbarhetsgudinna, med det yttersta målet att skapa en dödskult, en sorts mörk, demonisk moderskult? Är det en listig, korrumperande Nyarlathotyp som har klätt sig i visdomens och skriftspråkets gestalt? Det känns som att det finns många möjligheter till kul och speliga konflikter med gudarna där, när de å ena sidan är tvungna att följa vissa "regler", men å andra sidan har helt egna agendor.
Jag tänker också, lite halvparallellt med allt detta, att spelet liksom borde ta tillvara på en sorts psykedelisk dimension som eventuellt fanns i några halvapors varselblivning, alldeles längs gränsen till språk och logiskt tänkande. En flod ÄR liksom ett väsen, eller kan bli det om det besjälas av en människas tanke.
Jag tycker också om tanken att de här gudalika väsendena går att störta ner, kanske som en sorts slutgiltigt projekt. Jag skulle vilja att en ”skala” — en sorts alignment — handla om att man antingen strävar efter att uppstiga till mytvärlden, och bli en sån där arketyp själv, eller om att man vill störta ner gudarna till jorden, och befria människorna från deras falska makt.
Last edited: