anth
Vetefan
Den största skillnaden mellan rollspel och datorspel tycker jag är SPARA.
Vilken tycker du är den största skillnaden?
(jag ser MMORPG som datorspel och Roll20 som rollspel - enda större skillnaden är om GM är AI eller en levande person)
Låt oss titta på spara-funktionen i datorspel.
Den gör att datorspel kan ha en högre svårighetsgrad eftersom man bara börjar om när man misslyckas.
Finns det något läge i bordsrollspel där man skulle kunna använda en spara-funktion?
Jag kan tänka mig en situation där rollpersonerna har en dröm eller föraning.
I drömmen får de spela ut en scen och de kan prova olika strategier och misslyckas fatalt - för det är bara en dröm.
Sedan får de spela igenom scenen på riktigt, men kan nu använda sina kunskaper från drömmen.
- Har någon spelat något liknande?
- Låter det kul?
- Kommer ni på någon annan situation?
I vilken sorts rollspel skulle det vara kul utan en spara-funktion?
Först: det finns "alltid" en sorts spara-funktion eftersom man alltid kan börja om från början.
(jag har spelat något online-skräckspel som bara lät en spela en gång, det tog datorns ip, skapade en kaka o.s.v. och lät en inte spela igen (det går givetvis att gå runt))
Det måste vara förhållandevis korta spel eftersom man måste kunna spela färdigt spelet i en sittning.
Det måste vara ett väldigt underhållande spel med hög omspelbarhet, eftersom man måste börja om från början hela tiden.
Vilka bra datorspel känner ni till som fungerar så?
(många mindre gratis online-spel fungerar så, t.ex. Slither och 2048 - om man tycker att dessa spel är kul är dock en helt annan fråga)
Vilken tycker du är den största skillnaden?
(jag ser MMORPG som datorspel och Roll20 som rollspel - enda större skillnaden är om GM är AI eller en levande person)
Låt oss titta på spara-funktionen i datorspel.
Den gör att datorspel kan ha en högre svårighetsgrad eftersom man bara börjar om när man misslyckas.
Finns det något läge i bordsrollspel där man skulle kunna använda en spara-funktion?
Jag kan tänka mig en situation där rollpersonerna har en dröm eller föraning.
I drömmen får de spela ut en scen och de kan prova olika strategier och misslyckas fatalt - för det är bara en dröm.
Sedan får de spela igenom scenen på riktigt, men kan nu använda sina kunskaper från drömmen.
- Har någon spelat något liknande?
- Låter det kul?
- Kommer ni på någon annan situation?
I vilken sorts rollspel skulle det vara kul utan en spara-funktion?
Först: det finns "alltid" en sorts spara-funktion eftersom man alltid kan börja om från början.
(jag har spelat något online-skräckspel som bara lät en spela en gång, det tog datorns ip, skapade en kaka o.s.v. och lät en inte spela igen (det går givetvis att gå runt))
Det måste vara förhållandevis korta spel eftersom man måste kunna spela färdigt spelet i en sittning.
Det måste vara ett väldigt underhållande spel med hög omspelbarhet, eftersom man måste börja om från början hela tiden.
Vilka bra datorspel känner ni till som fungerar så?
(många mindre gratis online-spel fungerar så, t.ex. Slither och 2048 - om man tycker att dessa spel är kul är dock en helt annan fråga)