Kanske inte rollspel, men jag har funderat lite i liknande banor efter att ha överdoserat på WW2-dokumentärer.
Lite bakgrund:
Det som slog mig är att WW2 var så mycket mer än bara "flytta enheter på karta" som de flesta spel väljer att simulera. Det handlar för ledaren på respektive sida om att fördela sina generalsposter på rätt positioner och platser. Det handlar om att prioritera forskning. Det handlar om att hålla produktionen igång. Det handlar om att hålla folkets moral uppe. Det handlar om att väga olika behov, bygger man ett nytt slagskepp eller grundar man ett SOE? Det handlar om underrättelsetjänst. Det handlar om sabotage. Det handlar om jakten på enstaka enheter, tex slagskepp. Det handlar om toppmöten och allianser. Det handlar om kommandoräder mot nyckelmål.
Det jag skulle vilja se var ett spel där man spelade ledaren, kanske inte direkt i rollspelsform, men ändå med sådana element. Inget detaljpetande på kartan, utan mer beslut i stil med "Vi måste snarast öppna upp en ny front i väst", "Vi måste satsa på strategiska bombningar för att knäcka deras moral och industri", "Vi ka bomba städer i stället för flygfält" eller "Vi måste bygga upp en organisation för att stötta motståndsrörelserna i de ockuperade länderna, vilket kommer att tvinga fienden att dra bort trupper från fronten för att hantera de problem motståndsrörelserna ställer till". Tanken är att det är spelledarlett, med en spelare för varje större aktör och ett regelverk som hanterar merparten av det som händer, men med spelledarens omdöme för att fylla i glappen. De personer ledaren omger sig med ska ha en personlighet (kanske inte i personlighet som "trevlig", "humoristisk" osv, utan snarare "försiktig", "risktagare", "organisatör", "inspiratör", "framstående vetenskapsman inom X", "pansarstrateg", "befästningsstrateg" osv), och det är genom order till dessa personer och information från dem som man styr. Allt sker alltså genom delegation, man gör egentligen inget direkt.
Olika nationer skulle dels ha olika startförutsättningar på olika områden, dels ha olika personligheter till sitt förfogande. Sovjet skulle tex till en början ha en ganska svag armé och industri, men med kapacitet att bygga upp dem, bra ingenjörer och en bra general i Zhukov. Tyskland, å andra sidan, har en vältränad och välutrustad armé, flera bra generaler, men inte samma långsiktiga produktionskapacitet. Osv.
Jag skulle till och med kunna tänka mig ett sådant spel som ett play by email, eventuellt backat med ett forum/wiki för publik information, kört i "realtid" med en puls/dragtid på en vecka. Händelserna händer alltså i verklig takt, men man har bara möjlighet att lämna order en gång per vecka.
Enda större problemen jag ser är att reglerna inte är enkla att sätta ihop och att det kräver en del, både arbete och kunskap, av spelledaren.