"Okej Detta inlägg kanske kommer att väcka vissa upprörda känslor, men jag bryr mig faktiskt inte! Alltså här på forumet diskuteras det flitigt om diverse saker... Saker som gäller vapen, saker som större bonusar, saker som gäller större stridskonster, saker som gäller vart man ska bo för att bäst kunna banska skiten ur så många som möjligt..."
Jag håller med, fast motsatsen. Vissa av de ämnen du tar upp har jag inte sett röken av, och jag kan inte alls se den likriktning du tycks vilja påskina. Faktum är att jag tror att situationen som du beskriver är övervägande ett påhitt.
"Jag tycker att detta är onödigt... Visst powergamea om ni vill, men jag tycker inte att det är kul... Jag hade en period där jag powergameade en massa, men jag växte ifrån det på något sätt. .."
För mig som erfaren rollspelare känns det här rätt larvigt, särskilt som jag spelat väldigt kort tid jämfört med många här på forumet. Det är inte alls ont om folk här som spelat längre än du själv levt, och behöver knappast undervisning i hur man spelar korrekt.
"Alltså min poäng i detta inlägg är: varför diskuteras detta så flitigt? Det finns en del interresanta inlägg jaa, men alldeles för få!"
Jag håller inte med. Alls. Men så gillar jag också strider. Utmärkta tillfällen till att uppleva spänning, stress och rädsla för ens karaktärs liv och vänner. Att trådarna om strid faktiskt är ganska få gör mig inte så mycket.
"Jag fattar inte varför en massa männsikor tycker att rollspel är som Diablo. Hoppa runt i en massa gråttor vilt viftande med stot svärd, eller än nu värre kasta magier av magnitud 7 med en magiker med 45 i chronotropi..."
Återigen, jag ser inte problemet du tycks vara så upprörd över. De som vill ner i grottor och röja ska väl få göra det? Det faktum att man står i en grotta med ett slagsvärd eller har högt värde i Kronotropi har ingenting alls att göra med powergaming. Jag tror att du blandat ihop dina termer.
"Varför ska ni inte se att rollspel Är att låtsas att vara någon annan, och göra det trovärdigt, istället för monsterslakt..."
Curb your zeal, young one. När man är ung och relativt oerfaren (inget illa ment) brukar man aktivt fjärma sig från den spelstil man först hade, dvs monsterslaktandet. Man månar om att detta paradigmskifte är stilbildande och att man funnit det sanna sättet att spela rollspel. Sedan tenderar man att slappna av, spela halvseriöst eller high-power, och sedan blandas allt, med ett enda mål:
Att ha roligt.
"Ett annat inlägg som upprörde mig var det om att ändra personlighetsdragen... Visst kan man väl göra det, men det tar nog tid, och det borde ha stora effekter!"
Jag tror att du tänker fel. Varför ska karaktärsdragen styra din karaktär om de inte längre stämmer? Din karaktär har kanske förändrats och blivit snålare - varför ska inte detta avspeglas i karaktärsdragen? Att slava för siffrorna är inte ett självändamål.
"I den tråden sades det också att spelarna bestämmer precis över sina karaktärer, och det tycker jag låter absurt! Hur ofta har man själv kontroll över vad man gör hela tiden i verkliga livet? Nog gör man saker av lusta, av rädsla, av glädje, av sorg, av ilska o.s.v, så jag tycker inte att Man ska ha full kontroll över sin karaktär..."
Tja, det är ju du. Själv tycker jag att jag respekterar mina spelare såpass mycket att jag tror dem kapabla att spela sin karaktär med full kontroll utan att de förstör illusionen. Då agerar de själva utifrån sina karaktärers lusta, sorg, etc, och det hela fungerar ändå, plus att det är roligare för alla inblandade.
"Om man börjar tröttna på att rollspela så kan man ju alltid prova spela som vi gör i min grupp... Förra gången spelade jag t.ex en liten flicka på 10 år... Mycket roligt var det! Jag tror inte ens att jag var beväpnad, eller som en annan gång. Vi spelade kanske 10 timmar, och de enda aggressionerna som fanns var ett par hjärtebrutna kvinnor.. (En av karaktärena hade 17 amor...) Alltså jag hoppas att ingen blev upprörd nu, men jag ville bara säga min uppfattning av rollspel, och kolla hur många som tycker samma sak som jag..."
Jag tror inte att någon är upprörd, men det är hög nostalgifaktor på ditt inlägg. Sånt är mysigt.
--Björn, vars RP bevittnade en henéafödsel förra spelmötet