Nekromanti Rollspelandet och regler för detta

Sting

Veteran
I många spel finns det regler som styr ens gestaltande av rollen ("som influerar" kanske är ett bättre ordval). Det är saker som Humanity i Vampire, Virtues i exalted och många. många andra exempel som min hjärna inte kan komma på just nu. I mitt eget lilla projekt så har jag nu fått till dessa regler och jag är väl ganska säker på att de behövs i spelet men jag undrar över folks åsikter om dessa regler som ska styra ens rollspelande. Är de bra verktyg (ge exempel), är det ett hinder i spelandet eller blir de inget hinder för att ni skippar dessa regler? Vill ha många åsikter och exempel...

Jag är ganska säker på att någon kommer att säga något i stil med: Det beror på hur de är gjorda. Den som gör det får gärna ge exempel på bra och dåliga varianter och förklarar varför vederbörande tycker som hon gör....

I mitt spel så finns det ett skäl för dessa reglers existens och det skälet är mycket bra (och det är inte bara min åsikt..). Jag vill dock veta hur ni tänker om reglerna som sådana snarare än specifika åsikter om min variant.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En röst emot

De värden som är till för att styra rollgestaltandet är de delar av Vampire* (och andra White Wolf-spel) som jag tycker klart sämst om. Jag tycker heller inte om Eons värden i olika personlighetsdrag. Allt sådant tycker jag ska överlämnas till spelaren själv i så stor utsträckning som möjligt. Det enda sådana regler bidrar med i mitt rollspelande är att man måste stanna upp och slå ett tärningsslag för att få ett resultat som spelaren hade kunnat bedöma bättre själv.

Det verkar däremot fungera för andra spelgrupper, så det finns säkert något positivt med det.

*Dessutom är det helt omöjligt att begripa sig på flera av de lite mer udda moralfilosofierna. Humanity är begripligt: stjäla är fel, misshandla är mer fel, mörda är mest fel. Vissa andra är helt obegripliga och har därför fått passande namn som 'Path of Paradox'.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låt oss prata om Eon

"Jag tycker heller inte om Eons värden i olika personlighetsdrag."

Just i Eons fall verkar de finnas där för att man inte riktigt litar på sina egna spelare. Har du ett konkret siffervärde på abstrakta egenskaper som Heder och liknande så kan spelledaren alltid ta till argumentet "regelbrott" om någon inte spelar enligt dessa värden. Det tenderar alltså att bli ytterligare ett styrmedel för spelledaren även om det inte behöver bli det. Mycket som borde komma av sig själv finns det regler för i rollspelens värld.

Sting

Veteran
Era negativa kommentarer tvingar mig att kort beskriva mitt sytem för att se om ni anser det lida av samma fel som de exempel ni tog upp. Jag anser inte det men jag är ju ute efter er åsikt...

Kort om världen:
Spelet utspelas enbart i en stad som ligger ovanför dödsriket. Dödsguden är delvis involverad i stadens styre. Då resurserna är ytterst begränsade är styret väldigt centraliserat (och byråkratiskt vilket ju inte hjälper). Själarna reinkarneras och detta gör att de behöver renas från intryck och det är en av "naturkrafterna" i dödsriket vilken dessvärre även påverkar folk i staden vilkas personlighet eroderar bort med åren. Det är dessutom något som kan drabba en då man använder magi (vilken kommer från dödsriket). Det finns ett antal program (i Humanism departementets regi) som syftar till att förhindra denna avtrubbning.

Det är för denna borttyning av personligheten som jag behöver regler för rollspelandet. Jag är synnerligen osäker på att det blir bra om man bara säger att man får rollspela denna minskning utan att få någonm hjälp alls av reglerna. Dock så delar jag er åsikt om att "personlighetsregler" ofta är usla och störande. Det är pågrund av denna ambivalens som jag frågor om detta.

Reglerna är i korthet så här: man beskriver sin personlighet i ett antal korta meningar eller ord. Dessa beskrivningar ska fånga kärnan i ens personlighet, och därmed ge en ganska stark och enkel bild av personligheten. Dessa ord eller meningar får sedan ett antal poäng (som FV), atalet bestäms av spelare och sl i samråd (och med riktlinjer i reglerna). Dessa värden är inte till för att slås när man agera (om nu inte spelaren vill göra så...) utan används som riktlinjer för hur personligheten tynar bort och som FV för att se om delar av personligheten slits bort vid användandet av magi (de är av betydelse för den därpå följande galenskapen).
De Är ett sätt att styra ens agerande dock, detta då borttynadet av personligheten är av betydelse för ens agerande och dessutom är "logisk" i världen. Det finns mer saker som knyts till detta (som odöda och hurvida man själv blir en av dessa, vilket inte förutsätter att man dör först) men de nämda sakerna är de främsta skälen.

Jag är ytterst osäker på om detta på ett framgångsrikt sätt kan gestaltas utan regler men vad anser ni?

smaffy

Hero
men, dom är knappast i vägen för rollspelandet! en person kanske har massor av vilja och det kanske avspeglar sig minimalt i rollen.. sådana saker som du raddade upp där är inte i vägen!

däremot om man blir tvungen att rangsätta sin heder, lojalitet, kåthet o.s.v. (som i eon) så är det i vägen!!! ett ensamt nummer kan inte på lång väg beskriva en persons personlighetsdrag. det finns så extremt mycket mer som spelar in...

iofs kan något sådant bara vara tufft i en cyberpunkvärld, eftersom det då ger karaktären lite att rebellera mot.. jag funderade ett tag på att låta alla karaktärer i mitt egna rollspel bli beskrivna av megaföretagen och deras register, med nummer för deras fysiska och sociologiska egenskaper.. alltså, som om rollformuläret var ett utkast ur diverse olika myndigheters register (åsiktsregister också!).. det hade varit tufft.. myndigheternas register behöver ju inte heller stämma!!! <-- viktig del.. rollpersonens personlighet behöver inte överränsstämma med det som står på rollformuläret (fast då bör man ju skriva ner personligheten/avikelserna på ett vanligt papper och sedan häfta fast... så att man inte glömmer bort den..)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Då kan jag relatera till det bättre. Eftersom ditt system fyller en tydlig funktion i den värld det används i och inte bara är till för att få spelarna att rollspela "rätt" tycker jag absolut att du ska använda det.

/tobias

zuntona

Swordsman
Anledning till att du ska ha med det är ju vettig, men jag (säkert många många andra som skulle) tycker inte att det låter kul. Världen verkar intressant och annolunda, bra gjort där men när världen kräver den här regeln så skulle inte jag ens testa spelet.

Leve åsiktsskillnader.

Troberg

Sinister eater
Jag är ytterst osäker på om detta på ett framgångsrikt sätt kan gestaltas utan regler men vad anser ni?
Jag tycker att i det fallet känns regler lämpligt.

På det hela taget så har folk lite bakvänd syn på den här typen av regler. Jag tycker inte att man har dem för att tvinga spelaren att spela på ett visst sätt, man har dem för att dokumentera i speltermer på vilket sätt spelaren spelar. Alltså ett sätt att kvantifiera egenskaper så att de kan användas i de fall man kan behöva jämföra eller testa dem (Är spelaren tillräckligt orädd för att stanna kvar eller tar hans omdöme över?).

Sting

Veteran
jag tror jag ska köra med reglerna, om inte annat för att utförligt testa dom. Ni som inte tycker sådant ska gestaltas i reglerna, hur skulle ni klara att spela en roll vars personlighet MINSKAR med tiden (man brukar ju arbeta sig in i rollen och ge den större djup ju mer man spelar den)? Är det något som ni tror er kunna klara utan regler? Jag är själv en ganska bra rollspelare men jag är skeptisk till hurvida jag skulle kunna spela en roll där man minskar användandet av vissa personlighetsdrag och inte ersätter dessa med nya. Så: skulle ni klara detta, och är det troligt att många gör det?

zuntona

Swordsman
Jag skulle ha väldigt svårt att spela någon som ändrar personlighet lite i taget.
Enda tillfällen men skulle ändra personlighet som jag skulle klara av att spela är om nåt stort händer i rps liv så han ändrar sig.
Typ en tiggare hittare en skatt. Man dör nästan av något.

Sting

Veteran
Okey, man kan ju inte tillfredsställa allas smak...
Jag skulle dock bara vilja veta om du tror det skulle bli lättare att spela detta om man hade det i form av en minskning i "värdet" (FV så att säga) i de huvudsakliga personlighetsdragen på rpn istället för att bara köra det som en ren rollspels sak utan några värden. Jag vet redan vad jag tror men det är inte därför jag frågar, jag vill ju ha andras mening...

Anders

Hero
Min erfarenhet av regler som styr rollgestaltandet är att de fungerar dåligt. Faktiskt får de lätt en direkt motsatt effekt – spelaren agerar som en taktisk strategispelare istället för att leva sig in i rollpersonen och agera intuitivt. Jag tycker därför att Humanity, Sanity, Mental balans e t c ska bort från rollformulären. Santiy t ex gör att en nyfiken rollperson undviker att snoka runt eftersom det riskerar att sänka hans Sanity, helt sned effekt alltså. Istället kan spelledaren låta rollpersonens psyke få betydelse i spelet genom att låta det påverka beskrivningar och fysiska händelser i spelvärlden. Effekterna på psyket bör bero på spelarens eget agerande:

Rollpersonen har råkat ut för lite läbbigheter som rimligtvis borde göra honom nervig. Rollpersonen torde tänka ”jag vill fan inte dö” och det är en tanke som det är lätt för spelaren att tänka sig in i och spela efter och det är sannolikt att han gör det utan problem ”min rollperson ska fan inte dö”. Spelaren agerar fegt med rollpersonen, låter den alltid gå beväpnad e t c.
Gör då...
...inte såhär...: SL direkt efter mötet med läbbigheterna: ”Ditt möte med läbbisarna gjorde att din Mentala balans minskade till –30 så nu är du paranoid. Spela det.”
...utan såhär: spelledaren beskriver hur folk verkar följa efter rollpersonen, låt någon som pratat med honom direkt efteråt börja viska med sin polare och titta åt rollpersonens håll o s v. Låt det i något fall röra sig om en konkret fara som faktiskt skadar rollpersonen. De olika ”hoten” kommer göra att spelaren agerar som paranoid med rollpersonen. Spelaren kommer förr eller senare inse att rollpersonen lider av paranoia men han vet inte när det är hans konstiga psyke som spökar och när det är verklighet och kommer därför troligtvis att agera sjukligt försiktigt och misstänksamt. Rollpersonen agerar paranoidt och spelarens inlevelse har inte pajats, precis som det ska va!

Spelaren tvekar inte att låta rollpersonen skada och dräpa folk.
Gör då...
...inte såhär...: SL: ”Eftersom du dödade snubben så får du 6 i Humanity och måste agera lite mer kallt och omänskligt.”
...utan såhär: rollpersonens vänner börjar bli mer ointresserade av umgås med honom. Spelledaren beskriver personer i omgivningen som mer betydelselösa, oviktiga och gör dem opersonliga vilket gör att spelaren kommer agera på ett mer hänsynslöst sätt mot dem. Detta i sin tur får rollpersonens omgivning att reagera. Återigen – rollpersonen agerar ”rätt” och spelarens inlevelse påverkas inte av några regelpekpinnar.

För att återgå till frågan om ditt spel: Om det för rollpersonerna är känt att man förlorar personlighet efterhand och framförallt vid magianvändande så kan det dock vara OK att ha ”riktiga” regler som spelaren är fullt medveten om och som påverkar rollpersonens personlighet. Kanske har de sett magiker och äldre personer som blivit alltmer avtrubbade? Tricket är dock att inte låta ett visst värde på en ”mänsklighetsegenskap” direkt säga någon om personligheten utan istället låta det ha en indirekt verkan. Detta sker genom att värdet på personlighetsegenskapen påverkar ett fysiskt prestationsvärde. Vilken prestationsförmåga rollpersonen har i olika avseenden påverkar sedan med all sannolikhet hur denne kommer att agera – för nog är man väl mer benägen att mucka gräl om man är en jävel på att fajtas än om man är en vekling och mer benägen att hjälpa sjuka barn om man faktiskt brukar lyckas med det än om man är en pajas som är farligare för barn än rollspel och hårdrock? (OK, det finns undantag men var snälla nu och börja inte snacka om ”barnvänner” som Michael Jackson för att paja mitt exempel.)

Alltså kan rollpersonerna ha ett antal egenskaper som indikerar mänsklighet i olika avseenden, t ex Empati, Kärlek, Gemenskapsbehov, Vrede, Längtan, Njutning/Livsglädje e t c. Värdet i dessa påverkar vad man kan göra eller vilka värden man har i olika egenskaper i stil med:

Empati
5: Tredubbelt FV på Första hjälpen. Kan en gång per dygn regenerera en kroppsdel som någon förlorat. Kan stoppa blödningar och bota mindre skador bara genom att röra vid såret.
4: Dubbelt FV på Första hjälpen. Kan stoppa blödningar och bota mindre skador bara genom att röra vid såret.
3: Dubbelt FV på Första hjälpen.
2: Inget speciellt.
1: Halverat FV på Första hjälpen. Dubbel risk för fummel.
0: Fumlar alltid med Första hjälpen.

Vrede
5: Dubbelt FV i Strid. +2 i Styrka.
4: FV i Strid ökas 50 procent. +1 i Styrka.
3: FV i Strid ökas 25 procent.
1: Halverat FV i Strid.
0: FV 0 i Strid.

Kärlek
5: Dubbelt värde i Karisma. Den som blivit förälskad i rollpersonen kan inte gå emot hans vilja (effekten upphör om den förälskade personen upptäcker att rollpersonen har förbindelser med andra).
4: Karisma ökas 50%. Den som blivit förälskad i rollpersonen kan inte gå emot hans vilja (effekten upphör automatiskt om rollpersonen så mycket som börjar spana på någon annan).
3: Karisma ökas 50%.
1: Halverad Karisma. Ingen chans att någon blir attraherad av personen.
0: Personer av motsatta könet blir direkt äcklade av rollpersonen och vill inte ha honom i sin närhet.

Njutning/Livsglädje
5: Den som oprovocerat försöker skada rollpersonen måste lyckas med ett PSY-slag för att kunna göra detta.
4: Den som oprovocerat försöker döda rollpersonen måste lyckas med ett PSY-slag för att kunna göra detta.
o s v

Effekten blir (förhoppningsvis) att:
- en rollperson med högt med högt värde på Empati kommer gladeligen hjälpa skadade personer eftersom det alltid blir ett positivt utfall som ger honom gott rykte, vänner m m. Den med lågt Empativärde drar sig däremot in i det längsta för att erbjuda sin hjälp utan smiter hellre iväg när någon ligger skadad (eftersom han ju bara kommer dabba till det).
- högt värde i Vrede gör att det känns mindre farligt att ge sig in i handgemäng. En rollperson som gått ner på ett lägre värde på Vrede blir mindre benägen att reagera på oförrättar när hans förmåga att gå vinnande ur en konflikt minskar. Alltså kommer han alltmer att ignorera provokationer (bli likgiltig för dem) och till slut finns det ingen anledning för honom att ingripa om så hans vänner hotas till livet.
- en rollperson med högt värde i Kärlek kommer av flera skäl tycka det är trevligt att vara ute i svängen och flörta och hitta en (eller flera) hjärtevän. Den med lågt värde på Kärled kommer däremot inte se någon poäng med att närma sig vackra (eller ens fula) damer och framstår alltså som en trist, asexuell typ.
- högt värde i Njutning/Livsglädje gör en mer benägen att våga bege sig till nya miljöer och träffa nya människor.

Det går att hitta på liknande saker för andra mänsklighetsegenskaper och självklart kan (bör) man göra dem lite mer utförliga och genomtänkta än ovan. Ovanstående är absolut inte någon vattentätt system och kan säkerligen ge en del märkliga, oönskade effekter. Skulle du försöka använda mina idéer ovan får du gärna hojta till om hur det går – blir nämligen själv lite nyfiken på att försöka använda dem någon gång och det kan ju vara trevligt att höra om de fungerar...

Arcana

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Subtilt skådespel

Jag tror inte att någon alls, inklusive Al Pacino, Meryl Streep och Robert DeNiro, skulle klara av att göra det på ett riktigt övertygande sätt. För att det ska vara trovärdigt måste man uppvisa hur personligheten avtar gradvis, vilket borde vara mer eller mindre omöjligt.

I en film eller liknande skulle man lägga in nyckelscener där rollfiguren får möjlighet att handla på ett sätt som visar att hans personlighet håller på att försvinna. I ett rollspel blir det svårare, speciellt då spelaren kanske inte handlar på "rätt" sätt.

Jag tror att det ligger någonstans mellan svårt och omöjligt att visa upp det på ett riktigt bra sätt, men jag tycker fortfarande att du ska försöka. Jag kanske har fel.

/tobias

Sting

Veteran
Mycket kul idé det du har där. Jag började själv med en idé om att SL skulle beskriva allt utifrån hur rpns personlighet utvecklas. Detta visade sig dock vara föga önskvärt för andra personer som reste invändningar mot denna språkliga svårighet. Det visade sig också kräva mer tid då man måste beskriva olika för varje rp.
Jag tror du lyckas bättre med ett tabellsystem som det du presenterade här, i mitt spel så passar det dock ganska dåligt då jag försöker hålla ner på tabeller så mycket som det bara går (spelat eon och traveller...).

Sting

Veteran
Re: Subtilt skådespel

Ommöjligt nej, svårt ja. Det är ännu mer komplicerat än det dock, det finns även en slags galenskap kopplad till ens fölust av personlighet. Det är dock inte så förbannat svårt att spela på det sättet, det kräver bara att man tänker om lite. Det normala är ju att man börjar med en inte alls så utvecklad personlighet för att sedan fixa till det under spelet. Här blir det ganska mycket tvärtom. Det kräver en mer genomtänkt personlighet men också att sl låter spelarna få viss tid på sig att komma in i rollerna innan alltför mycket händer.

Helmgast
Viking

I detta fall gillar jag inte alls Eon (värden i 6 karaktärsdrag +rykte å tur). Här passar Vikings in mycket bättre, ganska/mycket/extremt+valfritt beteende (renlig/stolt/generös m.m.). Perfekt att rollspela utifrån. Tar man dessutom hänsyn till PER+PSY+BIL+VIL (attrubutskoder i Eon) så får man bra mått på hur rollpersonen uppfattas av andra.

I cyberpunkrollspel skulle jag nog föredra Smaffys variant (ungefär vad som användes i Stressfaktor Omega under GothCon, ett Phobiascenario).

Dusty

Veteran
Jag tror att du skulle finna min tråd ovan intressant. Där går jag bl.a. igenom varför traditionella "personlighetsregler" ofta är just usla och störande. För det har du helt rätt i att de är. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
  • En hel del spelare är inte särskilt bra skådespelare. Någon form av riktlinjer för att hjälpa dem att spela sin roll är aldrig dumt.
  • Att agera i enlighet med sin roll innebär till viss del att man inte har full kontroll över rollfiguren. Om du blir arg på din chef så beror det inte på att du väljer att du ska bli arg, eller att det är i enlighet med din fackföreningsledarroll att du ska vara arg på chefen. Du blir arg på chefen för att ni har en chefs-anställd-relation mellan er, han står i en annan sits än vad du gör och han gör något, medvetet eller omedvetet, som påverkar dig negativt. Det har du inte kontroll över. Du blir arg ändå.
  • Slutligen är det lätt att bortse från sådana regler om man nu skulle vara så dålig rollgestaltare att man kräver total emotionell frihet för sin rollperson.

Sting

Veteran
Re: Tack

Tack till er som delgivit mig era åsikter och tack för att ni givit motiveringar till åsikterna! Det hjälper alltid att höra andras tankar om saker även i de fall där man är säker på att ens egen ståndpunkt är riktig.
Delvis kommer jag nu att göra om systemet för karaktären på ens rp, hur det blir vet jag dock inte riktigt än. Tack till de alltid lika hjälpsamma forumiterna.