Ja, generellt sett. Har svårt att spela sådana spel om jag inte känner någon inlevelse. Exempelvis spelar jag inte MMO´s just av den anledningen.
Swtor hade ju möjligheten att rollspela en del, det var ju mycket dialoger, dock var ju uppdragen många gånger idiotiska
(Jag som spelade en fredlig consular var tvungen att slakta fullt med djur och infödingar på varje planet bara för att ta mig vidare)
Jag rollspelar i skyrim med motivationer och mål och bakgrund till karaktärer och så, men inte på den nivån att jag går istället för att springa hela tiden eller äter realistiskt. Jag brukar plocka på mig mat och käka så när det maten som gått åt de senaste dagarna. Sover realistiskt när jag inte är i dungeons också.
Har du testat Fallout New Vegas? Kör det just nu och i början kan man välja att spela spelet på hardcore mode, där man är tvungen att sova, äta och dricka regelbundet, all ammo väger också vilket kan vara lite jobbigt
Jovars, man försöker hålla sig konsekvent. Oftast är ju inte valmöjligheterna större än "ond" och "god", och just av den anledningen spelar man gärna såna spel två ggr, men en ond och en god karaktär.
Satt och funderade på om spelen skulle må bra av en mekanik som uppmuntrade konsekvent beteende, men kom fram till att det nog inte behövs. För min egen del i alla fall.
Det jobbiga blir ju när man kan välja att vara god och god
Till exempel ifall du spelat mass effect 1 där du måste välja rädda en utdöd ras eller döma dem till döden, rädda dem kan dock innebära att de blir lika krigiska som de var förut.
Vilket är det goda valet? Själv funderade jag en bra stund innan jag valde (valde att rädda dem)
Angående konsekvent beteende så finns det väl många spel som har, till exempel KOTOR där du får light side eller dark side points och fördelar att vara det ena och det andra.