Rollspel har ju en viss förmåga att uppta centrum av allt mitt liv, mycket tack vare att min make också är den som lärt mig spela.... men som sagt utöver den tiden jag lägger ner på rollspel är min så kallade fria tid fylld av:
- Trädgården. En dröm som gör sitt bästa för att ge mig fler gråa hår och hastiga ishiasattacker. Jag älskar växter och just nu håller jag på att bygga upp en viss samling av Aquivileja och dagliljor. Största hotet är katter (dassande), ogräs (med eftertryck -kvickrot, maskros och smörblomma) och en och annan notorisk granne som släpper lös sin hund. I trädgården finns en liten (mikroliten) damm, vattenfall och "japansk bambupump" (del av vattenklocka))
- Natur, promenader, fågelliv (här häckar bla tranor, häger, blå kärrhök och en rad vattenfåglar, ugglor, småfågel och andra fåglar). Blommor och växter i det vilda...
- Saknar att ha kanadensare... älskar kanadensare och då talar jag om båttypen...
- Fiske, metar gärna när andan och tiden faller på.
- Något som knappast kan ha undgåtts... tecknar och målar så mycket jag orkar.
- Skrivandet och då gäller det inte bara rollspel. Jag har en dröm om att slå igenom som författare. Jag skriver både fantasy och SF, men för närvarande ligger det hela vilande då jag skriver åt Neogames.
- Vad vore en textillärare utan en stor lust att arbeta textilt. Jag broderar när tid och lust infinner sig. Jag syr för husbehovet (bättre en klänning för 300 som passar än en klänning för 3000 som inte gör det). Jag har två vävstolsprojekt som väntar på att tiden och andan skall falla på. Lite rekonstruktion/reparation så har jag två fungerande gamla vävstolar att väva på.
- Trä, jag samlar på träbitar som någon gång skall bli något. Sist blev lite av samlingarna en ostbricka till en 70-årsjubilar...
Innan dess svarvades två ljusstakar till kusinens bröllop.
- Stenslipning, ligger och väntar på att jag skall ta fatt i det igen. Jag har tillgång till både trumling, sågning och slipning... dock inte fasettslipning... det blir enklare cabochoner och annat sköjj.
- Lädersömnad
- Hornslipning/skulptering...
Inse, jag har inte tid till allt jag vill göra. Mycket handlar dock om skapande. Jag skulle vilja sjunga i kör, spela teater, dansa squaredance, rida, lajva, renesansfäktas, delta i Nordrike/Nordmark, finnas på plats på Svanberga och Storholmen osv... Men tiden räcker inte till...
Jag glömde lite som tiden går åt till:
- Favvoserier på tvn... (Buffy, Andromeda, First Wave, alla varianter av Star Trek, B5, Farscape mfl) ja en del går ju inte nu men i alla fall
- Serietidningar (däribland Min Häst)
- Månadstidningar eller motsvarande... som tex. Anna (handarbete), Fenix... ja...
- Musik, att lyssna
- Böcker att läsa
- Faktaböcker att granska
- Ruiner eller annat att besöka
- Historia att uppleva eller läsa om...
mm, mmm