Åkej. då kör vi.
Till att börja med har vi mig. Jag gillar att spela rollspel med action och röj - rå karaktärsgestaltning kommer i andra hand, men är viktigt. Andra genrer jag är förtjust i är down-to-earth-fantasy, sci-fi och cyberpunk. Jag gillar att kolla film och läsa böcker, och jag är förtjust i medeltiden, japan under Sengokuperioden (som historiskt intresse, jag har bara testat Usagi i den settingen typ.), kampsport (gärna med vapen) och sportning i allmänhet. Sen är jag en helhjärtad Gamer - jag backar inte för ett parti Magic även om jag inte samlar en lek själv, och jag håller på att bygga en dvärgarme till WHFB. Dator- och tevespel sysselsätter mig när jag inte pratar med likasinnade över irc. Jag spelar allt - snabba roliga kortspel, lååånga utdragna Dippe-sessioner och Carcassone även om det inte blir så ofta jag vill.
Sen har vi spelare 2. Han tillbringar sitt liv med Gaming - datorn, PS2 och Gamecube. Ett visst fantasyintresse och även en gnutta sci-fi. Casualrollspelare som spelar för att det är kul och inte för att uppnå nåt förutom gemenskap.
Spelare nummer 3 är en _äkta_ nörd. Vi tog en tjock bok om andra världskrigets flygplan, bläddrade slumpvist och satte ner fingret i boken på ett 'X-C 46 Seabass' eller nått, och han visste vilken årsmodell motorn var på, vilken kubik och hur många hästar. Vi upprepade på ett annat flygplan.. han kunde lika mycket.. Han är fanatisk IL2-fan och har varit onårbar i snart två veckor - ända sen Forgotten Battles kom ut. Till skillnad från mig som alläter datorspel spelar Spelare 3 taktiska militärsimulatorer typ Tom Clancy-liren till PC och Operation Flashpoint. Realism före action. Jag sätter mig heller med hjärndöda CS även om jag stör mig på bristen realism i det liret. Hängiven Warhammrare och scifi samt fantasy-läsare.
kort sagt: Rollspel tilltalar de mest underliga typer av de mest underliga anledningar. Jag själv kom in i hobbyn för att jag redan var nörd - Spelare 3 fick ner mig i figurslagsträsket med Warzone, och sen fick vi tag på ett begagnat Neotech 2. (även om jag spelat rollspel innan dess, men då var det bara en form av abstrakt brädspel typ.). Spelare 3 kom med iom Neotech, men hade spelat Chronopia innan (som en form av brädspel.) Spelare 2 kom med iom. Drakar 6 och har sen dess hängt med och köpt en _massa_ egna rollspel vi aldrig spelar, typ CoC och Eon och Godlike medans vi spelar de andra spelen som jag och Spelare 3 äger mest - Star Wars, Neotech, Drakar 6 och Feng Shui brukar vara på schemat, och nyligen drog jag igång en Mutant-kampanj.
Vår kultur då? Den är lika divers som utövarna av den. Det finns _inget_ man kan säga som kan appliceras på alla. Vi åker på konvent, sover och äter dåligt och underlåter att sköta vår hygien ordentligt eftersom det finns roligare saker att göra med den tiden man är iväg - typ SPELA.
Jag vet inte vad ditt arbete går ut på riktigt - men du kommer nog behöva räkna upp ett par arketyper även om det inte finns mer än en person som passar in på varje arketyp.