Nekromanti Rollspelarkultur

Nightowl

Champion
Re: Gamedar

Jodå, men det är ingen mystisk förmåga, utan bara vana att se subkulturella beteendemönster. Dessutom, i rena party-situationer är det lättare att se om någon håller på och spanar in en om man själv håller på att spana in DEM... Själv har jag nackdelen Garderobsbunden vilket ger mig -6 på alla Gaydar-slag. :gremwink:

Tebaks till ämnet: Vad man inte får glömma är att även om en rollspelare inte stämmer med alla de intressen du beskriver, stämmer han ofta överrense med flera av dem.

(Och den svenska vänstern är djupt rotad i medelklassen. Svensk arbetarklass röstar på såssialdemokraterna, och det är inte vänster, det är mainstream här i Sverige. :gremwink:)

Erik

Nightowl

Champion
Jag vet inte vad ditt arbete går ut på riktigt - men du kommer nog behöva räkna upp ett par arketyper även om det inte finns mer än en person som passar in på varje arketyp.
Rent sociologiskt finns det ingen som gör undersökningar av, säg, en subkultur som förväntar sig att alla skall vara på pricken lika - det vore absurt. Man söker efter tendenser.

Erik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mer bögsnack [rejält OT]

Vid närmare eftertanke så är det ju bara ni garderobsbögar som behöver gaydarn. Om man gör ett studiebesök på TipTop eller sthlm pride så behöver man ju inte titulera sig vare sig som kvantfysiker eller klärvojant medium för att känna igen en bög när man ser honom :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Gamedar [OT]

Själv har jag nackdelen Garderobsbunden vilket ger mig -6 på alla Gaydar-slag.

Dessutom har du väl nackdelen Bisexuell, vilket (enligt min erfarenhet) kan ge ytterligare minst -4 på Gaydar-slagen. :gremfrown:

Det är ju tyvärr inte alltid den ger "dubbelt så många möjligheter". Ibland ger den bara dubbelt så många fördomar...

/Mikael

Nightowl

Champion

Det är ju tyvärr inte alltid den ger "dubbelt så många möjligheter". Ibland ger den bara dubbelt så många fördomar...
Sant. Min pojkvän vägrade att tro att vi existerade innan han mötte mig - han trodde alla bi var antingen fega bögar ('alltså, jag är bara bisexuell') eller heterosexuella posörer.

Å andra sidan får man +6 på alla saves för att UNDVIKA gaydar också... :gremwink:

(Vad är motsvarigheten vad gäller gamedar, för att komma tillbaka till ämnet? En spelare som DESSUTOM är hipp? :gremwink:)

Erik

Eksem

Champion

"En spelare som DESSUTOM är hipp?"

Det skulle väl vara jag då. Jag är både game, down och street. Fråga bara de som varit på forumölen i Stockholm. Jag moonwalkar, har solglasögon inomhus, frisyrgelé och slicka pjuck.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
" [color:\\"green\\"]Han[/color] som slötittade på forumsverksamheten i väntan på utskrifter och passade på att slösvara lite"

Är du medveten om att det där låter som en dålig bortförklaring för ett beroende? :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
det finns så otroligt många fler tendenser bland rollspelare dock - vi är ingen vanlig subkultur typ hårdrockare eller frimärkssamlare.. det finns inga kläder som är gemensamma, det finns ingen musik som är gemensam, och det finns inga spelval som är gemensamma.. vi är en sammanstrålning av en massa olika nördkulturgrupper, och jag tror inte man kan stoppa in fler än en person i varje grupp utan att trampa nån på tårna. det är liksom ingen skillnad på Neotechare eller Eoniter eller Dod:are eller D&D:are eller Star Trekkies när det kommer till rollspel.

Dilandau

Myrmidon
Visst känner jag en del rollspelare som lyssnar på hårdrock (några av dem ser ut som hårdrockare också). Men jag känner fler som lyssnar på annan musik: pop, rock, techno, goa, m.m. Hårdrockare syns dock mer eftersom musiken ofta tar upp en så stor del av deras liv (*generaliserar*).

Sodivra

Champion
Omformulering och ny frågeställning:

Jag tror jag får formulera om mig lite, eftersom den här tråden i princip bara bekräftade mina egna tankar -Vilket är rätt bra i och för sig, men samtidigt får man ju inte se forumet (eller konvent för den delen) som en korrekt representant för rollspelssverige. Jag ska flumma lite med en ny formulering, och sedan komma med två dräpande punkter..

Vi kan ju börja den här nya formuleringen med Nightowls' visdom:

Rent sociologiskt finns det ingen som gör undersökningar av, säg, en subkultur som förväntar sig att alla skall vara på pricken lika - det vore absurt. Man söker efter tendenser.
Sant, Nightowl.

Jag vill inte avgöra hur man på bästa sätt klumpar ihop rollspelare. Att hitta tendenser är rätt okej, men då är det ännu intressantare att hitta andra grupper av personer inom rollspelandet. Det är det jag menar med "nördkultur". Inte att man är insnöad på det, utan att man sysslar med något som är nördigt: Serier, datorer, osv. Eller någon annan hobby som känns "rollspel".

Ofta så verkar alltså rollspelare tillhöra någon annan specifik kultur, för att sedan sammanstråla i rollspelargemenskapen. Det kan vara gothkultur, akademikerkultur, flummarkultur.. (i brist på bättre ord) Det är iallafall sådant som många verkar vara överrens om att det finns band mellan. Många rollspelare verkar vara akademikerbarn (Tja, jag har iallafall hört det två gånger, men jag har inte hört något som skulle antyda motsatsen - Bara att "men det finns andra som också rollspelar!") eller sådana som ses som flummiga överhuvudtaget rätt ofta. Många rollspelare kanske inte är gothare, men gothare verkar vara rollspelare oftare än andra.
Säg till om jag börjar snacka FÖR mycket skit. :gremwink:

Samtidigt så verkar det ju finnas en kultur som uppstått just ur rollspel, och vad är det då om inte rollspelarkultur? Tillåt mig citera Krille:

Det finns en rollspelarkultur, som består av en sammanstrålning av olika kulturer plus lite eget som uppstått genom mediets egenarter. Om du minns den gamla jätteklunsen "Du vet att du är rollspelare när..." - så har du ett uttryck för rollspelarkulturens särart.

Och Nightowl:

Rollspelare är definitivt en egen subkultur, om man töjer på begreppet. Det finns sådant som bara kan ge status hos andra rollspelare (men inte nödvändigtvis GÖR det, men ingen annan än en annan rollspelare skulle tycka det är lite småcoolt att jag lunchat med Greg Stafford). För mig är det ett av de viktigaste kriterierna.

Min poäng?

Det finns en rollspelarkultur
Även om det är så enkelt att rollspelarkultur bara innebär "Vet vem Greg Stafford är", och så vidare.

Jag vill påstå att rollspel är en samlingsplats för vissa grupper
Eller kanske ännu flummigare: Vissa sorters människor. Det går att känna igen rollspelare säger en del. Vad det konkret innebär är att vissa grupper associeras med rollspel, och ses som typiska rollspelare - En slags del av rollspelarkulturen.

Och där är den allmänna nördkulturen en grupp. Alltså, att gilla datorer, programmering, skägg, serier.. Något av det. Jag menar varken nörd som i "insnöad på något" eller nörd som i "någon som är töntig", utan det som den relativt sansade "allmänheten" (icke-nördarna) skulle kalla nördigt.

På tal om det, är det inte lättare att se datorspelare som en kultur, än vad det är att se rollspelare?

Teori: De allra flesta rollspelare har en tillhörelse förknippad med rollspel
Typ, inkörsporten. Det var det jag menade med att man gillar "en del av rollspelen".
Till exempel att man är en rollspelande fantasydiggare, en rollspelande historieberättare, en rollspelande spelare.. Eller en kombination.

Och vad säger ni om det då?

Rickard

Urverk speldesign
*skrattar* [ANT]

"Är du medveten om att det där låter som en dålig bortförklaring för ett beroende? :gremwink:"
Fast skrattet är till hälften sorgset, då jag är medveten om det du skriver nog är sant. :gremfrown: :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försvinner men kommer nog tillbaka en gång i veckan i fortsättningen

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Min kompis Greg

Med risk för att Elder Girov och Doedninnan dyker upp och ondgör sig om att vi sitter och förhäver vår status som hang arounds till Greg Stafford på bekostnad av andra mer intressanta trådar av helt vanliga rollspelare, vill jag då komma med min Greg Stafford-anekdot.

På UppCon när Greg var där, frågade han folk om han fick träffa den där Magnus Seter som han hört så mycket om...

Helt sant. Och mycket smickrande. Han fick en t-shirt av mig (som Dante hade formgett, och som var en stöld av omslaget till 2nd edition Call of Cthulhu i GW-tryckning).

Har alla antecknat detta? En av höjdpunkterna i mitt tragiska liv som rollspelskonstruktör. :gremgrin:

M.

Sting

Veteran
Re: ursprung

Jag har märkt en sak (högst personlig iaktagelse) som förenar de allra flesta rollspelare; de är Inte invandrare. Jag har hört det av andra som inte ingår i min bekantskapskrets så det är inte helt och hållet grundat på mina egna erfarenheter. Själv kan jag erkänna att jag inte träffat en enda invandrare (inte ens "andragenerationens"-ett fruktansvärt ord) som spelar rollspel, försökte få in en kompis från Chile men det gick inte. Vad nu denna konstiga fördelningen kan bero på har jag mycket luddiga idéer om. Problemet med dessa idéer är att de alla är lätta att omkullkasta.
Så en tudelad fråga: hur många här är invandrare (utomnordiska?) och hur många här rollspelar med minst en invandrare i gruppen?
Naturligtvis kan jag ha fel här men i så fall kommer ni upplysa mig om det.

Feliath

Swashbuckler
Teori och praktik

hur många här är invandrare (utomnordiska?) och hur många här rollspelar med minst en invandrare i gruppen?
Det beror på vad du menar; jag har på känn att du avser "från traditionella invändrarländer", i vilket fall ingen i min spelgrupp är det. Däremot är hälften av den (jag samt en spelare) invandrare från USA; jag efter att först ha utvandrat dit i späd ålder, medan han är född där, om jag inte misstar mig alldeles. Han kallar sig Noir här på forumet, så det lär väl visa sig om det stämmer :gremsmile:

Så, beroende på din avsikt, 0% eller 50%. Välj själv.

/Feliath - rena rama baklänges-Karl-Oskar :gremgrin:

chrull

Stockholm Kartell
I'll crush your head! [ot]

Jag har faktiskt en FLATDAR!

Jag kan känna av om en tjej är flata eller inte, och på så sätt veta om jag ska fortsätta stöta på henne eller inte...

Jag gör såhär:

Går fram till valfri snygg tjej, varsomhelst, närsomhelst.
Kysser henne.

Får jag en smäll är hon Flata (100%)
Springer hon därifrån så vill hon att jag ska jaga henne.
Slår hon mig OCH springer därifrån är hon en rabiat feminsit-flata och är antagligen på väg för att hämta sina kompisar och ge mig spö.

Funkar varje gång!

(ja. det är ett skämt. Ett dåligt och sexistiskt sådant också. Men jag är ju praktiskt taget redan gift, raggar inte på någon, och försöker framförallt inte hångla med okända tjejer. Do not try this at home)

Jag är för övrigt ashipp.
Eller nått. nu för tiden blir faktiskt folk förvånade när de får reda på att jag spelar rollspel. Det måste ju betyda att jag inte ser ut som en typisk sådan.

chrull

Morgoth

Swashbuckler

Jag spelar ofta rollspel med min poolersch från Chile och har tillochmed bjudit in hans kusin till en stor rollspelsorgie. Uhm. Stryk det där sista. :gremlaugh:

Alltså, det viktiga är att jag har en body count på 2 när det gäller invandrare.

Anders

Hero
Re: Omformulering och ny frågeställning:

Rollspelarkultur – intressanta grejer! Är det ett examensarbete du skriver? Vore kul att se det färdiga resultatet men jag har full förståelse för om du inte vill utsätta ditt verk för de mängder av kritiska ögon som finns här på forumet...

Några tankar slog mig när jag läste ditt inlägg, du har säkert redan själv funderat på det men hur som helst...

- Att tänka på är att en stor andel av de i det här landet som spelar rollspel inte har någon rollspelaridentitet att tala om. De tycker det är trevligt att lira lite rollspel med polarna någon kväll då och då men är ganska ointresserade av att prata rollspel med andra personer, skulle inte försöka leta upp nytt folk att spela med om spelgruppen upplöstes och känner inte till att Mutant givits ut på nytt eller att det finns två rollspelshatare som heter Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt. Såna figurer som t ex du och jag som hänger på rollspelsforum, skriver egna grejer och försöker hitta nytt folk att spela med är en minoritet av Sveriges rollspelare.

- Angående inkörsportar och kulturer med anknytning till rollspel stämmer det att en del spelare kan sorteras in i fack som medeltidsnörd, Lovecraftfanatiker, fantasydiggare m m. Man kan säga att de gillar olika delar av rollspelens innehåll. Dock finns det en hel del rollspelare som inte tillhör någon kultur som tangerar rollspelens innehåll. Dessa personer gillar istället rollspelens form (givetvis utesluts inte att man kan gilla både innehåll och form. Dessutom finns det formdelar som det förekommer som hobbys/kulturer, t ex teater). Formen innefattar sådant som att man är flera personer som gör något tillsammans, att man fantiserar, att man skapar något e t c. På samma sätt som de som gillar rollspelens innehåll kan gilla helt olika innehåll kan förstås de som gillar rollspelens form gilla olika delar av formen; för vissa är gemenskapen viktigast, för någon annan är det egna skapandet nummer ett o s v. Nu skulle jag kunna börja en diskussion om hur trådarna och forumen på rollspel.nu kan delas in i innehåll, form och bådadera och att jag som tycker det är intressantast med rollspelens form föredrar de mer allmänna forumen rollspel, rollspelsmakande och skräckrollspel framför spelspecifika forum som DoD-forumet, men jag tror jag ska komma till min poäng istället innan jag tappar bort mig... Jo, det jag skulle säga är att om det i första hand är rollspelens form som man är intresserad av så tillhör man i många fall inte något ”kultur”. Jag har i a f aldrig hört någon som pratat om ”dagdrömmarkulturen” eller ”vara tillsammans-kulturen” på samma sätt som man talar om fantasykulturen eller Star Warskulturen. Om man ska dela in rollspelare i olika grupper med utgångspunkt från tangerande intressen bör man alltså tänka på att skapa kategorier även för de som inte har något synbart specialintresse. De syns inte till i några studiecirklar eller på några SF-mässor men kanske går de i lönndom runt och tänker ”vilka fräcka gudasymboler, det skulle vara spännande med en religion som...” när de går på museum, ”fräck inledning, den måste jag sno” när de ser film och ”oj, henne måste jag ha med som SLP i nästa äventyr” när de träffar på en grann flicka. De som blir klassade som rollspelsgalningar av omgivningen är den grupp av ovanstående typer som helt öppet nämner sina vansinniga tankar...

Arcana

Anders

Hero

Invandrade är definitivt underrepresenterade bland rollspelare och det finns nog flera anledningar som språkproblem, klassfråga och att de har få kontaktytor mot rollspelare och rollspelskultur. Det är inte någon som har invandrarbakgrund bland de jag spelat med de senaste åren men av de kanske 80 pers som jag suttit vid samma spelbord som genom åren har några stycken haft jugoslaviska föräldrar som invandrat till Sverige (Killarna ifråga hade växt upp i Sverige och man uppfattade dem som i stort sett helt svenska), några har haft en utländsk förälder (Dessa lirare har jag uppfattat som helt svenska) och två har varit från Iran (Man märkte helt klart att de kom från en annan kultur även om de var ganska svenska av sig. Den ene hade nästan bara svenska kompisar, hade välutbildade föräldrar, var duktig i skolan m m. Den andre, som nog kommit in i rollspelandet via den förstnämnde, hade jag inte mycket gemensamt med och han hade färre svenska kompisar, var en halvfarlig snubbe och kvalar in på fem-i-topplistan över de personer som jag helst inte vill spela med igen).

Arcana – svensk.