Omformulering och ny frågeställning:
Jag tror jag får formulera om mig lite, eftersom den här tråden i princip bara bekräftade mina egna tankar -Vilket är rätt bra i och för sig, men samtidigt får man ju inte se forumet (eller konvent för den delen) som en korrekt representant för rollspelssverige. Jag ska flumma lite med en ny formulering, och sedan komma med två dräpande punkter..
Vi kan ju börja den här nya formuleringen med Nightowls' visdom:
Rent sociologiskt finns det ingen som gör undersökningar av, säg, en subkultur som förväntar sig att alla skall vara på pricken lika - det vore absurt. Man söker efter tendenser.
Sant, Nightowl.
Jag vill inte avgöra hur man på bästa sätt klumpar ihop rollspelare. Att hitta tendenser är rätt okej, men då är det ännu intressantare att hitta andra grupper av personer
inom rollspelandet. Det är
det jag menar med "nördkultur". Inte att man är insnöad på det, utan att man sysslar med något som är nördigt: Serier, datorer, osv. Eller någon annan hobby som känns "rollspel".
Ofta så verkar alltså rollspelare tillhöra någon annan specifik kultur, för att sedan sammanstråla i rollspelargemenskapen. Det kan vara gothkultur, akademikerkultur, flummarkultur.. (i brist på bättre ord) Det är iallafall sådant som många verkar vara överrens om att det finns band mellan. Många rollspelare verkar vara akademikerbarn (Tja, jag har iallafall hört det två gånger, men jag har inte hört något som skulle antyda motsatsen - Bara att "men det finns andra som också rollspelar!") eller sådana som ses som flummiga överhuvudtaget rätt ofta. Många rollspelare kanske inte är gothare, men gothare verkar vara rollspelare oftare än andra.
Säg till om jag börjar snacka FÖR mycket skit.
Samtidigt så verkar det ju finnas en kultur som uppstått just ur rollspel, och vad är det då om inte rollspelarkultur? Tillåt mig citera Krille:
Det finns en rollspelarkultur, som består av en sammanstrålning av olika kulturer plus lite eget som uppstått genom mediets egenarter. Om du minns den gamla jätteklunsen "Du vet att du är rollspelare när..." - så har du ett uttryck för rollspelarkulturens särart.
Och Nightowl:
Rollspelare är definitivt en egen subkultur, om man töjer på begreppet. Det finns sådant som bara kan ge status hos andra rollspelare (men inte nödvändigtvis GÖR det, men ingen annan än en annan rollspelare skulle tycka det är lite småcoolt att jag lunchat med Greg Stafford). För mig är det ett av de viktigaste kriterierna.
Min poäng?
Det finns en rollspelarkultur
Även om det är så enkelt att rollspelarkultur bara innebär "Vet vem Greg Stafford är", och så vidare.
Jag vill påstå att rollspel är en samlingsplats för vissa grupper
Eller kanske ännu flummigare: Vissa sorters människor. Det går att känna igen rollspelare säger en del. Vad det konkret innebär är att vissa grupper associeras med rollspel, och ses som typiska rollspelare - En slags del av rollspelarkulturen.
Och där är den allmänna nördkulturen en grupp. Alltså, att gilla datorer, programmering, skägg, serier.. Något av det. Jag menar varken nörd som i "insnöad på något" eller nörd som i "någon som är töntig", utan det som den relativt sansade "allmänheten" (icke-nördarna) skulle kalla nördigt.
På tal om det, är det inte lättare att se datorspelare som en kultur, än vad det är att se rollspelare?
Teori: De allra flesta rollspelare har en tillhörelse förknippad med rollspel
Typ, inkörsporten. Det var det jag menade med att man gillar "en del av rollspelen".
Till exempel att man är en rollspelande fantasydiggare, en rollspelande historieberättare, en rollspelande spelare.. Eller en kombination.
Och vad säger ni om det då?