Mogger
Hipsteranka
Jag är väldigt förtjust i hur Solar System löser detta, att du när du nått en viss nivå och slår ett fullständigt lyckat slag, så blir du transcendent och uppgår i gudarnas skara. Eller som i mitt GoT-hack där samma utvecklingskurva istället ledde till Impending Doom. Alltså när du nått den nivån och slagit det slaget så kunde du när som helst förgiftas, få en skäkta i hjärtat eller knuffas ner från muren.Alla barebones-system jag stött på har det fundamentala problemet att de inte håller för halvlånga kampanjer och uppåt, då deras granularitet inte är tillräcklig för att möjliggöra en gradvis förbättring av rollpersonerna utan att dessa konvergerar mot att antingen bli arketyper som bara är riktigt bra på en grej, eller att bli mer och mer likadana som resten av rollpersonerna i gruppen. Detta är tex en av de stora akilleshälarna i Coriolis system.
Ett annat vanligt problem med barebones-system är att de inte håller för halvlånga kampanjer och uppåt för att rollpersonerna helt enkelt blir supermäktiga för fort. Detta är dock inte tvunget ett universiellt problem på det sätt som det ovan tycks vara.
Passar naturligtvis inte alla men jag tycker att det är rätt elegant. Och också något som kan plockas in i de flesta spel på ett eller annat sätt. (överlag saknar ju rollspel ett definierat slut).