Fiktionslek
Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Mitt knep utifrån perspektivet att spelarskicklighet ska spela roll är det här frågan:Så hur många färdigheter är lagom eller bra? Något sådant svar kan jag inte ge, men jag har nog roligast om det iaf finns ett dussin att välja mellan. gärna fler.
"Om jag har en normalstor spelgrupp, hur många procent av det totala antalet viktiga färdigheter kan deras rollpersoner tillsammans vara experter i?"
Om du får ett svar över 66% har du problem, för det innebär att i många äventyr är det samma höga chans man slår för hela tiden. Det finns s.a.s. alltid någon i gruppen som har max vad man kan ha i den färdighet som krävs. Det spelar då ingen roll vad man väljer att göra (det ger ändå samma utgångschans), och systemet för att slå fram grundegenskaper och skaffa färdigheter har mist mycket av sin mening.
Om du får ett svar under 40% har du inte alls lika stora problem, men spelet är ganska svårt. Det krävs stor spelarskicklighet för att inte hela tiden behöva förlita sig på tur.
Ser man på de rollspel som gjorts och som görs är det ganska lätt att identifiera dem som i det här avseendet kunde varit bättre designade. Det är då *inte* de äldre spelen med många färdigheter, även om det är lätt att tro det när man hör snacket gå. Det är istället de där spelen som utlovar enkelhet, snabbhet, korta rollformulär o.s.v. och som "bara fyra grundegenskaper -- inga färdigheter!" eller "slimmad färdighetslista", men som *samtidigt* inte löst det ovanstående problemet på något annat vis. Oftas märker man inte att spelet håller dåligt när man bara spelar någon kväll -- då krävs liksom ett tränat öga för att se det. Men man märker det direkt om man spelar en längre kampanj eller ett längre äventyr.
Själv är jag ett fan av färdigheter av många av de skäl som nämnts i tråden. Jag brukar tänka så här att mina spelgrupper är kanske fyra spelare, och varje spelare vill ha rollpersoner som är riktigt bra på ett par tre saker. Givet att systemet tillåter tre grejer per person att vara riktigt bra på, är ett tjugotal färdigheter ett minimum för mig.
Om man vill ha ett system med väldigt få grundegenskaper eller färdigheter som man slår för är det viktigt att kombinera det med växlar av olika slag, som nyckelord, artmodifikationer, utrustningsmoddar o.s.v. satta i relation till olika spelsituationer, så att rollpersonerna i praktiken har fler värden, bara det att det inte syns. Det kan vara elegant och ge en känsla av enkelhet och effektivitet. Ibland kan det också vara mer flexibelt.
Hälsar
Christian