Nekromanti Rollspelens givna klassiker?

Arfert

Facit
Att Vampire skulle vara den största klassikerna av dem alla pga att den varit med och format vampyrberättelser i andra media köper jag inte riktigt, men visst är det en klassiker.
Nej det har det knappast gjort. Det fångade bara upp tidsandan på ett skickligt sätt. Eller så hade de bara tur. 1ed (som jag har i hyllan) var ett ganska billigt spel ur production value-synpunkt.

Men omslagsbilden var genial och stilbildande.

Arfert

Facit
Empire of the Petal Throne kör med D&D-reglerna i princip rakt av. Knappast ens ett hack. Mer en kampanj där man får med reglerna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Egentligen är det ju lite tidigt att tala om klassiker. Jag skulle tro att de enda spel som kommer ses som klassiker i framtiden är Vampire och oD&D. CoC är ju bara en klassisk setting, och övriga spel kommer knappast spelas när de som spelade dem när de var nya har gått bort.

Sen är kanske hela hobbyn död vid det laget.

ragngand

Swordsman
Eksem said:
Är man rollspelshistoriskt lagd så ser man kanske det vitsiga med den kommentaren är mer uppenbart, jag överskattade antagligen forumets generella intresse för att ha koll på saker som typ Alarums & Excursions och The Perrin Conventions. Det var alltså skämtsamt menat, baserat på att RuneQuest faktiskt hade sitt ursprung i en samling husregler till DnD, även om det såklart blev ett unikt spel av det.
Hejsan, ok bra. Tyvärr saknar jag humor, så sådana finesser går mig förbi. Jag är medveten om att RQ utvecklades som en reaktion på DnD i ett försök att göra det bättre, så RQ hade kanske inte funnits utan DnD, men det skulle isåfall ogiltigförklara alla rollspel som kom efter DnD.

ragngand

Swordsman
Den intressanta frågan är om man med klassiker menar rollspel som fortfarande finns kvar och är aktiva efter ett visst antal år, eller om man menar att de tillförde något nytt när de kom?

Om man menar det senare är listan med DnD, Traveller, RQ, Cthulhu mm rätt, men jag undrar om det kommer vara relevant om ytterligare 30 år att Cyberpunk tillförde en ny spelvärld eller om Traveller fortfarande spelas?

Eksem

Champion
Mja, RQ utvecklades inte riktigt som en reaktion på DnD i ett försök att göra det bättre. Snarare kan man säga att Stafford letade efter ett regelsystem som passade till Glorantha och var inte helt nöjd med vad Hargrave hade konstruerat, varpå Perrin gjorde ett system som kändes mer Glorantha, byggt på lika delar hans pågående DnD-kampanj och lika delar rena infall.

Organ

Out of time, out of mind
Krille said:
Organ said:
Vad är det med MERP (1984) som diskvalificerar det som den första framgångsrika franchiseemuleringen?
Om du menar just som franchise-emulering så var det väl att Cthulhu och Tékumel var tidigare ändå.

Om du menar som klassiker så var det väl mest att ICE gick i konkurs och att MERPs staying power försvann.

NilsK said:
Brukar inte Worlds of Wonder (1982) allmänt anses vara det första universella rollspelet?
Men det blev inget varaktigt fenomen som GURPS blev. Utom fantasy-delen som blev vår DoD.
Rätt på alla punkter. Men det var andra saker som sades ligga bakom spelens klassikerstatus. Framgång för Ghostbusters/SW och att GURPS skulle varit först.

/Anders

solvebring

Superhero
Jag vill mest bara säga: Fan vilken trevlig tråd ni gjorde av det här!

Jag är inte direkt överraskad vad gäller titlar som dyker upp, men är grymt tacksam för det här med definitioner och funderingarna med vad som egentligen bidragit med vad och till vad – just sådant är alltid grymt intressant.

Om jag själv skulle ha försökt bidra hade nog min lista till grunden haft det mesta gemensamt med »allt annat» i den här tråden, typ: D&D, DoD, Mutant, CoC, VtM och WFRP, för de är liksom gamla godingar som alla känner till och just alltid återkommer till.

/solvebring som skänker ett extra tack till de som bidragit med indie-titlar, just eftersom det tenderar att hamna i skymundan i sådana här fall.

God45

#PrayersForBahakan
Ok, jag måste. Ja, det är ett dåligt spel. Ja, reglerna fungerar inte, bilderna är Liefeld kvalitet och klasserna är bara... wow.

Men RIFTS måste vara med på listan över klassiker! Det bara måste!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Berätta varför?
Jag tycker att Rifts förtjänar att nämnas som "klassiker" eftersom det på många sätt är den ultimata kitchen sink-settingen.

Alla definitioner av "klassiker" är ändå mest exkluderande och arbiträra*, så jag väljer att de det ur allmänbildningsperspektiv - RIFTS är hyfsat stort för att vara kitchen sink, genomarbetat och snyggt, och representerar genren väl.

* Wikipedias definition är i princip, när man gräver lite, att det rör sig om något en "auktoritet" sagt är klassiskt/kanon. Öht är litteraturkanon och kulturell kanon jävligt sunkiga begrepp. Där finns det definitivt behov av diskussioner om tolkningsföreträde och vem som ska få anses vara "auktoriteten" som bestämmer. Plockar man bort biten med auktoriteten och bara kör "flera generationer spelar" blir det i princip bara D&D om man ser till procentsatserna inom vår pyttehobby...

God45

#PrayersForBahakan
Arfert said:
Berätta varför?
Eftersom det är det första groteska, överdrivna världen där allting finns och man kan göra precis vad man vill med vilka sinnessjukt övermäktiga karaktärer som helst. Det var punkten när rollspelen fyllde 15, skaffade trimmad moped och började tjuvröka.

Och det har en speciell plats i mitt hjärta på grund av det :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Åh jäklar, panikångesten väller över mig.

(Mitt första möte med Palladiums system var i och med Robotech-rollspelet när jag var runt 15. Det var... inte bra). Jag skulle säga typ "låt bli att spela detta om ni inte är typ 15 på 90-talet, och om ni MÅSTE köra någon Palladium-kitchen sink, kör Turtles-rollspelet istället".

Det sagt, ja, det hör väl hemma bland klassikerna. Det har varit välspritt, populärt och spelat, liksom.

But I don't like it. :|

ragngand

Swordsman
Eksem said:
Mja, RQ utvecklades inte riktigt som en reaktion på DnD i ett försök att göra det bättre. Snarare kan man säga att Stafford letade efter ett regelsystem som passade till Glorantha och var inte helt nöjd med vad Hargrave hade konstruerat, varpå Perrin gjorde ett system som kändes mer Glorantha, byggt på lika delar hans pågående DnD-kampanj och lika delar rena infall.
Oj, här får man väga sina ord på guldvåg om man ska göra ett inlägg. Trevligt dock att du delar med dig av dina kunskaper.

ragngand

Swordsman
Säg mig, håller vi på med en lista över klassiker som alltid kommer att spelas, eller är det en lista över rollspel som betytt mycket för utvecklingen?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tänker mer klassiker i allmänhet. Rollspelens motsvarigheter till Don Quixote, Brott och straff, 1984 eller Moby dick.

De läses fortfarande förvisso, men inte i klass med Dan Brown och såna best sellers. Ofta mer för att det förväntas än för att de är särskilt bra. I vissa fall har de betytt mycket för utvecklingen, men i andra fall är de bara en bok i mängden som varit populär.

En annan fråga: vilka dolda klassiker kan det finnas? Alltså, rollspel som kan komma att "upptäckas" och hyllas i efterhand?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
ragngand said:
Säg mig, håller vi på med en lista över klassiker som alltid kommer att spelas, eller är det en lista över rollspel som betytt mycket för utvecklingen?
Jag tycker nog att såväl Rolling Stones som Velvet Underground och Pixies platsar.

Eksem

Champion
Sharing is caring :gremlaugh:

(Och ja, det är mest jag som passar på att kunskapsdela lite, jag vill inte sätta någon på plats eller så utan jag vill mest bara förtydliga saker. Rollspelshistorik är ett lite kärt ämne, vilket kan ses i många av mina inlägg i den här tråden. Med det sagt är mitt inlägg inte heller 100% korrekt, Perrins arbete inkluderade även delar av arbete som ett annat designteam hade gjort, etc, etc, etc. Men ja, så här kan jag hålla på hela dagarna om jag ges utrymme!)

chrull

Stockholm Kartell
OBD said:
En annan fråga: vilka dolda klassiker kan det finnas? Alltså, rollspel som kan komma att "upptäckas" och hyllas i efterhand?
Det här är så svårt att svara på. Jag skulle vilja säga Baron Münchausen, men det kanske inte alls är så tyst kring det som jag upplever att det är eftersom jag nästan bara hänger på rollspel.nu.

Det finns däremot en hel del spel som jag önskar jag trodde skulle platsa. Kult, Mechanical Dream, SLA Industries är till exempel alla spel som jag önskar fick en till chans, omdesignade så att de faktiskt funkar att spela.

RasmusL

Champion
chrull said:
OBD said:
Det här är så svårt att svara på. Jag skulle vilja säga Baron Münchausen, men det kanske inte alls är så tyst kring det som jag upplever att det är eftersom jag nästan bara hänger på rollspel.nu.

Det finns däremot en hel del spel som jag önskar jag trodde skulle platsa. Kult, Mechanical Dream, SLA Industries är till exempel alla spel som jag önskar fick en till chans, omdesignade så att de faktiskt funkar att spela.
FreeMarket kommer att komma, världen var bara inte redo när de släppte det och det tycks som att väldigt få ens har testat det. Spelet rockar svettpung om man bara kan acceptera utopin.