Nekromanti Rollspelens heliga graal-bok..

Johan K

Gammal & dryg
Efter att ha suittit & genomlevt årets årliga juläventyr med föräldrar & ungar på jobbet, så för att ha lite mer roligt så tänkte jag på det här..
Det där om reliker & böcker som är "värda" mer än "vanliga" rollspelsböcker..Finns de & isåfall vilka böcker skulle det vara ?
Hur jag kom att tänka på det här.. Säg det, jag hade mindre roligt på julfesten & lät tankarna flyta iväg lite... :gremsuck:

/ Johan K, som fundrar på att sova nu..

Svavelvinter är väl en sådan bok... Ända sedan jag började spela rollspel har man hört rykten om den... Likaså första upplagan av Kult & Mask of Nyarlathotep till Call of Cthulhu...

Troberg

Sinister eater
Första Paranoia

Det var det spelet som visade att man inte behövde spela för att försöka uppnå något, man kunde helt enkelt nöja sig med att ha sanslöst kul. Det var först där som man lämnade den traditionella spelvärlden och gjorde rollspel till en egen spelform med underhållning som självändamål, allt innan dess hade bara varit mer eller mindre omfattande modifikationer på befintligt spelkoncept utan något egentligt nytänkande.

Man gick från följande modell:

1. Problem att övervinna (Rädda prinsessan, bli rika, stoppa skurken)
2. Hitta lösning
3. Implementera lösning
4. "Vinst" (lyckats med att övervinna problemet)
5. Repetera

till:

1. Problem som spelarna inte kan övervinna, ens om de hade en aning om vad som faktiskt behövdes för att övervinna problemet
2. Ha jäkligt kul medan man på ett spektakulärt sätt misslyckas med att lösa problemet
3. Repetera

Saxifrage

Hero
Menar du böcker som bara är "rariteter" eller böcker som har små avvikelser från övriga utgåvan, vilket gör dem sällsynta? I den senare kategorin kommer jag att tänka på första utgåvan av Khelataar, där världs- och regelböckerna hade bytt omslag; dylikt kan ju möjligen höja värdet?

En "raritet" som man skulle vilja ha vore ju en bok som släppts i liten mängd men befunnits "olämplig" och därmed censurerats och släppts i ny utgåva och i större volym (med typ de nakna dryaderna utbytta mot påklädda). Dock kan jag inte komma på någon sådan rollspelsbok. Någon som känner till ett exempel?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Book of Vile Darkness [ANT]

Min högst oheliga graal i bokhyllan är Book of Vile Darkness. Den är nämligen mig veterligen den sista (och enda?) modulen från Wizards of the Coast där det förekommer kvinnliga bröstvårtor.

Det är bra.

- Vulf

Gordeg

Hero
För mig känns vilken som helst av de första upplagorna av Drakar & Demoner, dvs versionerna före DoD 91, som något man absolut vill ha hemma i bokhyllan. Om inte annat så är de en sorts tidsdokument i den svenska rollspelsvärlden.

Gordeg

F-6

Veteran
För min del är det Oraklets fyra ögon. Det bästa äventyr som getts ut på svenska enligt min ringa mening.

Krille

Super Moderator
Graalarna för min del är ungefär följande:

<ul type="square">[*]Star Wars d6 1.0: Det är sjutton år sedan den kom, och den var så nyskapande att den fortfarande är nyskapande. Typ. Den fick upp mina ögon för en helt ny form av spelledande, och när jag skapar rollspel så finns det fortfarande läxor att lära här. Trots sjutton år. Jag skulle vilja nämna TORG, eftersom den är minst lika nyskapande, men av någon anledning så har den inte fastnat på samma sätt och det trots dramakorten och termen "story creating". Jag vet inte varför jag ser Star Wars som mer Graal än TORG.
[*]Paranoia: Troberg har redan nämnt varför, men summan av kardemumman är att tre av mina heliga Graalar (åkej då, två och en halv, eftersom TORG inte nådde hela vägen) kommer från West End Games. På något sätt så känns det som att WEG var mer nyskapande än typ resten av rollspelsmarknaden ihop.
[*]Babylon Project: Också en ulv i fårakläder. På ytan är det ett licensspel i högen baserad på den där andra SF-serien som bara de som tycker att Trek är fånigt följer. Under ytan är det ett mycket klurigt regelsystem och mer tips om episkt spelledande än vad man någonsin kan drömma om. Det var ju populärt att prata om "vare sig för- eller nackdelar-egenskaper" på makarforumet ett tag nu. Jajjemen, Babylon Project hade sådana för åtta år sedan![/list]

Det händer fortfarande att jag plockar ner dessa spel och läser i dem för att se om det finns något som de tänkt på redan då men som jag inte har upptäckt än.

Robban

Hero
ShadowRun

bland andra. Paranoia och Star Wars har redan nämnts. ShadowRun tar och blandar fritt med magi och teknologi, cyberpunk och fantasy, och lyckas med det.

Archer

Swashbuckler
WFRP 1st printing hardback

WFRP 1st printing hardback, är väl den bok som är min heliga gral. Eller åtminstonde mer värdefull än andra. Å andra sidan ligger DoD 1.0 och 2.0 rätt bra till där med, men nej, WFRP är den som ligger närmast hjärtat.

Pom

Swashbuckler
Om man med Graal menar det uppsamlade blodet som runnit ur den döende Frälsaren kan en parallell vara det här.

Personlig Graal? Ja, först är alltid först (för mig var det Drakar och demoner med getabocksliknande drake på utsidan), men det som slungade mig in i ett slags extas som sedan aldrig riktigt har lämnat mig var Dungeons & Dragons Basic Set (röda lådan med Elmoredraken och den bortvände krigaren).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Traveller, ursprungsutgåvan från 1977. (Står i min bokhylla hemma.)

Runequest, 2nd edition från ca 1980. Alla buggarna i första utgåvan var borta. Första riktigt väl genomtänkta spelvärlden. (Jo, jag har den också.)

Johan K

Gammal & dryg
Åh´jäklar !

Okeeeey...
Den där är GAMMAL !! Men dock, det där måste ju vara helt klart räknas in som en klar graal-varning på det.. :gremgrin:

/ Johan K, som egentligen borde fortsätta julstäda

Hellzon

Långsamma Vargen
Den här kanske:
Eeep!
Jag vågar nästan inte fråga, men är den signerad? Nåt sånt är det ju i nedre vänstra hörnet. (Och nej, jag menar inte signaturen längs högerkanten, även om den också är ball. :gremwink: )

Honken

Hero
Traveller, ursprungsutgåvan från 1977. (Står i min bokhylla hemma.)

Arrrgh, någon hann före. Nåja, själv har jag inte den versionen... Men några av de svarta små böckerna. :p Sådan som man kan hitta nedan. :p

Traveller Book 2 : Starships