Graalarna för min del är ungefär följande:
<ul type="square">[*]Star Wars d6 1.0: Det är sjutton år sedan den kom, och den var så nyskapande att den fortfarande är nyskapande. Typ. Den fick upp mina ögon för en helt ny form av spelledande, och när jag skapar rollspel så finns det fortfarande läxor att lära här. Trots sjutton år. Jag skulle vilja nämna TORG, eftersom den är minst lika nyskapande, men av någon anledning så har den inte fastnat på samma sätt och det trots dramakorten och termen "story creating". Jag vet inte varför jag ser Star Wars som mer Graal än TORG.
[*]Paranoia: Troberg har redan nämnt varför, men summan av kardemumman är att tre av mina heliga Graalar (åkej då, två och en halv, eftersom TORG inte nådde hela vägen) kommer från West End Games. På något sätt så känns det som att WEG var mer nyskapande än typ resten av rollspelsmarknaden ihop.
[*]Babylon Project: Också en ulv i fårakläder. På ytan är det ett licensspel i högen baserad på den där andra SF-serien som bara de som tycker att Trek är fånigt följer. Under ytan är det ett mycket klurigt regelsystem och mer tips om episkt spelledande än vad man någonsin kan drömma om. Det var ju populärt att prata om "vare sig för- eller nackdelar-egenskaper" på makarforumet ett tag nu. Jajjemen, Babylon Project hade sådana för åtta år sedan![/list]
Det händer fortfarande att jag plockar ner dessa spel och läser i dem för att se om det finns något som de tänkt på redan då men som jag inte har upptäckt än.