Jag vet inte riktigt, jag brukar inte använda ordet konst.
Kultur tycker jag definitivt rollspel är, men vad är konst egentligen?
Ett sätt att utrycka sig, att visa? Det tycker jag all kultur är, eller åtminstone har potential till.
Något nytt som ingen gjort förut, och som vanligt folk inte fattar? (Det verkar de många i tråden tycka)
Jag antar att Konst är den Kultur som är Djup, något som försöker utrycka något och visa.
Men sedan
det här inlägget så använder jag inte ordet djupt heller, det är för utvattnat tycker jag. Finns det några officiella regler för vad som är Djupt? Ska det vara trovärdiga karaktärsskildringar? Genomtänkt? Lära en något?
Jag säger bara att något "berört mig" när jag tycker att det var speciellt. Och det är ju något helt personligt.
Så om det är menat att beröra upplevaren så är det konst, antar jag. Sedan kan man väl använda några sorts regler för vad som är konst och vad som inte är det, och det är ju praktiskt att ha ett väldefinerat fack, men jag tycker inte att det är värt det med tanke på hur man rutar in sig i positivt och negativt och fack då.. "Konst är BRA, och det är på det HÄR sättet.." Nej tack.
Rollspel kanske inte ÄR konst, men vore det inte fint om vi alla kämpade för att det skulle BLI konst?
Ja.
Om du menar att vi skulle kämpa för att rollspel skulle erkännas som konst: Definitivt.
Om du menar att vi skulle kämpa för att utveckla en konstnärlig gren inom rollspel: Lugnt, hobbyn utvecklas och mångfaldigas. Jag gillar mångfald.
Om du menar att vi alla kämpade för att göra vårt eget rollspel till konst.. Nja. Visserligen vore det kul om alla höll med varandra, men vi skulle ju också förlora mångfalden. Men det var nog inte det du menade.