Förutfattad generellhet
/tobias
Det här är visserligen sant, men ganska ointressant. Man kan skapa vilket existerande brädspel som helst om man utgår från Monopol och sedan ändrar reglerna, spelplanen, korten, pjäserna, tärningarna och symbolerna, men det är ganska svårt att se vad poängen med det skulle vara. Jag vill inte ha ett spel som kan bli som jag vill ha det om man "slänger in" si eller så -- jag vill ha ett spel som redan är som jag vill ha det.Det är skitenkelt att göra ett realistiskt system till orealistiskt - gör så att actionhjältar tål mer spö eller låt superhjältar flyga eller bända metall. Det går till och med utmärkt att slänga in samberättarmekanismer och ta bort fokus från det kausala.
Ja, det brukar vara en bra grund om man vill skapa ett simulationistiskt spel med rollpersoner som förväntas göra fysiska saker som att klättra, smyga och döda monster. Det kan däremot vara en riktigt dålig grund om man tänkt sig någon annan typ av spel.Vad gäller olika stilar finns det väl givetvis en gräns för hur olika dessa stilar kan vara, men en regelkärna behöver egentligen inte vara mer avancerad än "det finns nåt motsvarande grundegenskaper, nåtslags färdighetsliknande mojs, och så är skalorna mellan 1 och 12" till exempel.
/tobias