Ymir said:
Tvärtom får du gärna upplysa mig om vilka bitar i Neogames system gör detta.
Allting basically, men i synnerhet fokuset på familj, rykte, relationer, och rollpersonernas relativt lågt hållna skillnivåer.
Okej, det är kort sagt inte vad jag tänker på när jag tänker storydrivet med konfliksinriktning. Jag tänker mig nog lite mer åt indiehållet, där systemet verkligen är vad spelet går ut på. Att systemet handlar om att sköta en story, till exempel en släktsaga under en viss tid, med akter/avsnitt, scener, konfliktslag och drivmotorer för att skapa konflikter osv.
Nu lutar jag mig iof mer mot min idé om en tuff vikingsaga som liknar en tv-serie än culture gaming, men likväl. Ehm, ja, det blir nog inte mycket mer sagt än så. Jag har fått svar och är nöjd och fann att jag nog sökte någonting annat i alla fall.
När jag började spela Viking i arla urtids morgon stod det omedelbart klart att det här var ett system långt fjärran Drakar och Demoner, och även om det tog ett tag att sjunka in insåg man snart att det var just menat för lakoniska släktsagor, jordnära drama och ond, bråd död.
Du var nog rätt så mycket mognare än mig, både som person och rollspelare. Jag kände inte till något annat än äventyrliga spel, och hade nog inte spelat annat än Drakar & Demoner och hemmalir som typ var Drakar & Demoner. Så när jag fick den här rollpersonsbredden; släkter; familjer; gårdar osv. så tänkte jag sannerligen på släktsagor och intriger, fast ändå mer åt det lättsinniga äventyrarhållet, om man säger. jag förväntade mig mer epic shit och bragdlir än släktfejder, infekterade sår och utdragna ting osv.
/
solvebring som skrev det andra stycket för att mest försöka klargöra, inte diskutera något. Det lät nämligen som att Ymir ville ha svar på den detaljen.