Nekromanti Rollspelmakandet

solvebring

Superhero
Jag har många gånger försökt göra ett eget rollspel, men alla har åter och åter raderats från min hårddisk i eget raseri. Så fort jag börjat på något har jag sedan upptäckt, att vilken jag genre jag än ger mig på så stjäl jag undermedvetet från andra rollspel - vem skulle vilja spela ett annat rollspel som är sämre men samma grej som något som redan är? Det är mycket svårt att gå till väga, jag är antingen för oallmänbildad eller för oinspirerad - vet inte vad jag skall ta mig till egentligen, för det är ju en sak i mitt intresse jag gärna håller på med. Någon som har några tips? En sak till, hur går man egentligen till väga då rollspelet står klart?

Tackar er på förhand...

Man Mountainman

Storsvagåret
Någon som har några tips?

Haka inte upp dig så mycket på att andra ska tycka om vad du skriver. Skriv för din egen skull.

Prestationsångest är en av de största kreativitetsdödarna som finns. Det bästa man kan göra är att försöka bli av med den. Ain't like nobody cares what you do anyway. :gremwink:

En sak till, hur går man egentligen till väga då rollspelet står klart?

På det här forumet gillar vi folk som publicerar sina alster på Internet. Vi gillar också folk som trycker upp sina rollspel och säljer dem för pengar, men detta är krångligt och dyrt och rekommenderas därför inte.

Jade

Warrior
Jag tänker nu iv anlig ordning vidarebefordra ett visdomsord som en precis lagom skum konststuderande gästlärare gav oss en gång;

Fake it 'til you make it.

Det är "okej" att knycka idéer och koncept, så länge som ingen kommer på det. Eller, rättare sagt. Låna gärna inspiration, idéer och dylikt från andra och stuva om det till något eget.

Vi kan här utnyttja Tolkiens grytprincip; Ta det som är bra, fascienrande, intresant, whatever från andra och rör ned i den imaginära grytan. Krydda med egna idéer och infallsvinklar, rör om och plocka sedan ut godbitarna av det som blir.

Vad är det jag försöker säga? (Den som ändå visste) Kanske att så länge resultatet inte är totalt plagiat så kan det vara okej, OM man som sagt har gjort det på sitt eget sätt.

Sen, som Dnalor så fint pepåkade, så skriv för skrivandets skull. Strunta högeligen i alla andra, diggar folk det du gör är det en enbart en hyfsad bonus. :gremtongue:

solvebring

Superhero
Tack svaret. Det måste jag säga var en riktig lärdomskälla och funderare. Nu gäller det bara att ännu en gång få en grundidé och sedan se vart den resan styr sina steg.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du kan aldrig...

...vara helt originell för det finns nästan alltid någon som kommit på idén innan dig. Mitt förslag är att finna en stor grundidé med rollspelet. För att undvika att stjäla från andra rollspel föreslår jag något som kan kanske framstå som kontroversiellt. Stjäl från någon annan källa.

Läst en bra bok? Diggar du en teveserie? Använd den som grund och utveckla sedan en intressant stomme som växer sigtill något eget. Blanda gärna olika källor. Reglerna är sekundära vid det här laget anser jag, börja istället att få en stabil grund med värld och mythos. Då du har den klar i ditt huvud, brukar sakta det gå lättare att arbeta vidare. Se bara till att ha klart varifrån du hämtar din inspiration från bara. Det är inte något som är farligt i sig, spl får gärna ha likheter. Så länge du inte kopierar rakt av det vill säga... :gremtongue:

Sodivra

Champion
Hmm.. Det här inlägget kan låta lite viktigtpettrigt, för jag har ingen aning om hur van du är vid att skriva egna rollspel. Kanske har du redan läst dom rollspel jag kommer länka till. Om det är något jag skriver som du tycker är uppenbart så får du väl hoppa över det, okej? :gremsmile:

Hur många rollspel har du spelat? Och kanske framförallt, hur olika rollspel har du spelat?
Vad jag minns, och vad jag märkt, så blir det mycket lättare så att man kopierar rollspel man spelat ifall man bara har några få rollspel att utgå från. Är det kanske det du menar med oallmänbildad? Nå, nu står det visserligen att du spelat i diverse smårollspel i din profil, men du verkar främst vara en DoD/Neogamesspelare.

Var glad. :gremsmirk:
Troligtvis så lägger man upp det på en hemsida, till exempel här på www.rollspel.nu
Om du inte redan har läst den så har Krille en rätt schysst guide på ämnet att skriva rollspel. Det finns andra attityder och tillvägagångssätt för att skriva rollspel också, men den guiden är en bra början.

Du pratar en del om genrer också.. Kan det vara problemet?
Ifall du bestämmer dig för ett koncept att skriva om istället för en genre att skriva i så kan du få en klarare målsättning från början. Då borde det du skriver kännas som det passar in i just ditt spel snarare än att det är snott. Ett koncept ska beskriva vad som gör ditt spel unikt, medans en genre beskriver vad ditt spel liknar för andra spel. Drakar och Demoner och Neogamesspelen, som jag utgår från att du är mest van vid, är inte så hårt nischade, det vill säga de har inte så tydliga koncept. De är skrivna för att rätt mycket ska passa i dom. Vad som är bäst av smala, nischade spel och breda, öppna spel är en smaksak, men ifall du tycker att dina spel liknar andra för mycket så rekommenderar jag att du kollar upp just nischade spel.

Här kommer lite spelidéer som är relativt små och snabblästa. Förhoppningsvis kan de ge lite bildning och inspiration. :gremsmile:

Balladen om den röda lotusen
Hypokognia
Flux
Vigilantez
Aki
Piraterna från Pluto
Olympus
Protektariatets Barn
Revolver (Bara stridsregler, men jag gillar dom!)
Nytt Konstigt Projekt
Staden

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Driv din ide så långt att du får ihop ett "Dogmaspel" eller motsvarande litet men spelbart utkast, så att du kan testa det på riktigt och känna efter. Saker som verkar bra på pappret kanske inte funkar på riktigt, och vice versa. Leta rätt på lite folk att bolla dina ideer med, själv letar jag reda på några stackare på IRC som får lyssna när jag har tänkt ut något och vill ha respons. Ofta kan man få ett bu eller bä redan där, och ibland får man ytterligare ideer bara genom att få redogöra för det man tänkt.

Muggas

Hero
Det bästa är om du har lite erfarenhet av rollspel och har någon slags idé om ett totalpaket som du inte riktigt sett förverkligat i något annat alster. Som någon redan skrivit i tråden så är det nästintill omöjligt att snickra ihop något av delar som var och en är unika och nyskapande. Själv ser jag delar i olika rollspel som jag gillar och stör mig ofta på hur skaparen/skaparna har pusslat ihop det med alla andra bitar. Så jag plockar det jag gillar, manipulerar det och pusslar ihop allt till ett totalpaket som stämmer överens med hur jag tycker att det ska vara.

Det viktigaste är nog att ens idé utgår från något som man jättegärna själv skulle lira, ett koncept där sammansättningar av delar är nyskapande och inte delarna var för sig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker Wilpers förslag om Dogmarollspel låter ytterst bra. Du hittar Dogmarollspelsforumet här.

Simon

Swashbuckler
Re: Du kan aldrig...

Jag fortsätter och utvecklar.

Sno på av hjärtats lust, om du hittar grejer som inspirerar dig (ibland diggar man ju grejer utan att ha någonstans att använda dem, och då kan det vara bäst att bara avnjuta dem där de fanns från början...).

Men mitt största råd är: Sno i bitar, blanda och kombinera. Så länge du gillar slutresultatet. Och maskera över. Då blir slutresutatet mer "unikt" och kan lättare få en egen karaktär, oavsett hur snott det var från början. Riktigt bra plagiat har inga problem alls med att skapa sig en egen originell identitet. Särskilt inte om man bara snor och kombinerar grundidéer och därefter drar slutsatser och spånar vidare med sin fulla kreativitet.

Två av mina egna favoritskapelser är stater i Skymningshem: Andra imperiet, närmare bestämt Altarrs höga rike och Freda. Den första är i sitt grundkoncept en blandning av ett japanskt auktoritetstänkande, ett nordeuropeiskt utseende, antik romersk och grekisk arkitektur samt feodalism under moderna omständigheter. Den andra är en blandning av Star Wars-snö-planeten Hoth, klassiskt nordisk "vikinga"-karaktär, ett centralafrikanskt utseende och en siciliansk maffiamentalitet och ett spanskljudande språk.

Jag gjorde från början så att jag plockade olika element från olika förebilder just för att man inte skulle kunna placera deras ursprung i någon specifik jordisk kultur, men sedan dess så har de verkligen utvecklats till hela unika skapelser. (unika i ganska svag bemärkelse, eftersom ingenting ju existerar i ett vakuum...).

Krille

Super Moderator
Här är några slagdängor att utgå ifrån:

Keep It Simple, Stupid! Tag en enkel idé, och lägg sedan på de lager som behövs. Börja inte superdetaljerat.

Ett bra rollspel består av 10% inspiration och 90% transpiration! Det vill säga, det enkla är att få idén. Därefter är det bara en massa slit att få ner den i ordbehandlaren.

Det är inte någon mening med att göra ett Drakar&Demoner utan ankor! Om det enda som skiljer ditt rollspel från något annat är att det saknas eller har lagts till enstaka detaljer så hade du kommit enklare undan genom att ta bort eller lägga till de detaljerna från början.

Amatörer lånar, proffs stjäl! Var inte så rädd att sno från andra. Det gör alla andra ändå.

Egendom är stöld, alltså är stöld egendom! Det bästa sättet att komma undan med stöld av andras idéer är att göra dem till sina egna. Mutera dem lagom mycket och korsbefrukta med andra idéer, så har du något eget.

Slutligen, det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor! Om du på allvar tänker ge ut ditt rollspel så glöm alla idéer om att tjäna pengar på det. I de flesta fall så får du igen investerade pengar.

Troberg

Sinister eater
Gör det bättre!

Jag har många gånger försökt göra ett eget rollspel, men alla har åter och åter raderats från min hårddisk i eget raseri. Så fort jag börjat på något har jag sedan upptäckt, att vilken jag genre jag än ger mig på så stjäl jag undermedvetet från andra rollspel - vem skulle vilja spela ett annat rollspel som är sämre men samma grej som något som redan är?
Jag tror att du inte bara sätter en för hög ambitionsnivå, jag tror att du sätter fel ambitionsnivå.

Vad menar jag? Två saker.

1. Det finns en anledning till att de flesta spel följer några gemensamma huvuddrag. Den är mycket enkel: It works! Mot den bakgrunden är det knappast en meningsfull målsättning att göra något som är annorlunda bara för att det inte ska liknan något annat. Jag säger inte att annorlunda är fel, bara att det kräver en mycket långtgående tanke och vision för att lyckas, för att inte prata om hur mycket svårare det är när man hela tiden måste bryta ny mark. Det är ungefär som om man ska bygga en bil och har som ambition att man inte ska utnyttja någon av den kunskap som finns i befintliga bilkonstruktioner. Det är helt enkelt så att mycket få lyckas få till en vettig bil under sådana förhållanden.

2. Lär dig av andra och gör det bättre. Titta igen på bilanalogin. Vad gör alla biltillverkare? De snor hejvilt av varandra, men försöker förbättra vad konkurrenten gjort. Var inte rädd för att plocka de bästa bitarna från andra spel och göra det bättre. Plocka russinen ur kakan från massor av olika spel, ta deras starka sidor, dumpa de svaga och gör ett supersystem, sedan gör du det ännu bättre med dina egna modifikationer. Det är inte oseriös, tvärtom så är det att utnyttja hela rollspelshobbyns samlade erfarenhet. Dessutom kommer ditt system att vara besläktat med andra, vilket gör det lättare för spelare att ta det till sig.

Jag har ett citat som jag skrivit ut och satt på väggen på mitt kontor, ovanför monitorn. Citatet lyder:

"That's the whole thing: to obtain static and Dynamic Quality
simultaneously. If you don't have the static patterns of scientific
knowledge to build upon you're back with the cave man. But if you don't
have the freedom to change those patterns you're blocked from any
further growth."
- Robert M Pirsig

Med andra ord, lär dig av vad andra kommit på och bygg på den grunden. Det har gått ner massor av arbete i att bygga upp den kunskapsgrunden, mycket mer än vad en enskild person någonsing kommer att hinna bygga upp på nytt från scratch. Använd deras stegpinnar, men lägg till några egna. Då har du inte bara fått draghjälp, du har också utökat den gemensamma kunskapsgrunden. Att du sitter på sidan av och försöker gjuta din egen lilla grund en bit bort från den gemensamma leder inte speciellt långt.

Med andra ord, sno friskt och gör det bättre.

(Fast sno inget från d20, det är skräp alltihop.)

Lindenius

Swashbuckler
*Snyft!* (lite OT)

Slutligen, det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor!
Uähhhhh! Jag vill ha pengar! Jag vill vara rik.
Ingen som har någon mille över?

//erik. doktorandlön

Lindenius

Swashbuckler
Bak Tänklänges

Det finns en poäng med att försöka tänka på sådana saker från början om man seriöst vill skapa något färdigt och distributionsbart, oavsett om det gäller rollspel eller en tidning.

Detta gör man enklast genom att tänka baklänges. Varför? Jo för att slippa obehagliga överaskningar. En tankekedja kan se ut ungefär såhär:

1. Hur ska trycksaken distribueras? Tryck?
2. Om tryck - hur mycket pengar kan du betala för färdig trycksak?
3. Hur bra papper, många exemplar, färger, inköpta illustrationer, betalda frilansare etc. får man för den summan pengar.
4. När du vet antalet sidor - planera ungefärlig layout. Många sidor mycket luft, få sidor - tätare med text, mindre teckensnitt etc.
5. Gör innehållet.

Om man gör tvärtom kan man råka ut för obehagliga överaskningar, som typ:
5. Nu har jag gjort mitt coola spel på 500 sidor.
4. Nu layoutar jag det snyggt, coolt två böcker á 400 sidor
3, Hmm, borde ha några bilder. Bästa jag pyntar Bergting lite pengar. Hmmm.. dyrt men det har jag råd med. Hårdpärm med fyrfärgstryck? Yessss! Tusen exemplar låter bra.
2. 150 000!!! Jag som bara har 30 000...
1. *suck* har inte råd att trycka och distribuera mitt coola spel. Måste börja om från början men skära ned texten med minst hälften.

//erik. erfarenhet av tidningsproduktion i alla fall

Saxifrage

Hero
Det är inte någon mening med att göra ett Drakar&Demoner utan ankor!

Inte? DoD6 säljer ju som smör... :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play
...vem skulle vilja spela ett annat rollspel som är sämre men samma grej som något som redan är?

Hmm. Tja, vad skiljer egentligen spel som D&D, DoD, EON och hela den övriga fantasy sviten åt mer än möjligtvis filosofin bakom speldesignen? Inte mycket. Det går att göra "samma" sak som någon annan, men med en intressant twist. En som är intressant nog att pocka på rollspelares uppmärksamhet.

Annars är ett av mina kanske viktigaste knep att ALDRIG radera idéer från hårddisken. Hur korkade de än kan tänkas vara just nu, så kan fragment av förton olika idéer gemensamt bilda en abra-kadabra idé som får rollspelsvärlden på fall.

Egentligen vill jag inte tipsa dig om Krilles spelmakarguide, heller, även om jag vet att jag gjort detta förr. För den är nämligen alldeles för tråkig och visar på tänk som jag personligen inte riktigt skriver under. Men läs den i alla fall, för den innehåller att par goda tips. (Och jag är övertygad om att den finns länkad någonstans i tråden.)

Annars tror jag nog mest ett mer utförligt svar från mig skulle innehålla diskussion om designfilosofi... och det orkar jag ärligt talat inte gå in på just nu. Den som lever får väl helt enkelt se hur jag tänker inom en relativt snar framtid.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är inget fel i att stjäla, bara det görs med stil. Ställ upp de rollspel du har hittat minnesvärda egenskaper (bra eller dåliga) hos, notera vilka positiva och negativa egenskaper de har och försök kombinera de positiva utan att de motsäger varandra eller gör systemet överdrivet krångligt. Det är här det fina med att spela många rollspel kommer in, eftersom det gör att du kan stjäla mer utan att det märks, eftersom allt stöldgods blandas ihop. Bara du gör det med en känsla för konsekvens och stil, så att systemet inte blir alldeles för grötigt.