Hmm.. Det här inlägget kan låta lite viktigtpettrigt, för jag har ingen aning om hur van du är vid att skriva egna rollspel. Kanske har du redan läst dom rollspel jag kommer länka till. Om det är något jag skriver som du tycker är uppenbart så får du väl hoppa över det, okej?
Hur många rollspel har du spelat? Och kanske framförallt, hur olika rollspel har du spelat?
Vad jag minns, och vad jag märkt, så blir det mycket lättare så att man kopierar rollspel man spelat ifall man bara har några få rollspel att utgå från. Är det kanske det du menar med oallmänbildad? Nå, nu står det visserligen att du spelat i diverse smårollspel i din profil, men du verkar främst vara en DoD/Neogamesspelare.
En sak till, hur går man egentligen till väga då rollspelet står klart?
Var glad.
Troligtvis så lägger man upp det på en hemsida, till exempel här på
www.rollspel.nu
Om du inte redan har läst den så har Krille en rätt
schysst guide på ämnet att skriva rollspel. Det finns andra attityder och tillvägagångssätt för att skriva rollspel också, men den guiden är en bra början.
Du pratar en del om genrer också.. Kan det vara problemet?
Ifall du bestämmer dig för ett koncept att skriva om istället för en genre att skriva i så kan du få en klarare målsättning från början. Då borde det du skriver kännas som det passar in i just
ditt spel snarare än att det är snott. Ett koncept ska beskriva vad som gör ditt spel
unikt, medans en genre beskriver vad ditt spel liknar för
andra spel. Drakar och Demoner och Neogamesspelen, som jag utgår från att du är mest van vid, är inte så hårt nischade, det vill säga de har inte så tydliga koncept. De är skrivna för att rätt mycket ska passa i dom. Vad som är bäst av smala, nischade spel och breda, öppna spel är en smaksak, men ifall du tycker att dina spel liknar andra för mycket så rekommenderar jag att du kollar upp just nischade spel.
Här kommer lite spelidéer som är relativt små och snabblästa. Förhoppningsvis kan de ge lite bildning och inspiration.
Balladen om den röda lotusen
Hypokognia
Flux
Vigilantez
Aki
Piraterna från Pluto
Olympus
Protektariatets Barn
Revolver (Bara stridsregler, men jag gillar dom!)
Nytt Konstigt Projekt
Staden