Nekromanti Rollspelsåret 2008

Simon

Swashbuckler
Organ said:
Jag är lite förvånad över att ingen nämnt Dark Heresy ännu. Jag skulle utan tvekan slänga upp den på förstaplatsen vad gäller coolast och bäst beskriven spelvärld. Dessutom skulle den även nog kvala in som, kanske inte nödvändigtvis vinnare men i alla fall i topp tre, i kategorin snyggaste spel. Hade det haft ett bättre regelsystem skulle det utan tvekan även kammat hem högsta vinsten i kategorin "bästa spel".
Jo, jag funderade på att placera Dark Heresy i kategorin Årets besvikelse, men den blev nerputtad av Coriolis. Världen är ju tuff redan från början, och platser och folk och så är väldigt bra och inspirerande, men det är för mycket av produkten som är dåligt och oanvändbart, om man inte är intresserad av att använda reglerna alls.

Sen faller dess snygghet stort på att det är fel saker illustrerade, som jag ser det. Spelet är ju till stor del gjort för att utspelas i civila miljöer, men ändå så är det idel power armors, dödskultister och annat extremt. Inga bilder på vardagliga miljöer, nästan inga som skulle kunna avbilda låglevelkaraktärer, inga på vanligt folk eller annat som torde vara centralt och vanligt i många kampanjer. Det är liksom väldigt få personer som jag skulle kunnat tänka mig bland Eisenhorns eller Ravenors underhuggare.

Därför tycker jag knappt ens att den får några snygghetspoäng. Ens. Vilket gör den till en nästan lika stor besvikelse som Coriolis. Som sagt. Som jag ser det. Tyvärr. :gremwink:

Arfert

Facit
Som sagt, det var en av mina spelare som sade det, alla runt spelbordet nickade medhåll, så helt fel är det ju inte... Misslor känns snarare Västmark (inte så konstigt kanske) eller nåt annat lite mindre regeltungt och mysigt spel/spelvärd...

Jag har alltid uppfattat Mundana som rätt hårt, med krig, intriger osv... men det är ju olika kanske. Och romanerna om Mundana är ju knappast myspys heller.

...men Missleboken är bra, ja. Mer sånt.

Arfert

Facit
Inga bilder på vardagliga miljöer, nästan inga som skulle kunna avbilda låglevelkaraktärer, inga på vanligt folk eller annat som torde vara centralt och vanligt i många kampanjer.
..det där är ett vanligt problem i rollspel överhuvudtaget.

Blasphemy

Swashbuckler
Ja misslor trillade ju över till Eon från Trollvinter - men det är ju bra att det finns något som tilltalat alla då :gremwink:

Men så mycket gullilull blir det inte just nu - håller på med Demoner & Demonologi för närvarande...

Arfert

Facit
Indeed I am.

Och de illustrationerna visade tydligt vilken riktning Nisse Gullikson (som då var nån slags produktchef på Äventyrsspel) ville gå med spelet för att de skulle sälja bättre. Filmen Aliens var en poppis grej då uppe på Äventyrsspel. Alltså mer robotar och skit, tunga balla vapen, coola prylar, tech (SF a la Gamma World och liknade)... inte alls som Mutant UA är numera. Jag fick tydliga instruktioner för vad de var ute efter. Såvitt jag vet var Nisse nöjd med mitt jobb.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Arfert said:
Indeed I am.
Misstänkte det.. Det var inte meningen att jävlas, men det fanns en gnutta ironi i det hela jag inte kunde motstå. :gremsmile:

//EvilSpook

Arfert

Facit
Tja, bilderna ill Hindenburg är ju precis så Äventyrsspel (åtminstone de jag talade med) uppfattade Mutant just då. ...dvs som ett rent actionspel med tuffa vapen, kevlar och grejer, blandat med hockeyklubbor som stridsklubbor och vägsskyltar som sköldar. Och zoner med muterade moster. Järnringens vision går mer mot det ursprungliga, kanske.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Arfert said:
Tja, bilderna ill Hindenburg är ju precis så Äventyrsspel (åtminstone de jag talade med) uppfattade Mutant just då. ...dvs som ett rent actionspel med tuffa vapen, kevlar och grejer, blandat med hockeyklubbor som stridsklubbor och vägsskyltar som sköldar. Och zoner med muterade moster. Järnringens vision går mer mot det ursprungliga, kanske.
Jo - det är väl ganska uppenbart så här i efterhand med NyaMutant/MutantRymd som facit.
Det får väl bli en passande inramning till min "nominering" för 2008:

Årets flatline - "Den andra svenska rollspelsimplosionen". Marknaden var slutgiltigt(?) död och de stora producenterna försvann samtidigt.

//EvilSpook

Christoffer

It's all pig.
Årets avslöjande: http://www.projectdonut.com/ -- kommer bli riktigt bra, hoppas jag.

Årets bok: Magic Burnern, helt klart. Jag avskyr i regel magi i rollspel, men Magic Burnern gör det verkligen bra! Det är skalbart, det finns regler för att bygga egna varianter osv osv. Helt underbart. I vår nuvarande kampanj kör vi utöver vanliga magin med corruption, summoning och blood magic vilket ger spelet en helt annan ton än innan. 10/10!

Årets spel: Vår Burning Wheel kampanj kom igår med gasen i botten och mycket hände i spel på väldigt kort tid. Jag gillar verkligen att spelleda Burning Wheel och det passar mig som handen i handsken, det är väl inget nytt spel för i år, men det är spelet som gjort 2008 för mig som är lite efter.

Årets frågetecken: Är nog Houses of the Blooded, all vind i seglen försvann. Så mycket väsen för?! Jag har skummat pdf:en, men inte läst så noga, jag gillade verkligen endel delar som jag läste om spelet inför att det skulle lanseras, men, nu är jag inte speciellt intresserad alls, och underligast av allt är att jag inte vet varför!?

Årets utropstecken: Mutant dog. Underligt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
2008 känns som året då...

...Drakar och Mutant gick i graven för andra gången. Neogames gick med snigelfart, men tycks nu komma igång igen. Det är inte utan att man tänker på hur samma företag fick vind i segeln efter att de ovannämnda spelen gått i stöpet för första gången.

...en massa folk dog. Framför allt Gary Gygax, men även en hel bunt andra gamla amerikaner.

...de utvecklingar i speldesign som skett på senare år verkligen tog rum i mainstreamsammanhang. D&D 4e innebär en ny riktning, oavsett vad man tycker om det (själv tycker jag det är skitkul).

I övrigt? På något vis känns det som om allt som hade kunnat skrälla dämpades i jämförelse med 4th edition.

KostaFriaLigan

Warrior
Årets bästa händelse:Att jag började spela rollspel igen efter 5 års uppehåll -nu tre gånger per två veckor -med familj och allt levande

Årets rollspelsupplevelse:Coriolis -ja fan det gladde mig... blir garanterat dissad för det :gremwink:

Årets rollspels-brädspel: Battlestar Galactica

Ps. Nu suttit här för länge (hela 30 min och en bloddy mary) -iväg på dan-före-nyårs-festen nu! Ds.

Rickard

Urverk speldesign
Dnalor said:
Årets sämsta koll: Dnalor

"Solar system, är det nåt science fiction?"
Hahaha!

/Han som mest varit involverad i sina egna projekt och därmed inte har vare sig längtat eller svikits av något

Big Marco

Läskig
Årets resa och utmaning
Att få förtroendet att som VD styra en virtuell planet och stöpa om det till ett förstklassigt och modernt MMORPG, med fokus på storyline, events och syfte. Det blir mitt livs utmaning att omforma Entropia Universe till "Planet Calypso" - ett tillgängligt onlinedatarollspel.

CapnZapp

Myrmidon
krank said:
Årets spel:

Öh, D&D4e är ju kukbra, men
Det är bara att erkänna - du fick mina ögon att ramla ur sina hålor.

En tom rad till innan din bekännelse och jag ramlat av stolen, Krank!