Bläddrade i senaste CAP & Design idag och fann till min förvåning en stort uppslagen, hyllande recension av det tyska rollspelet Degenesis ur en designvinkel. Rollspelet är vad jag förstått ett tyskt Mutant, det intressanta är de hyllande orden om rollspelsdesign i artikeln.
Hör själva:
"Rollspelsdesign ger sig hän på ett sätt som är mycket ovanligt i dagens kulturlandskap. Den är fri från visuella trender och politisk korrekthet eftersom den enbart har spelet självt som referens. Till skillnad från mycket annan konst och litteratur har rollspelen alltid något att berätta - ett budskap som läsaren måste ta ställning till. Själva konkreteseringen av spelvärlden kräver det. Ofta kan budskapet vara både simpelt och pubertalt, men när det är som bäst väcker det frågor och tankar som kan vara obehagliga att konfronteras med. Från att ha börjat som tekniska simulationer av historiska slag har rollspelen nu utvecklats till en av vår tids mest progressiva och provocerande konstformer."
Vidare:
"Rollspelsböcker är till sin funktion egentligen extremt komplexa visuella identiteter och varumärkesmanualer. Till skillnad från alla andra produkter ska rollspel inte bara konsumeras utan även vara grundplåten för spelarnas eget skapande. Spelet och hur det presenteras måste helt enkelt vara så pass stimulerande att spelarna frivilligt underkastar sig varumärkets visioner och premisser och väljer att spendera en stor del av sin vakna tid med att bildligt eller bokstavligt leva i varumärket."
Recensenten slutar med att ge rollspelet i fråga betygen:
kommunikation 5/5
design 5/5
politiskt korrekthet 1/5
Kul tycker jag själv att läsa de här orden i en designtidning. Vad tycker ni?
Hör själva:
"Rollspelsdesign ger sig hän på ett sätt som är mycket ovanligt i dagens kulturlandskap. Den är fri från visuella trender och politisk korrekthet eftersom den enbart har spelet självt som referens. Till skillnad från mycket annan konst och litteratur har rollspelen alltid något att berätta - ett budskap som läsaren måste ta ställning till. Själva konkreteseringen av spelvärlden kräver det. Ofta kan budskapet vara både simpelt och pubertalt, men när det är som bäst väcker det frågor och tankar som kan vara obehagliga att konfronteras med. Från att ha börjat som tekniska simulationer av historiska slag har rollspelen nu utvecklats till en av vår tids mest progressiva och provocerande konstformer."
Vidare:
"Rollspelsböcker är till sin funktion egentligen extremt komplexa visuella identiteter och varumärkesmanualer. Till skillnad från alla andra produkter ska rollspel inte bara konsumeras utan även vara grundplåten för spelarnas eget skapande. Spelet och hur det presenteras måste helt enkelt vara så pass stimulerande att spelarna frivilligt underkastar sig varumärkets visioner och premisser och väljer att spendera en stor del av sin vakna tid med att bildligt eller bokstavligt leva i varumärket."
Recensenten slutar med att ge rollspelet i fråga betygen:
kommunikation 5/5
design 5/5
politiskt korrekthet 1/5
Kul tycker jag själv att läsa de här orden i en designtidning. Vad tycker ni?