Rollspelsbutiker förr och nu

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Det förefaller som om Göteborg haft flest rollspelsbutiker historiskt, jämfört med övriga städer?
Det är på grund av jordmånen i Västra Götaland. Den ger människor galna idéer. @Fludd kan elaborera vidare. Han har arbetat i minst två av de i tråden nämnda butikerna och mådde verkligen inte bra av det. Det mystiska fönstret under gamla Titan skvallrar om att allt inte stod rätt till.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,099
Det är på grund av jordmånen i Västra Götaland. Den ger människor galna idéer. @Fludd kan elaborera vidare. Han har arbetat i minst två av de i tråden nämnda butikerna och mådde verkligen inte bra av det. Det mystiska fönstret under gamla Titan skvallrar om att allt inte stod rätt till.
Precis så - vilket blir tydligt i ”Den Svarta Jorden i Västra Götaland”, som jag kom över på senaste GothCon!
 
Last edited:

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
105
Location
Göteborg
Det är på grund av jordmånen i Västra Götaland. Den ger människor galna idéer. @Fludd kan elaborera vidare. Han har arbetat i minst två av de i tråden nämnda butikerna och mådde verkligen inte bra av det. Det mystiska fönstret under gamla Titan skvallrar om att allt inte stod rätt till.
Jag kan inte mer än att instämma. Det var fruktansvärt. Lidandet var påtagligt redan då men det är först idag man förstår konsekvenserna av 90-talets människofientliga leverne.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,183
Location
Oktoberlandet
Var precis i London å tänkte att nu ska jag verkligen kolla in vad de har för häftigt rollspelsställe att botanisera i. En metropolisk megastad som London bör ju ha ett fantastiskt utbud men det ända jag hittade var Orcsnest som alltså skulle vara den bästa butiken å sen var det lite dataspelsbutiker, jädrans massa krimskrams med Paddingtonnallar och förståss svindyra mers-ställen för Harry Potter universat. Orcsnest var en pyttelitet krypin med typ inget vettigt på hyllorna, lite brädspel å nåt D&D. Redigt förvånad besvikelse då jag preppat med ngr förslag på tittlar å de hade inget av det heller.
Vi ska nog vara redigt glada över våra fina SF-bokhandlar i Sverige och Alphaspel med sitt strålande utbud av brädspel, figurspel å rollspel å allt men framförallt tillgång till spelbord å spelrum, restaurang & trevlig personal👍
Heja rollspelssverige och Alphaspel!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,937
Location
Stockholm
Var precis i London å tänkte att nu ska jag verkligen kolla in vad de har för häftigt rollspelsställe att botanisera i. En metropolisk megastad som London bör ju ha ett fantastiskt utbud men det ända jag hittade var Orcsnest som alltså skulle vara den bästa butiken å sen var det lite dataspelsbutiker, jädrans massa krimskrams med Paddingtonnallar och förståss svindyra mers-ställen för Harry Potter universat. Orcsnest var en pyttelitet krypin med typ inget vettigt på hyllorna, lite brädspel å nåt D&D. Redigt förvånad besvikelse då jag preppat med ngr förslag på tittlar å de hade inget av det heller.
Vi ska nog vara redigt glada över våra fina SF-bokhandlar i Sverige och Alphaspel med sitt strålande utbud av brädspel, figurspel å rollspel å allt men framförallt tillgång till spelbord å spelrum, restaurang & trevlig personal👍
Heja rollspelssverige och Alphaspel!
Nä, Orc’s Nest var lite av en besvikelse för mig också. Leisure Games ute i Finchley är mycket bättre.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,254
Location
Borås, Sverige
Foton från Borås

Här på Östra Långgatan 11 låg Hobby Heaven i början av 80-talet. Osäker om entrén ändrats. Har ett svagt minne av att man gick in på sidan där det andra fönstret är. Vet att här kunde man köpa bland annat Call of Cthulhu, Drakar och Demoner (blå lådan), Sinkadus 2 eller 3...

1719079342575.png

Och de flyttade sedan hit till Alingsåsvägen 10, där pizzerian ligger i dagsläget. Var en mycket trängre butik, och utbudet var mer modeller, och militaria här om jag minns rätt.
1719079477437.png

Sedan fanns Barnvaruhuset på Allégatan. De hade gjutformar till tennfigurer, och alla Äventyrsspels saker (fram till Kult). Jag har för mig att entrén var mer till vänster för bredvid låg ingången till restaurangen/nattklubben Amandas som huserade i källaren. Och lokalen har i olika omgångar varit nattklubb. Bland annat låg Harrys här.
1719079631049.png

På Zackes Leksaker så fanns rollspelen 1 våning upp tillsammans med maskeradkläder, game & watch, och märklinmodeller och en del plastmodeller.
1719079823039.png

De byggde sedan om, och blev bara i bottenplanet. Då kunde man även gå in från andra sidan vad jag minns (jag kan ha fel på den punkten). Här fanns i alla fall en del basic D&D att få tag i. Har för mig att det var här jag köpte pocketversionen av regelboken för den röda upplagan.

Så här såg ut på andra sidan:
1719080007225.png

De flyttade sedan till Åhlenshuset (numera Pallashuset), där de huserade i källaren. Här har entrén ändrats och hela fasaden bytts ut. Man tog ett långt rullband ner i källaren., Man kunde nog även komma in från sidan vill jag minnas. Källaren blev senare biljardhall och bowling.
1719080147755.png
Den alternativa nergången.
1719080181767.png

Och slutligen hade vi Akademibokhandeln, där man kunde få tag i Vampire the Masquerade, DoD Trudvagn, och den version av Lord of the Rings-rollspelet med massa foton från filmerna. Huset har varit under reparation sedan förra året då det började brinna kraftigt i samband med studentavslutningar en riktigt riktigt solig dag.
1719080359497.png

Om man bortser från Hobby Heavens andra placering som är på andra sidan centralbron, så låg alla övriga platser inom en cirkel med mindre än 500 meters diameter, med centrum på stora torget. Tar man med andra Hobby Heaven, så får man nog utöka cirkeln till 1 kilometers diameter.. Vi har senare runt 2010-2015 haft någon annan butik i Borås, men jag kommer inte ihåg namnet. de hade bara postorder vad jag minns, men brukade dyka upp på spelkonvent och sälja.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,254
Location
Borås, Sverige
Var precis i London å tänkte att nu ska jag verkligen kolla in vad de har för häftigt rollspelsställe att botanisera i. En metropolisk megastad som London bör ju ha ett fantastiskt utbud men det ända jag hittade var Orcsnest som alltså skulle vara den bästa butiken å sen var det lite dataspelsbutiker, jädrans massa krimskrams med Paddingtonnallar och förståss svindyra mers-ställen för Harry Potter universat. Orcsnest var en pyttelitet krypin med typ inget vettigt på hyllorna, lite brädspel å nåt D&D. Redigt förvånad besvikelse då jag preppat med ngr förslag på tittlar å de hade inget av det heller.
Vi ska nog vara redigt glada över våra fina SF-bokhandlar i Sverige och Alphaspel med sitt strålande utbud av brädspel, figurspel å rollspel å allt men framförallt tillgång till spelbord å spelrum, restaurang & trevlig personal👍
Heja rollspelssverige och Alphaspel!
Hur var det med Forbidden Planet? de hade en del rollspel när jag var där för 10+ år sedan.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Vi har senare runt 2010-2015 haft någon annan butik i Borås, men jag kommer inte ihåg namnet. de hade bara postorder vad jag minns, men brukade dyka upp på spelkonvent och sälja.
Jag gissar att du syftar på Gamer's Vault. De sponsrade Rollspel.nu en gång i tiden. Slutåret 2015 ligger nog nära sanningen (kanske stängde de något år tidigare), men de startade defintivt tidigare än 2010. De var definivt på BSK 2005 och då hade de funnits några år.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,799
Location
Stockholm
Någon som vet om Eskader på Grevgatan 69 i Stockholm någonsin sålde rollspel?

Har tänkt fråga, men de har aldrig öppet när jag går förbi.
IMG_6395.jpeg
IMG_6396.jpeg
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,309
Location
Marjura
Någon som vet om Eskader på Grevgatan 69 i Stockholm någonsin sålde rollspel?

Har tänkt fråga, men de har aldrig öppet när jag går förbi.
View attachment 18704
View attachment 18705
Jag har besökt butiken (letade efter fartygsminiatyrer till ett brädspelsprojekt) runt 2000-2002, och då fanns det inget rollspelsrelaterat (eller brädspelsdito) i alla fall.
 
Top