Rollspelsbutiker förr och nu

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Men att du inte fortsatte bort till Järntorget (Wizard) och Tredje långgatan (Goblin Games) när du ändå var ute och gick i stan?
Jag var ute och åt och drack öl runt Långgatorna/Järntorget i går kväll och passade på att ta några bilder. Tyvärr är de för stora för att ladda upp här direkt från mobilen, så jag får fixa det när jag sitter framför datorn nästa gång. Däremot har jag lite svårt att minnas vilken lokal Tradition hade. När jag stod där trodde jag att det är lokalen som numera innehåller Arkivet, men @Bolongo som definivt har både längre gamererfarenhet och fler högskolepoäng än jag säger Espresso House och han är nog mer trovärdig.
 
Last edited:

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Efter några dagar i feberdimma orkar jag nu lägga upp mina foton för de spelbutiker som har legat i närheten av Järntorget. Hade tänkt att ta en sväng över Vasastan, Johanneberg och Lorensberg i veckan, för att få det hela komplett, men har varit soffliggande, så det får bli senare. Även här blir det, i för området, kronologisk ordning.

Wizard
Järntorget
1718215289404.png
Numera kan man dricka Guinness och annan öl där Göteborgs första butik med rollspel i sortimentet låg. Det är inget ställe jag brukar hänga på, utan i fredags drack jag en Guinness och en cask ale på Beefeater ett par hundra meter bort i stället. Lokalen var med all säkerhet trevligare på Wizards tid!

Tradition
Järntorget

Alt 1:
1718215577149.png
Alt 2:
1718215635957.png
Jag är väldigt osäker på vilken av de här två lokalerna Tradition låg i och slängde därför iväg ett meddelande till en gammal Traditionbutikschef som dessutom är sambo med den tidigare butikschefen på just Järntorget, men har inte fått något svar på ett par dagar. Så jag slänger upp båda för säkerhets skull. När jag tänker efter tror jag att Bolongo kan ha rätt, för entrén låg nog i mitten och inte vid sidan av skyltfönstren, men jag garderar mig ändå.


Goblin Games
Tredje Långgatan 8 och 10

Tredje Långgatan 8 (första lokalen):
1718215851463.png

Tredje Långgatan 10 (andra lokalen):
1718215928018.png
Här har jag bättre koll på lokalernas exakta läge, men däremot minns jag inte exakt när butiken flyttade. Men en gammal blogg från Butik Kubik som tog över lokalen efter mig visar att de öppnade tidigt 2009, så det var nog någon gång i början av 2009 butiken flyttade ett steg bort på samma gata. Det var mer än dubbelt så stora lokaler, med snäppet bättre takhöjd och bara någon tusing högre i hyra. Nu verkar det inte bedrivas någon verksamhet i lokal 1 och i lokal 2 är det massage som gäller.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Wizard
Järntorget
View attachment 18401
Numera kan man dricka Guinness och annan öl där Göteborgs första butik med rollspel i sortimentet låg. Det är inget ställe jag brukar hänga på, utan i fredags drack jag en Guinness och en cask ale på Beefeater ett par hundra meter bort i stället. Lokalen var med all säkerhet trevligare på Wizards tid!
Tyvärr fel lokal, Henrik. Wizard låg i nästa butik till vänster om denna.

Tradition
Järntorget

Alt 1:
View attachment 18402
Alt 2:
View attachment 18403
Jag är väldigt osäker på vilken av de här två lokalerna Tradition låg i och slängde därför iväg ett meddelande till en gammal Traditionbutikschef som dessutom är sambo med den tidigare butikschefen på just Järntorget, men har inte fått något svar på ett par dagar. Så jag slänger upp båda för säkerhets skull. När jag tänker efter tror jag att Bolongo kan ha rätt, för entrén låg nog i mitten och inte vid sidan av skyltfönstren, men jag garderar mig ändå.
Bolongo har helt rätt. Det är alt 1 som innehöll Tradition.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Tyvärr fel lokal, Henrik. Wizard låg i nästa butik till vänster om denna.
Jag roade mig faktiskt med att räkna fönster ovanför jämfört med en kontemporär bild innan jag fotade. Så trots att du var där, så tror jag att jag har rätt :)

1718223586606.png

1718223522039.png
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Jag roade mig faktiskt med att räkna fönster ovanför jämfört med en kontemporär bild innan jag fotade. Så trots att du var där, så tror jag att jag har rätt :)

View attachment 18410

View attachment 18409
Nu har jag jämfört din gamla bild med en nutida bild på Google Streetview. Och den enda slutsats jag kan dra är att fastighetsägaren har byggt om den här delen totalt sedan 70-talet. Om man använder fönstren på andra våningen som koordinatsystem (med origo till höger), så hittar vi deras granne under fönster ett till fyra (med ingången under fyran), ingången till Wizard under fönster fem, deras skyltfönster under fönster sex och entrén till trapphuset (Järntorget 7) under fönster sju. Men idag sträcker sig Dubliners under fönster ett till nio och entrén till trapphuset återfinns under fönster tio.

Men det är kanske inte så konstigt att det har hänt. Jag minns att Peter (tror jag att det var) beklagade sig över att deras högervägg var en säkerhetsvägg som det inte gick att borra upp hyllor i, eftersom lokalen på andra sidan en gång hade varit en banklokal. Tydligen rev man ut hela bottenvåningen vid något tillfälle och skapade en stor restauranglokal av den.

Så din bild är nog det närmaste vi kommer, även om själva lokalen är försvunnen.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
135
Låg inte Tradition vid Järntorget runt millennieskiftet? Eller var det Wizards? Minns att jag köpte D&D 3 där.
Jag flyttade till Göteborg 99 och köpte Gran Turismo 2 i den butiken på Järntorget kommer jag ihåg den hösten. Det var en Tradition kommer jag ihåg.

Jag minns också Spel och Sånts butik högt upp på Aschebergsgatan, min mormor och morfar bodde i Kungälv och jag kommer ihåg att jag åkte in till den tidigt 90-tal bara för att handla rollspel.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jag flyttade till Göteborg 99 och köpte Gran Turismo 2 i den butiken på Järntorget kommer jag ihåg den hösten. Det var en Tradition kommer jag ihåg.
Bra med någon som har distinkta minnesuppgifter! Att jag trodde att Trad öppnade på Järntorget senare än så beror förmodligen på att jag bodde i Lund vid millennieskiftet. Å andra sidan flyttade jag tillbaka till Göteborg hösten år 2000 (till Nordhemsgatan, max 1 km från Järntorget), så då borde jag ha märkt att Tradition låg där.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
135
Bra med någon som har distinkta minnesuppgifter! Att jag trodde att Trad öppnade på Järntorget senare än så beror förmodligen på att jag bodde i Lund vid millennieskiftet. Å andra sidan flyttade jag tillbaka till Göteborg hösten år 2000 (till Nordhemsgatan, max 1 km från Järntorget), så då borde jag ha märkt att Tradition låg där.
Vad jag minns var butiken lite på fallrepet då, kan tänka mig att det var ganska dyrt med lokal runt Järntorget. Men jag bodde i Frölunda då kommer jag ihåg och den lägenheten bodde jag i bara sex månader så det måste varit mellan september 99 - mars 00. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,215
Location
Göteborg
Nu har jag jämfört din gamla bild med en nutida bild på Google Streetview. Och den enda slutsats jag kan dra är att fastighetsägaren har byggt om den här delen totalt sedan 70-talet. Om man använder fönstren på andra våningen som koordinatsystem (med origo till höger), så hittar vi deras granne under fönster ett till fyra (med ingången under fyran), ingången till Wizard under fönster fem, deras skyltfönster under fönster sex och entrén till trapphuset (Järntorget 7) under fönster sju. Men idag sträcker sig Dubliners under fönster ett till nio och entrén till trapphuset återfinns under fönster tio.
Aha det var därför jag trodde det var i burgerhaket! Min minnesbild var bara att det var andra butiken från höger, och om de har ändrat hur långt en "butik" sträcker sig....
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Aha det var därför jag trodde det var i burgerhaket! Min minnesbild var bara att det var andra butiken från höger, och om de har ändrat hur långt en "butik" sträcker sig....
Jag hade samma minnesbild. Men det skavde mot det faktum att burgerhaket har en trappuppgång till höger om sig och Wizard låg vägg i vägg med sin granne åt det hållet (se säkerhetsvägg ovan).
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
297
@Hunk Tack för genomgången av rollspelsbutiker i Göteborg. Den lät mig pricka in några minnen från min barndom och ungdom på 90-talet som jag undrat om jag kom ihåg helt rätt. Jag kan också intyga att Blå Flammans fortfarande var verksamma i alla fall år 2000 eftersom jag köpte några nummer av Knights of the Dinner Table där på BSK 18 (se även konventsprogrammet som listar dem), och jag måste nog ha besökt butiken under 2001 för att köpa fler nummer eftersom ingen annan sålde dem och jag hade några från det året också.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Eftersom jag var uppe i Landala på ett möte i dag, så tog jag tillfället i akt att ta en promenad i omgivningen. Tog vägen igenom Lorensberg för Flamman på väg dit. Som vanligt i kronologisk ordning utifrån när butikerna öppnade (åtminstone utifrån när jag tror att de öppnade).

Titan
Gibraltargatan 22
(två bilder på samma lokal, den första tagen av mig och den andra från Google Streetview, där @Oldtimer har ramat in vilken del av byggnaden som innehöll lokalen)
1718820454164.png
1718820491561.png
Här blev det alltså lite fusk. Jag var ganska säker på att jag hade hittat rätt dörr och övervåning, men jag tänkte inte på att ta en tillräckligt bred bild på byggnaden, så jag fick ta lite hjälp. Den var alltså större på övervåningen än på bottenplan. Den första spelbutik jag besökte, men bara vid ett tillfälle. Det var också den första renodlade spelbutiken i Göteborg (Wizard hade förvisso en del, men var i grunden en bokhandel).

Spel & Sånt (första lokalen, den andra finns i ett tidigare inlägg)
Aschebergsgatan 30
1718819524339.png
Jag har läst på Internet att gamers generellt lägger ned för lite tid på sitt utseende. Jag själv har ganska taskig eksemig hy och är tunnhårig, så lite botox och hudvård hade nog inte skadat. Däremot vågar jag nog inte testa fillers. Jag minns hyllan med Blood Bowl-gubbar och ångrar bittert att jag inte hade råd att köpa fler.

Flammans Spel
Tegnérsgatan 8
1718819804124.png
Flamman var en av Göteborgs mest långlivade spelbutiker; den fanns i ca 10 år. Att den blev så långlivad kan bero på att den byggde sitt imperium på porr. Nu är det i stället en asiatisk fusion-restaurang. Det låter faktiskt rätt lockande när jag kollar på menyn, så jag får försöka få med min flickvän dit (om hon inte dumpar mig på grund av min taskiga hy och hängande buk), så att jag kan uppleva gamla minnen.

Strategi & Fantasi
Aschebergsgatan 19
1718820142005.png
Jag var lite osäker på när den här öppnade, men jag googlade runt och hittade en annons från 1992 i en PBM-tidning som fanns inscannad och upplagd någonstans (har tappat bort länken, så jag kan inte verifiera det). Den fanns nog inte så mycket längre än något år senare. Ägdes av Target Games och öppnade främst för att sabba för Spel & Sånt. Men de var billigast i Sverige! Nu är det ett galleri, men det var sommarstängt, så jag kunde inte ta tillfället i akt och köpa någon konst i spekulationssyfte.

Musketörerna
Aschebergsgatan 11
1718820817771.png
Den här öppnade något halvår efter Spel & Sånts konkurs av bl.a. en tidigare anställd på Spel & Sånt. Den fanns inte särskilt länge, utan max ett par år. Jag besökte den inte jätteofta. Efter att den hade lagts ned, så tror jag att en speldistributör (TopGames, ägda av Target?) hade lokalen något år. Åtminstone har jag ett minne av att jag gick förbi och tänkte att det skulle öppna en ny spelbutik där, men det hände aldrig. Sedan blev det ett LAN-café i några år (om någon minns sådana; man spelade mycket dataspel och drack Jolt-cola). Sedan minst 15 år säljs det åter spel här, men mest Magic och lite brädspel. Jag tror aldrig att de har haft rollspel i sortimentet, så därför räknar jag inte in Vasa Gaming/MindStage i min butikskavalkad. Man måste sätta begränsningarna någonstans och detta är ju trots allt ett rollspelsforum.

Golem
Aschebergsgatan 26
1718821158027.png
Golem öppnade sin fysiska butik antingen i slutet av 2004 eller början av 2005 och stängde igen våren 2006. Här är jag osäker på om bilden är på rätt lokal, men jag spanade in i lokalerna på den adressen och den här var den som såg ut som Golem invändigt. Tog inte någon bild på de andra, så ni får nöja er med den här även om den skulle vara fel :). Skönhetsvård känns ändå som ett tema när det gäller gamla rollspelsbutikslokaler.
 
Last edited:

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Kvar för mig att fota är därmed SF Bokhandeln, Wizard Games och Spel i Focus/Card Collector. Men de känns inte lika viktiga som de andra, eftersom SF Bokhandeln fortfarande finns (även om den har flyttat två gånger) och de andra två hade taskigt rollspelssortiment. Kanske bättre än MindStage, men sämre än gängse hyfsat sorterad leksaksaffär i slutet av 80-talet.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Kvar för mig att fota är därmed SF Bokhandeln, Wizard Games och Spel i Focus/Card Collector. Men de känns inte lika viktiga som de andra, eftersom SF Bokhandeln fortfarande finns (även om den har flyttat två gånger) och de andra två hade taskigt rollspelssortiment. Kanske bättre än MindStage, men sämre än gängse hyfsat sorterad leksaksaffär i slutet av 80-talet.
Spel i Focus hade väl aldrig några rollspel i sortimentet? Jag vet att jag var inne där några gånger och försökte få dem att ta in rollspel, men det gick inte.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Spel i Focus hade väl aldrig några rollspel i sortimentet? Jag vet att jag var inne där några gånger och försökte få dem att ta in rollspel, men det gick inte.
Det hade lite D&D3-grejer en sväng, men inte mycket.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,393
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom jag var uppe i Landala på ett möte i dag, så tog jag tillfället i akt att ta en promenad i omgivningen. Tog vägen igenom Lorensberg för Flamman på väg dit dit. Som vanligt i kronologisk ordning utifrån när butikerna öppnade (åtminstone utifrån när jag tror att de öppnade).

Titan
Gibraltargatan 22
(två bilder på samma lokal, den första tagen av mig och den andra från Google Streetview, där @Oldtimer har ramat in vilken del av byggnaden som innehöll lokalen)
View attachment 18485
View attachment 18486
Här blev det alltså lite fusk. Jag var ganska säker på att jag hade hittat rätt dörr och övervåning, men jag tänkte inte på att ta en tillräckligt bred bild på byggnaden, så jag fick ta lite hjälp. Den var alltså större på övervåningen än på bottenplan. Den första spelbutik jag besökte, men bara vid ett tillfälle. Det var också den första renodlade spelbutiken i Göteborg (Wizard hade förvisso en del, men var i grunden en bokhandel).
Det mest spännande med den lokalen är det lilla fönstret nere på markplan. Det leder inte in i butiken utan är ett källarfönster. Fundera på den geometrin.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Efter att den hade lagts ned, så tror jag att en speldistributör (TopGames, ägda av Target?) hade lokalen något år. Åtminstone har jag ett minne av att jag gick förbi och tänkte att det skulle öppna en ny spelbutik där, men det hände aldrig.
Nu tänker jag motsäga mig själv lite, för det kan ha varit i Strat&Fants lokaler som TopGames låg i senare. Det verkar ju mest logiskt om Target låg bakom båda? Man skulle ha haft en digitalkamera och dokumenterat allt på den tiden! Samt sorterat och sparat filerna på en säker plats...

Om jag någon gång vaknar upp i min säng 13 år gammal men med min nuvarande hjärna, så lovar jag att bli lysande på dokumentation. Jag kommer också att köpa alla rollspelsgrejer som jag vet kommer att bli värdefulla i framtiden, så när ni ser en annons från mig med ett inplastat Svavelvinter vet ni vad som har hänt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,186
Location
Marjura
Det förefaller som om Göteborg haft flest rollspelsbutiker historiskt, jämfört med övriga städer?
 
Top