Rollspelsbutiker förr och nu

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,594
Location
En mälarö
EB Games, Bergvik köpcenter, Karlstad, 2003

EB Games, Hallunda torg, Norsborg, 2003

EB Games, Jakobsberg centrum, Järfälla, 2003

EB Games, Krämaren, Örebro, 2003

EB Games, Mobilia, Malmö, 2003

EB Games, Nova, Lund, 2002–2003

EB Games, Skärholmen, centrum, Skärholmen, 2003

EB Games, Solna centrum, Solna, 2003

EB Games, Torp 1, Uddevalla, 2002–2003

EB Games, Väla, Helsingborg, 2003
Låg det inte även en EB Games-butik i Farsta centrum? Vill minnas att det var med front ut mot en av de stora parkeringarna, den längst bort från tunnelbanan räknat.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Äh, vad tusan? Ni kan få ta del av min undersökning so far.
Ah, tiderna kommer från de år de annonserade/omnämndes/andra källor? T ex Hobbyhuset var väl annars aktiva innan 86?
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Låg det inte även en EB Games-butik i Farsta centrum? Vill minnas att det var med front ut mot en av de stora parkeringarna, den längst bort från tunnelbanan räknat.
Visst köpte en av butikscheferna, Johan (?), upp Tradition från Target, och sålde sedan till EB-Games ( https://sv.wikipedia.org/wiki/EB_Games ) ? Vill minnas att det var bråda dagar med flera butiker runt om i Sverige. Han är för övrigt skyldig till mitt "moderna" brädspelsintresse/-samlande genom att introducera Settlers of Catan precis när det släpptes.

PS mitt nick här är faktiskt lånat från ett datorspel (Bad Mojo) jag köpte på Spel & Sånt på Vasagatan cirka 96.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,397
Location
Göteborg, Lindome
Visst köpte en av butikscheferna, Johan (?), upp Tradition från Target, och sålde sedan till EB-Games ( https://sv.wikipedia.org/wiki/EB_Games ) ? Vill minnas att det var bråda dagar med flera butiker runt om i Sverige. Han är för övrigt skyldig till mitt "moderna" brädspelsintresse/-samlande genom att introducera Settlers of Catan precis när det släpptes.
Du pratar om Thomas Gunnarsson. Han var även en av de tre ursprungliga ägarna av Titan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Du pratar om Thomas Gunnarsson. Han var även en av de tre ursprungliga ägarna av Titan.
Tror den jag tänker på här var en yngre kille, och kanske inte en av huvudägarna då (nog butikschef Sthlm/Gallerian, som sedan växlade upp när Tradition/EB Games blev kedja). Fick för mig att han hade någon andel och sålde.
 
Last edited:

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jag tänkte att jag skulle lista de spelbutiker, med rollspel i sortimentet, som har legat i Göteborg som jag känner till, med ungefärliga årtal (i vissa fall bekräftade av trovärdiga kontemporära källor och i andra fall av delägare/anställd i butiken). Årtal jag är hyfsat säker på står utan frågetecken, medan mer osäkra sådana står med frågetecken efter. När det gäller årtal är det bara åren som fysik butik som listas (Titan, Spel & Sånt och Golem hade postorder/webhandel innan själva butikerna öppnades och Tradition hade det nog också, men med leverans från Stockholm).

Det jag nedan bortser ifrån är leksaks- och hobbybutiker som också hade svenska rollspel i sortimentet. Där har jag helt enkelt för dålig koll på när de existerade och vad de hade i sortimentet. Jag vill dock minnas att Leksakshuset (Nordstan) och Lek & Hobby (Frölunda Torg) hade ett bra sortiment av svenska rollspel och Prince Augusts figurer och gjutformar och att Wettergrens (Frölunda Torg) hade ett något mindre sortiment än Lek & Hobby i samma köpcentrum.

Wizard
Verksamt: 1979-1984
Plats: Järntorget (Haga/Linné)
Innehavare: Bo Leuf, Peter Mattson och Kjerstin Ryd
Kommentar: Jag besökte aldrig den här butiken, men det finns tillräckligt många källor som verifierar dess existens.

Titan
Verksamt: 1982-1990
Plats: Gibraltargatan (Johanneberg) och sedan Kronhusgatan (Nordstaden/Centrum).
Innehavare: Mikael Börjesson, Kjell Regmér och Thomas Gunnarsson (den senare bara i början)
Kommentar: Den första renodlade spelbutik jag besökte, som hade en massa kul grejer. Var bara i ursprungsbutiken en gång och när våra föräldrar äntligen tillät oss att åka in till Johanneberg själva hade den stängt. Jag trodde att flytten var 1987 eller 1988, men Oldtimer, som lär veta bättre än jag skriver tidigare i den här tråden 1989, så vi får nog lita på honom mer än mig. I så fall låg den betydligt kortare tid på Kronhusgatan än vad jag minns det.

Daggskimmer
Verksamt: ca 1983-????
Plats: Storgatan (Vastastaden) och tydligen också Olivedalsgatan (Olivedal/Linné)
Innehavare: Bo Leuf
Kommentar: En science fiction-/fantasybokhandel som också hade en del rollspel och figurer. Jag besökte nog bara butiken 2-3 gånger och har ingen minne av när den försvann från Storgatan eller att den flyttade till Olivedalsgatan. Mitt minne är att de hade ett mindre sortiment av spel än Titan och Tradition, men en del figurer som jag inte hade sett någon annanstans.

Tradition Femmanhuset/EB Games
Verksamt: 1986- (tror att det fortfarande finns kvar som GameStop, men rollspel försvann helt ur sortimentet ca 2006)
Plats: Femmanhuset (Nordstaden/Centrum)
Ägare: Target Games, sedan Thomas Gunnarsson (samma som Titan ovan), därefter ägarna till EB Games
Butikschefer i urval: Thomas G, Fabian F och Ulf M
Kommentar: Länge den dominerande aktören i Göteborg och den butik med rollspel i sortimentet som levde längst. I början stort sortiment, men dyrt. Efter konkurrens från Spel & Sånt och Flammans Spel så sänkte de priserna i Göteborgsbutiken, så att det var billigare här än i deras butiker i övriga landet.

Spel & Sånt
Verksamt: 1991-ca 1997
Plats: Aschebergsgatan (Vasastaden) fram till ca 1994 därefter Västra hamngatan (centrum)
Ägare: Först en konstellation av bl.a. Fabian Fridholm (f.d. Tradition ovan), CJ Ström (NeoGames) och Carl Wanglöf, sedan tror jag Fabian själv och sist norsk ägare (tror samma ägare som spelbutiken Avalon i Oslo som också ägde delar av distributören Midgård)
Kommentar: Butiken tog verkligen BorCon med storm 1990 och när man sedan fick ut inbjudningar inför butiksöppningen var det fullständigt knökat med folk. Jag skulle säga att de blev ledande av de göteborgska spelbutikerna under sin existens. De hade väsentligt lägre priser än Tradition i början och var dessutom (i mitt tycke) trevligare. När de sedan flyttande till Västra hamngatan blev den mindre charmig och hyllorna togs upp av en hel del dataspel.

Flammans Spel
Verksamt: 1991 eller 1992 till 2002
Plats: Tegnersgatan (Lorensberg)
Ägare: Örjan E (med flera tror jag)
Kommentar: Jag är nästan säker på att butiken öppnade efter Spel & Sånt, men inte långt efter, så min bästa gissning är 1991. En charmig håla med varierat sortiment och oftast lite kaos. I början sålde de t.ex. även begagnade serier och porrtidningar (det skulle nog ingen spelbutik våga göra nu). jag och en polare brukade skämta om att Flamman byggde sitt imperium på porrpengar :). Höll ut länge, men sortimentet blev sämre de sista åren. Då var det mer en fritidsgård för skäggiga män. Var den enda butiken i Göteborg som hade ett vettigt begagnatsortiment.

Strategi & Fantasi
Verksamt: ca 1992-1993
Plats: Aschebergsgatan (Vasastaden)
Ägare: Target Games
Kommentar: Tradition/Target var sura på Spel & Sånt/Fabian, så de öppnade en butik ca 100 meter från Spel & Sånt där de sålde grejer ännu billigare än vad Spel & Sånt gjorde. De var inte öppna med vem som ägde butiken när jag var där i början, men snart började jag att känna igen personal från Tradition. Den fanns inte så länge, men jag minns inte exakt när den öppnade eller försvann.

Musketörerna
Verksamt: ca 1997-1999
Plats: Aschebergsgatan (Vasastaden)
Innehavare: Staffan G (f.d. Spel & Sånt), Jonas P och Henrik G.
Kommentar: Efter att Spel & Sånt hade kursat dök den här butiken upp. De hade mer spelbord och sånt än vad de andra Göteborgsbutikerna hade. Tyvärr höll det inte så länge.

CardCollector/Spel i Focus
Verksamt: ???? (1990-tal)-ca 2022
Plats: Focushuset (Gårda)
Innehavare: Bengt
Kommentar: Var från början en butik för samlarkort (typ hockeybilder), vilken utökades med först samlarkortspel och sedan samlarfigurspel och brädspel. De hade också ett tag ett tämligen begränsat rollspelssortiment, men det var nog brädspel de var störst på (de hade ett tag störst sortiment i Göteborg). Butiken såldes för ett par år sedan till CoolCard, men jag såg inga rollspel när jag var inne där och kollade för ett par månader sedan, så jag har därför inte med det namnet i rubriken.

Tradition Järntorget (EB Games?)
Verksamt: ca 2001-ca 2005
Plats: Järntorget (Masthugget/Linné)
Ägare: Thomas Gunnarsson, EB Games ägare
Butikschef: Anna
Kommentar: Jag minns inte alls när Tradition öppnade den här butiken och är också osäker på när den slog igen. Den hade i alla fall lite spelbord och sånt, vilket butiken Femman saknade. Jag tror aldrig att den här skyltades om till EB Games när Tradition blev uppköpta, men detta är också lite oklart.

SF Bokhandeln
Verksamt (i Göteborg): 2001-
Plats: Vallgatan, Östra Larmgatan och Kungsgatan (samtliga i centrum)
Kommentar: Lite osäker på exakt vilket år de öppnade i Göteborg, men Wikipedia säger 2001 så kan får lita på det (jag hade trott att det var något år senare). Hade inte spel till att börja med, men tillslut hade de en liten rollspelshylla på Vallgatan. Sedan de flyttat till Östra Larmgatan blev sortimentet betydligt större. Är nu marknadsdominerande i Göteborg.

Golem
Verksamt: 2005-2006
Plats: Aschebergsgatan (Vasastaden)
Ägare: Många, bl.a. Thomas, Tomasz, Carl, Jonas och Jonas (om jag minns namnen rätt, de var fler)
Kommentar: Började som webbutik med låga priser, snygg hemsida, men ganska begränsat lager. När den fysiska butiken öppnade var sortimentet inte jättebrett, men de hade många ex av Carcassonne och en hel del Reaperfigurer. De vågade nog aldrig riktigt ta steget att fylla på lagret, vilket gjorde att de höll sig till en skandinavisk distributör på rollspel som hade bizarrt höga priser på utländska rollspel (de hade en priskalkyl när riktpriset var 11 kr/USD, när USD stod i runt 7 kr). Levde ett drygt år och lade ned i samband med GothCon 2006.

Goblin Games
Verksamt: 2006-2012
Plats: Tredje Långgatan (Masthugget/Linné)
Innehavare: Jag ägde drygt hälften och var oftast själv i butiken
Kommentar: Efter lite olika livshändelser så kände jag att jag behövde en nystart i livet, så jag samlade ihop lite pengar från folk i min närhet och öppnade en spelbutik. Det gick väl sådär, men jag kom i alla fall undan hyfsat helskinnad. Hade också lite extraknäck vid sidan som höll mig flytande. När jag hade fått mitt andra barn fick jag ställa mig själv frågan om det var värt det och samtidigt dök det upp ett helt okay jobberbjudande som gjorde att det inte blev lika svårt att lägga ned.

Wizard Games
Verksamt: ca 2007-ca 2014
Plats: Kvilletorget (Lundby/Hisingen)
Innehavare: Magnus och Kenny
Kommentar: Satsade betydligt mer på figurspel, kortspel och brädspel än rollspel, men hade ett tämligen begränsat rollspelssortiment. Slutåret kan vara helt fel ovan, men de fanns åtminstone 2013.

Nu har jag säkert glömt någon... Vi har också haft Vasa Gaming/Mindstage på Aschebergsgatan, men jag tror aldrig att de har haft några rollspel i sortimentet.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Depprockaren (?) som jobbade där (hette han möjligen Jon?) som man tyckte va’ så cool (han tyckte nog att vi var svinjobbiga) och så han som ägde stället, en butter vuxen, som man knappt aldrig såg skymten av. Han höll sig på lagret och dök ibland upp med grejer som man frågade efter.

Fasen, det är nästan som att man vill brista ut i ett gubbigt ”Det var bättre förr…” 🧙‍♂️
Jag kan bekräfta att en som jobbade där hette Jon. Om han var depprockare är jag mer osäker på, men åtminstone långhårig och "alternativ".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,920
Location
Stockholm
Titan
Verksamt: 1982-1990
Plats: Gibraltargatan (Johanneberg) och sedan Kronhusgatan (Nordstaden/Centrum).
Innehavare: Mikael Börjesson, Kjell Regmér och Thomas Gunnarsson (den senare bara i början)
Kommentar: Den första renodlade spelbutik jag besökte, som hade en massa kul grejer. Var bara i ursprungsbutiken en gång och när våra föräldrar äntligen tillät oss att åka in till Johanneberg själva hade den stängt. Jag trodde att flytten var 1987 eller 1988, men Oldtimer, som lär veta bättre än jag skriver tidigare i den här tråden 1989, så vi får nog lita på honom mer än mig. I så fall låg den betydligt kortare tid på Kronhusgatan än vad jag minns det.
@Oldtimer har emotsagts i denna post där Titan har ”OBS! NY ADRESS” redan 1988:
Från ett fanzine från -88
View attachment 18295
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
Om den förmodat köpstarka kundgruppen som nu är aktiv (och som både nostalgiköper och testar nya grejer) hade funnits då, kanske alla dessa butiker hade överlevt? Det förutsätter iofs nog även att näthandeln/Kickstarters etc aldrig tog fart... förstärkta av forum som det här gör att man trillar ner i diverse kaninhål och intresserar sig för nya och gamla spel.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
@Oldtimer har emotsagts i denna post där Titan har ”OBS! NY ADRESS” redan 1988:
Det skulle dock kunna vara så att annonsen skickades in till fanzinet innan själva flytten hade skett och att öppningen blev försenad :). Men om öppningen var 1989 så var det tidigt på året. Jag kan tillägga att när jag och en kompis för första gången fick åka in till Titan själva på Gibraltargatan så var den stängd (våra föräldrar var oroliga för att vi skulle virra bort oss i Johanneberg/Vasastaden - till Brunnsparken fick vi däremot åka för dit gick spårvagnen direkt). Det satt en skylt om att butiken hade flyttat till Kronhusgatan, så vi åkte dit vecka efter vecka utan att butiken öppnade. Så det gick minst en månad för flytten.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Det skulle dock kunna vara så att annonsen skickades in till fanzinet innan själva flytten hade skett och att öppningen blev försenad :). Men om öppningen var 1989 så var det tidigt på året.
Fanzin är ju inte kända för korta pressläggningstider, så att säga.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,397
Location
Göteborg, Lindome
Det skulle dock kunna vara så att annonsen skickades in till fanzinet innan själva flytten hade skett och att öppningen blev försenad :). Men om öppningen var 1989 så var det tidigt på året. Jag kan tillägga att när jag och en kompis för första gången fick åka in till Titan själva på Gibraltargatan så var den stängd (våra föräldrar var oroliga för att vi skulle virra bort oss i Johanneberg/Vasastaden - till Brunnsparken fick vi däremot åka för dit gick spårvagnen direkt). Det satt en skylt om att butiken hade flyttat till Kronhusgatan, så vi åkte dit vecka efter vecka utan att butiken öppnade. Så det gick minst en månad för flytten.
Nu när jag har hunnit tänka efter, så var det absolut 1988. GenCon var i augusti och jag minns att vi stod utanför den nya butiken och diskuterade om jag borde åka dit.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,244
Location
Stockholm
Jag vill minnas att jag handlat rollspel på en butik på övervåningen i Gallerian (alltså på Hamngatan i Stockholm) som jag är nästan säker på hette Tradition. Också säker på att EB games i Täby centrum under en period sålde rollspel. Jag kan inte svara på exakt vilka år det gäller men det måste i båda dessa fall rört sig om år i spannet 2000-2005. Jag har inte tillgång till Dantes megaarkiv av gamla rollspelstidningar så jag vet inte riktigt hur jag kan belägga detta men ska se vad jag kan göra.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,762
Location
Stockholm
Jag vill minnas att jag handlat rollspel på en butik på övervåningen i Gallerian (alltså på Hamngatan i Stockholm) som jag är nästan säker på hette Tradition.
Ja, det var dit trad flyttade efter Sturegallerian. Sen blev de eb games
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
I Enköping fanns två leksaksaffärer, Isidorus leksaker och senare, Lekstugan. Lekstugan var större och hade ett större utbud, på två våningar. Givetvis var det i källarvåningen rollspelen fanns. De hade Target Games och Titans utbud och jag tror de öppnade 1985 och 1986 hade de svenska D&D. Köpte en Sinkadus runt samma tid som jag köpte D&D och det var i deras annonser jag hittade adresser till butiker med postorder. Rollspelen, tennfigurerna och Sinkadus samt tärningar fanns i en glasmonter som var del av den nedre kassan. De hade också AD&D-actionfigurerna. De flyttade till en annan lokal och där fanns rollspelsgrejerna nära den nu enda kassan. Det var i denna nya lokal jag köpte min första rollspelstärning som inte var del av en startlåda, en grön genomskinlig T6:a. Isidorus tog in hela Targets sortiment och hade äldre grejer kvar även efter Äventyrsspels undergång. Den dag jag beslöt mig för att gå förbi och köpa upp det så hade de slagit ihop.
Enköping låg bra till med nära till Stockholm, Uppsala och Västerås.
Idag har vi en leksaksbutik med stort utbud, men inget rollspel. Ett tag hade de lite Warhammer men det gav de upp på.

I Stockholm var det först Tradition (som låg i en anonym källarlokal de första två gångerna jag besökte dem) och sen var det Spel & Sånt och butiker som kom och gick under rollspelsbutikskriget. På Tradition köpte jag Dungeon Master's Guide som första AD&D-bok (1st edition) vilket var ganska förvirrande som första bok. När Spel & Sånt fanns var det till dem jag och mina polare gick först då deras priser var bättre och de hade begagnade spel. Av de butiker som nämnts här tror jag bara att jag missat Myriad.

I Uppsala tror jag det var Nallen som hade bäst utbud av de två leksaksbutikerna i centrum. Hobbyhuset var också en guldgruva och åtminstone en halvkällarlokal och trång. Jag minns att jag blev chockad först av deras korta flytt och att de sen lagt ner. Det jag minns med säkerhet att jag köpte där var rollformulärshäften till Gamma World 3rd edition som de reade ut för 5kr styck. Jag tror det också var den enda butik där det kändes som personalen såg ner på en. Jag funderar på om butiken som låg nära buss- och tågstationen inte hade rollspel ett tag men jag är långt ifrån säker.

I Västerås var det Zetterlunds som höll stången längst med ett blandat utbud av svenska och engelska rollspel, de hade en del TSR, Chaosium och några flera och jag köpte första numret av Rubicon där. Har för mig att rollspelen fanns i samma sektion som radiostyrda bilar och tv-spel som var och är stora intressen för mig.

Förutom dessa har jag bara besökt Midgård i Sundsvall som låg inne på en gård bakom ett galler som man behövde ringa på porttelefon för att släppas in genom. Där köpte jag Dragonlancetrilogin och City System-boxen som saknade boken som ska vara med. Jag skulle aldrig återvända till Sundsvall så jag orkade inte reklamera.
 
Top