Den utveckling som vi sett, från ett jättestort SPELBOLAG till många små, är trots allt huvudsakligen ett problem för dem som har aspirationer att bli just det spelbolaget. Och naturligtvis är det tråkigt om det inte går att bli rik på att producera spel. Men samtidigt är det något som inte stämmer. För vad skulle hända om alla tog saken i egna händer och gjorde ett eget spel? Skulle det inte uppstå en myriad av småföretag som konkurrerade med varandra? Och är det inte precis det som har hänt?
Vid närmare eftertanke verkar den kris vi ser bland rollspelen åtminstone delvis bero på att rollspelen har demokratiserats. Avståndet mellan producent och konsument är mindre än någonsin tidigare. Många rollspelare ägnar till och med sin fritid åt att göra ett eget spel, eller göra om ett redan befintligt spel. Naturligtvis innebär detta att hobbyn blir fragmentariserad. Vartefter spelen blir fler, blir de gemensamma nämnarna färre. Mitt spel är kanske inte alls som ditt. Och så vidare.
Intressant att den här poängen gjordes redan för mer än tio år sedan.
Alltså. Rollspelsvärlden är unik i hobbysammanhang, möjligtvis undantaget figurspel, i det att den är groteskt, orubbligt dominerad, på gränsen till monopoliserad, av en enda aktör, och värre än så - ett enda spel.
Alla rollspel existerar i skuggan av D&D. Jag undrar om inte nutidens så kallade "blomstring" egentligen bara består i att svenska kids börjat spela D&D, och att rollspelen i övrigt egentligen befinner sig i en
sämre situation än på 00-talet - eftersom kreativiteten har fått ge vika för nostalgi-baits, D&D-spinoffs och nördfranchise-adaptioner. FFG, en av de mer kreativa större studiorna, har ju dessutom lagt ned hela sin rollspelsproduktion. Det stämmer väl inte med påståendet att scenen frodas just nu? Jag undrar om inte rollspelsscenens kreativa hälsa mäts i hur
svagt D&D är, och då var ju en höjdpunkt åren 2007-2013.