Snabbt inkast från en som bara skummat tråden: Själv är jag väldigt förtjust i FV som spenderbara resurser som satsas på tärningsslagen. Den mekaniken finns t ex i ToC,
Version Noll och säkert en andra system som jag inte kommer på just nu.
Fördelarna är många, tycker jag:
1) Det blir ett kul och spännande val - hur mycket ska jag satsa?
2) Det löser delvis kruxet med smala/breda färdigheter - FV i en bred färdighet tar slut snabbare.
3) Det uppmuntrar spelare att använda många olika färdigheter, i takt med att FV konsumeras.
4) Det skapar mer dynamik och variation i t ex strider, alla slår inte exakt samma slag mot samma färdighet i varje runda.
5) Det tvingar RP till någon form av vila/återhämtning då och då.
6) Är säker på att jag hade något mer att skriva här, men det är tidigt, behöver mer kaffe...
Kruxet är att RP ska ha lagom mycket FV att spendera. För mycket blir trist, för lite likaså. I Version Noll kör jag med rätt lite FV, men i gengäld har man hyfsad chans att lyckas även om inga FV alls satsas. FV blir en boost, ett trumfkort.