Nekromanti Rollspelshistoria: Bokformat?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag och Möller började diskutera det här med bokformat och rollspel igår... Vi vet ju att de första rollspelen i Sverige kom som häften, och idag... idag släpper vi rollspel i alla möjliga format. Storlekar, hårdpärm, allt möjligt.

Men... Hur gick det till? Vilket var det första spelet som började med de här stora, klumpiga böckerna som ju ändå är nåtslags standard? Chronopia och MC var hyfsat tidiga i sverige, jag har en Star Warsbok i samma format...

Vilket var det första spelet som såldes i hårdpärm?

Kort sagt, hur är det med historien bakom pappers- och bokformaten?

Ulfgeir

Swashbuckler
Inte ett eget rollspel i sig, men modulen Nattens fasor till Chock kom i hårdpärm. Tror den var först.

/Ulfgeir

krank

Ulfgeir said:
Inte ett eget rollspel i sig, men modulen Nattens fasor till Chock kom i hårdpärm. Tror den var först.

/Ulfgeir
I sverige eller i världen?

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Ulfgeir said:

/Ulfgeir
I sverige eller i världen?
I Sverige.

I världen kommer svaret på din fråga ändå bara att bli typ Dungeons & Dragons och Dungeons & Dragons. Frågan är bara vilket år de var först med respektive box och hårdpärm... :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tog en titt på John Kims »Bigass List of Games« för de tidiga åren i rollspelens historia, men tyvärr vet jag alldeles för lite om spelen mellan -74 och -77 för att kunna säga nåt om deras format. Små häften med eller utan box dominerar väl i alla fall (gäller för bl.a. D&D 1974).

1977 gav TSR ut den första versionen av Monster Manual och det var den första pärmboken till någon version av Dungeons & Dragons.

Samma år kommer den första varianten på Basic Set till D&D och då är innehållet i form av häften i stort format (letter). Från och med 1978 följde det med en äventyrsmodul (In Search of the Unknwon). Det skojiga med de här D&D-modulerna är att omslaget inte sitter fast i häftet med text, utan istället är löst redan från början för att man ska kunna använda kartorna som är tryckta på insidan av omslaget. En lite rolig detalj med nästa version av D&D (1980) var att regelhäftet som låg i boxen hade hål för att kunna sättas in i en vanlig pärm.

DeBracy

Ulfgeir said:
Monsterboken (1985) var väl tidigare och en pärmbok även den, dock i litet format (A5?).

DeBracy

Ett till trick som jag faktiskt räknar ihop med formatet (i och med att det är häftningen som möjliggör det): i 1977/78 års D&D så fanns det referenstabeller tryckta på bladet i mittuppslaget, lätt tillgängliga för att plocka ut bara man böjde upp häftklamrarna.

Jag tyckte jag var grymt listig när jag på egen hand listade ut att man kunde göra så, men det har förstås varit många många före mig som kommit på den grejen. Bland annat så är det väl ett gäng kartor i mitten på några Drakar och Demoner-äventyr som inkluderats på samma vis (minns inte om det var i Äventyrspaket 1 jag såg det, eller om det var i något annat äventyr – jag har inte haft så mycket att göra med just äventyren till DoD).

Ulfgeir

Swashbuckler
DeBracy said:
Ulfgeir said:
Monsterboken (1985) var väl tidigare och en pärmbok även den, dock i litet format (A5?).
Helt korrekt. =^_^=
Nattens fasor var ju dock i A4-format (typ). VAr så jag tolkade Kranks fråga.

/Ulfgeir

Arfert

Facit
DeBracy said:
Ulfgeir said:
Tror att det var B5 eller något annat DIN-format som inte var A-format, men hör med Mekanurg. Äventyrsspel använde ofta nåt ovanligt format för att det var billigare hos deras tryckare.

Arfert

Facit
om man menar grundbok så var nog Titan Games svenska översättning av D&D först. Det första förlaget som började med med A4 rakt över produktlinjerna var Lancelot Gamed med tex Western och Khelaatar.

krank

Arfert said:
om man menar grundbok så var nog Titan Games svenska översättning av D&D först. Det första förlaget som började med med A4 rakt över produktlinjerna var Lancelot Gamed med tex Western och Khelaatar.
Jag menar nog överhuvudtaget. Hur ser det ut med större än A4? Alltså formatet som används av till exempel D&D 4e idag, eller samtliga GURPS-böcker, etc. Var det D&D som var först med det formatet?

Arfert

Facit
ja de var först.. det var den amerikanska motsvarigheten till A4, US Letter.. (i USA kör man inte på DIN-format för det mesta).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Tror att det var B5 eller något annat DIN-format som inte var A-format, men hör med Mekanurg. Äventyrsspel använde ofta nåt ovanligt format för att det var billigare hos deras tryckare.
Mutant 84, DoD 84, EDD osv = G5
Monsterboken = A5
Nattenfasor = A4

Oldtimer

Slava Ukraini!
Vi avsåg att hålla A4 rakt över hela produktlinjen med svenska D&D, men trots att basreglerna producerades i Tyskland och att jag speciellt bad dem att använda A4, fick amrisarna dem att trycka reglerna i US Letter. :gremfrown:

Så vår första produkt i A4 var äventyret B3 Silverprinsessans palats.

DeBracy

solvebring said:
Dante said:
DeBracy said:
[…] pärmboken […]
❤
Kan du inte ta och reda ut det där en gång för alla?
Jag menar - alla böcker har ju en pärm?
Nej, alla böcker har omslag. Böcker med hårda omslag är pärmböcker. Böcker med mjuka omslag är omslagsböcker.

Det går säkert utmärkt att hitta kluriga fall där det ovanstående kanske inte passar helt, men det kommer nog inte vara rollspelsböcker.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:
Dante said:
DeBracy said:
[…] pärmboken […]
❤
Kan du inte ta och reda ut det där en gång för alla?
Jag menar - alla böcker har ju en pärm?
Nej, alla böcker har omslag. Böcker med hårda omslag är pärmböcker. Böcker med mjuka omslag är omslagsböcker.

Det går säkert utmärkt att hitta kluriga fall där det ovanstående kanske inte passar helt, men det kommer nog inte vara rollspelsböcker.
Okej, jag förstår. Fast samtidigt förstår jag inte meningen med att ignorera de svenska termerna bara för att det är en principsak. Liksom, jag förstår vart Dante vill komma, men det fyller ju ingen vettig funktion - utöver principer - och ökar bara sannolikheten för missförstånd.

Eller är det något jag inte känner till om böckers historia? Och det är en ärlig fråga. Kanske har man i Sverige inte alltid använt termer som inbunden, kartonnage osv? Iof är det jättedumt, eftersom ja - det är bättre att bara sammanfatta kartonnage och inbundna böcker under pärmböcker. Fast kommer inte bindningen in i den frågan? Jag vet inte riktigt hur det är, men är inbundna alltid trådbunda och kartonnage limbundna?
... Kort sagt, jag orkar inte gå till bokhyllan och kolla, men likväl för det mig nyfiken och jag finner ämnet om böckers omslagstyper och de satta termerna intressant.

Hur ligger landet med dessa termer, hur lyder Dantes ofta påminda termer, och under vilka definitioner gäller de?