Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Balderk

Swashbuckler
Re: Läst och läst.. Och svarar!

Jo, det är möjligt att det finns 14-16 åringar (eller det vet jag ju! Är själv 17(18 i marsch, *längtar) och spelar med fler 16-åringar än 17 åringar)... Men jag snackar tio-elva åringfar här! Så gammal som jag var när jag blev fast! Det var i fyran det och då fyller man tio om jag inte kommer ihåg fel... Och det var just DoD med den skrammlande boxen vi började köra... :gremsmile:
Det var min komois spel så jag vet inte om han aktivt sökte det eller fick det av en snäll mamma...

/Herr Balderk, som hade spelat en hel del rollspåel vid fjorton

Rosen

Myrmidon
Re: Så BRIS finns till för att förstöra för ungdomar?

Nån utskällning måste han väl ha fått av andra höga höns på BRIS?

Troligen inte; deras tidning 'Barn och ungdom' hade ett nummer om rollspel i ungefär samma veva som 'Svensk polis' hade det, och det var D&B som låg bakom en stor del av innehållet.

Har inte läst den själv, men tydligen hade kritiken lite annan inriktning där. I 'Svensk polis' var det våldsmän och terrorister som höll i rollspelshobbyn, i 'Barn och ungdom' var det pedofiler.

Finns han där fortfarande, om inte, vad sysslar han med?

Misstänker att han har gått i pension sen dess; han var ganska till åren redan då.
Nån umebo som kan svara på det?

--
Åke

Balderk

Swashbuckler
Nu vet jag inte vad han har svarat eftersom jag inte hunnit så långt än. Så med risk för upprepning svarar jag ändå...

Nej, att läsa är inte kreativt. Men att läsa kan inspirera till kreativitet. Hade jag inte läst hade jag förmodligen tappat intresset för rollspelshobbyn, t ex. Att färre och färre läser är alltså ändå ett problem. Jag tror att mångas, inte allas, inkörsport till rollspel är just litteratur och att det därför kan skada hobbyn att färre och färre läser. I min klass t ex (en gymnasieklass i tvåan) är det bara jag och kanske två till som gillar att läsa. Med tanka på att det är trettioelever i klassen är det en väldigt låg siffra som förmodligen hade varit högre i slutet av åttiotalet eller i början av nittiotalet.

Men läsa, och det håller jag med dig om, är ingen kreativ sysselsättning... ungefär lika kreativ som att titta på TV förrutom att man tänker mer och alltså är det bättre för hjärnan att läsa. Men som inspirations källa är den nästan oslagbar.

/Herr Balderk, är sjuk :gremfrown:

Balderk

Swashbuckler
Re: Pentagram?

Jaha ja... Där ser man. Du kan så mycket krille :gremsmirk:

Men iofs, det är bra att du upplyser om symbolens historia men det var som djävulsdyrkarsymbol min stackars mor blev rädd för den... :gremsmile:
Hon trodde jag hade gått och blivit djävulsdyrkare (inte samma sak som satanist om jag kommer ihåg rätt, såg nån dokumentär om det där tror jag...)!!!

/Herr Baldserk, uppskatade faktiskt föreläsningen :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Re: !

Jag måste bara säga att jag håller med dig fullständigt! I alla dina inlägg såhär långt har du uttryckt dig bra och haft bra åsikter som jag faktiskt tror på.

/Herr Balderk, käånde sig tvungen att påpeka detta... Gav dig ett betyg (det första på månader) för att visa på detta också...

Balderk

Swashbuckler
Re: Så BRIS finns till för att förstöra för ungdomar?

Nån umebo som kan svara på det?

Jag känner inte till han och jag håller stenkoll bland stadens poliser! :gremsmirk:
Nä, men finns han kvar så ger han i alla fall inte ett ljud ifrån sig om rollspel. Hade han gjort det borde det ha stått i nån av lokaltidningarna... Så min gissning är att han har gått i pension. Eller har lagt det där på hyllan.

/Herr Balderk- tycker att Umeå är en bra stad för´rollspelare pga aCollectors Point

Kornella

Warrior
Re: Rollspelskampanj

"Vore det inte bättre att skänka det till t.ex. en skola eller fritids(klubb)gård istället? Då ligger det för hoppningsvis inte och samlar dam och det kommer användas av flera."

Nejdå, det är inga problem tycker jag, tror du att du får störst effekt genom att skänka det till en sådan, gör för all del det. Problemet med det är bara att om den samlar damm så försvinner den ganska snart in i något skåp (ganska fort om de ansvariga inte förstår sig på rollspel). Min tanke var att man skänker bort ett spel, och om man inte lyckas locka första gången, så kanske personen ifråga i alla fall får för sig att testa efter några månader eller år.

"Jag började spela p.g.a. en fritidsledare. Vi spelade Sagan om ringen från äventyrsspel med kraftigt modifierade regeler och det var mycket hack ´n slash även om vi inte förstod det då. Av de som började spela där så är det dock bara jag som har fortsatt, undrar varför?? Det fick mig dock som 9 åring att släpa mig i genom sagan om ringen."

Oj, så trevligt:), jag har aldrig hört på maken. Varför tror du inte de andra du spelade med fortsatte? Har du frågat dem?

"Annars tycker jag det var en bra ide. När, var, hur? Jag kommer "

Det bestämmer du, det är helt beroende av ditt individuella initiativ. Det är du som bekostar det själv och du som gör genomför kampanjen där du bor. Alla andra rollspelare, men även du, vinner på en ny rollspelare (kanske inte direkt, men indirekt) som i sin tur kanske vill spela med sina kompisar och därmed blir det ytterligare 3-4 till.

Vi (Legend Hobbyspel) har skänkt bort rollspel till nybörjare ett antal gånger och kommer väl fortsätta med det så länge vi har enkla spel som vi inte lyckas få sålt;).

Nella

Balderk

Swashbuckler
Konvent: så mycket mer än rollspel :)

... Okej, helt spekulativt: Kan det inte vara så att konvent är mer välkänt idag än tidigare? Eller att det är mer accepterat(varför det nu inte skulle ha varit det)? Eller någon annan faktor som kortspelandet (som Gurgeh påpekade) och figurspelandet borde ju spella roll det också... För det måste ju ha ökat... Kan det vara så att rollspelandet på konventen sjunkit och det övriga spelandet stigit och därmed behållt och till och med ökat besökarantalet?
Siffror, någon?

/Herr Balderk

chrull

Stockholm Kartell
Var säger jag att jag har nåt emot regler i rollspel?

Om du inte vill spela medeltida cyberskräckpunk (wod är överflödigt, skräckpunk beskriver den världen tillräckligt) så tycker jag det är tråkigt.
För det vara sådana galna idéer vi hade när vi var 12-14. Det kanske inte var konsekvent. Det kanske inte lyckades särskilt bra. Men på ett sätt lyckades det, det viktigaste. VI HADE ROLIGT. vi hade enormt kul. Och det är väl därför vi spelar? Dessutom fick vi ett ordentligt kreativt utlopp för vår fantasi.

Min mardröm består av rollspelande 12-åringar som pratar om moralen i WOD och om rollspel som psykoterapi.

Kreativitet är när du gör något. När du SKAPAR något. Det jag menar med mitt inlägg är att det är MER kreativt att skapa en egen värld, med egna monster, egna miljöer befolkade av egna personer än det är att sätta sig ned med 100 kg eon böcker och spela Sorgens Brunn direkt ur boken med karaktärer spelskaparen slängt upp som exempel på internet.

Jag säger inte att det är förbjudet att göra så. Jag säger inte att jag själv inte gör så. Däremot så gjorde vi aldrig så när jag och min spelgrupp var 12-14. Vi hade inte tillgång till en klar värld, och det tvingade fram vår kreativitet. Vi hade dessutom ingen att diskutera idéerna med och fick pröva oss fram själva. Jag tror det var bra för vårt rollspelande och att det är ett bra sätt att lära sig på.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Givetvis tror jag att dessa forum är bra för rollspelandet.
Annars skulle jag inte vara här. Jag skulle verkligen inte vara med i redaktionen...

Men jag tror också att det finns en risk för att detta forum, ihop med allt som spottas ut på hyllorna i våra butiker kan ha en negativ påverkan på vissa rollspelare.
Jag tycker inte att man ska rollspela seriöst när man är 12.
Jag tror att jag hade roligare som en fantasifull hemmasnickrande kobold än vad jag skulle haft som en prettowoddare i kajal. (även om det ett tag runt 14 var fasligt nära att jag hamnade där)
Jag förstår inte varför man ska ha en så seriös och vuxen hållning till sin hobby som 12 åring. Av precis samma anledning som jag tycker att fotbollsspelande 12 åringar inte ska vinna pengar och kickas ur lagen för att de är för dåliga.
Sånt hör en mer vuxen miljö till.

Och om man INTE koboldar som 12 åring. Hur ska man då njuta av att återvända till kobolderiet som äldre?

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Precis! (aningen OT)

Och hur ofta har/hade man möjlighet och tid till detta? Är man mer kreativ när man är tvungen eller när det är helt frivilligt? Kan man överhuvudtaget mäta kreativitet?

Aldrig. Tyvärr.

Men att sno en massa olika saker ifrån en massa olika litteratur och spel och sedan sätta ihop detta till en fungerande helhet kan väl åndå anses vara kreativt?
Japps. Men det är inte det jag pratar om.

chrull

Stockholm Kartell

1. Nej jag förstår inte

Tydligen måste jag förklara vad jag menar 15 gånger.

Det jag menar är:

En grupp med bara ett spel som Dod 91 tvingas vara mer kreativ än de som sitter på alla Eon produkter. När man inte har n klar värld måste man skapa en. Det är mer kreativt än att inte göra det.
När man saknar regler för fylla och behöver dem så måste man göra dem själv. Det är mer kreativt än att läsa i en bok.

Är det förstått?

2. Känner du alla "grupperna idag"?
Japps! Och jag känner alla som snart kommer att spela sitt första rollspelsscenario. ALLA. Även de i kambodja.

Dumma frågor ger dumma svar. Jag generaliserar och uttrycker en rädsla för vad som kan komma att ske. Jag har redan sagt att jag tror det finns kreativa, fantasifulla grupper i Huddinges villor.

3. En inlåst grupp skulle vara synnerligen okreativ. I ett hermetiskt tillslutet rum tar syret slut till sist. Tror du på konstnären som ett romantiskt geni med direktkontakt med Gud eller?

Fortsätter det här kommer jag inte svara på dina inlägg längre.
Men visst. jag kan svara på det:
Varför skulle gruppen vara okreativ bara för att den är inlåst?
Jag nämnde aldrig ett hermetiskt tillslutet rum. Om de ska kunna spela varje dag i två månader så krävs det syre, vatten, mat och en massa andra nödvändigheter.

Nej. jag tror inte på gud så jag tror inte att någon kan ha kontakt med honom.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Jag romantiserar inte mitt kobolderi. Jag hade skitkul. vi alla hade skitkul.
Vi tänkte alrig på nått om hämmande känslor. vi bara spelade.
Och det var underbart. Varför ska man hålla på och rollgestalta ångest och sorg när man är 12 för?
Vi försökte några gånger med mer vuxna saker, men det blev ju rätt löjligt när man är en oerfaren 12åring.

Kanske är det så att vi hade otroligt roligt när vi spelade så. Men jag vägrar prata om det på ett så seriöst sätt som du försöker med. Det var aldrig tanken på att vara seriöst så jag ser inte anledningen att titta seriöst och vetenskapligt på det nu.

Att kobolder är mer kreativa än andra spelare har jag aldrig sagt... Det är inte det det handlar om heller.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Stridsropet ljuder: "Det är en definitionsfråga!"

Jag menar att kreativitet är att skapa.
Sen säger jag att de som skapar egna världar att rollspela är mer kreativa än de som tar en färdig.
Att de som tar en färdig lägger mer kreativitet på sitt rollspelande tror jag inte på.
Men att rollspela är kreativt. Men båda grupperna rollspelar och är alltså kreativa där. Den gruppen som gjort allt själva har dock varit mer kreativa tidigare.

Jag tror att det är nyttigt att vara kreativ.

Håller du inte med?`

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jagf tror...

...men detta är bara vad jag tror, att det låg runt 500 - 600, kanske lite färre.

M.

Troberg

Sinister eater
Dags att låsa tråden?

Är det bara jag som tycker att diskussionen gått över i rant mode (och då betraktar jag mig som en expert på området!)?

Eksem

Champion
Re: Vad är ett nytt rollspel? (är det här OT?)

"(kanske inte hack'an'slash men vet inte om det egentligen involverar så mycket rollspelande egentligen)"

Exakt! Men ändå föreslår folk att det som ska dra in nytt folk i hobbyn är skramlande lådor med actionfantasy.

"Så att få tjejer att spela handlar snarare om att aktivt ta och öppna de normala inkörsportarna för dem också."

Vilka inkörsportar är det?

Troberg

Sinister eater

Vilka inkörsportar är det?
OK, efter att ha skippat de 23 första förslagen där pga att de var antingen sexistiska, fördomsfulla, olämpliga, plumpa, obscena eller allt ovanstående så har jag kommit fram till följande:

Relationsdrama. Funkar det för såpaserierna och skvallerpressen så funkar det här. Sedan kan man ju krydda det med mer traditionella rollspelsingredienser.

Troberg

Sinister eater

För om man analysera det här med rollspel så är rollspelande (kanske inte hack'an'slash men vet inte om det egentligen involverar så mycket rollspelande egentligen) en jätte feminin aktivitet (om man ser till traditonella manligt/kvinligtvärderingar)
Och där sköt du min macho-image i sank...

Troberg

Sinister eater

varpå Sveriges rollspelsnybörjare får spela det spännande äventyret "trobergs barndomsminnen" eller liknande...
Och vad är fel med det?

Bortsätt från missbruktet av mitt namn så har du en poäng. Man borde angripa problemet mer analytiskt. Vilken spelvärld ger renast och enklast system? Bör vi ha med magi? Vilken tidsperiod/genre kan man förvänta sig att spelarna har bäst familäritet med? Hur många färdigheter/vapen/klasser/monster/raser behöver man egentligen ha med? Behöver man över huvud taget ha med annat än människor?

På detta sätt borde man kunna skapa ett enkelt, lättstartat spel. Må så vara att man kanske växer ur det fort, men det gör inget. Man kan fortsätta med något större spel eller bygga ut det enkla.