Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Balderk

Swashbuckler
Re: Finrollspel?

Alltså här gnäller du om att du inte får nåra bra svar och sedan, när jag ger dig ett kommenterar du det inte ens! Vad är det för fasoner egentligen? :gremsmirk: :gremgrin: :gremwink: :gremsmile:

/Herr Balderk, inte 10% seriös

Sodivra

Champion
Re: Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!

Ett annat inlägg:
Alltså här gnäller du om att du inte får nåra bra svar och sedan, när jag ger dig ett kommenterar du det inte ens! Vad är det för fasoner egentligen?
Äh. Du är ju bara 18 år. Jag, som 26-åring, tycker att det är mycket lättare att prata med folk i min egen åldersgrupp.. Du får ursäkta mig. Dessutom blev jag så matt när du föreslog att JAG skulle fixa det här..

Men idén låter lovande, gäller bara att ordna finasiering som lär kosta en del i alla fall... Det kommer ju vara kostnader för de som tillverkar dem, särskilt kanske layout som nog är ganska viktigt, jag menar, har inte boxarna coola framsidor så kommer de inte sälja...
Tja, visst kommer det att kosta, men sådana här produkter ska man ju tjäna pengar på, omöjligt kan det ju knappast vara? Däremot så kan man få en skjuts på vägen med reklam. Iofs, dom som gör dessa boxar kanske gärna vill komplettera med ett eget universalsystem, typ en omvandling från boxarna (Som alla har en egen spelvärld) till rollspel, ett universellt system då. Det skulle nog funka rätt bra, och det tror jag på.. "Ta dina äventyrsboxar till nästa nivå.. Ta med dina äventyrare på ett äventyr där bara fantasin sätter gränserna!" eller nåt. Men som sagt: Då är man nog inte så sugen på att göra reklam för sina konkurrenter.

Hade du tänkt dig detta som något miniprojekt eller? liksom att försöka göra det själv eller nått? Eller hade du tänkt dig försöka få ett företag att nappa... Så seriöst är det väl iofs inte än... Men någon måste ta på sig ansvaret till att få in fler ungar i hobbyn, och det här lät ganska lovande... Även om det nog inte tilltalar folk som tvåsiffrigt än... tror att 7-9 vore en ganska bra målgrupp...
Ja, eftersom jag trots allt är 26 år, som sagt, så borde det väl inte vara något direkt problem för mig.. Men jag håller på att skriva en avhandling om koprosociologi, och är rätt upptagen just nu.

Balderk

Swashbuckler
Re: Målgrupp och ett koncept, nay ett MANIFEST!

Äh. Du är ju bara 18 år. Jag, som 26-åring, tycker att det är mycket lättare att prata med folk i min egen åldersgrupp.. Du får ursäkta mig

Äh, det är lugnt. Det är ju som om jag skulle snacka med en tioåring, fast inte riktigt ändå... Men det är ju stor skillnad. I verkligheten skulle jag nog tycka det var lite jobbigt att tala med en 26 åring också... Här tänker jag dock inte så mycket på ålder... :gremsmile:

Dessutom blev jag så matt när du föreslog att JAG skulle fixa det här..

Jaha... det var ju du som kom med idén... Jag tänkte... Äh. Du kan ju säkert ta upp det med Krille också... Eller nån annan som har ett intresse i det, eller skita i det.

Tja, visst kommer det att kosta, men sådana här produkter ska man ju tjäna pengar på, omöjligt kan det ju knappast vara?

Jo, visst ska man tjäna pengar men det är ju också stora risker. Det är ju ett nytt koncept och alltså vet man inte om det kommer att slå eller inte, om det blir en succé så kommer man ju tjäna en hacka men floppar det har du ju fortfarande samma kostnader... Men ett företag som neogames kanske skulle vara villiga att ta risken... Inkluderar de sedan reklam för Eon och Neotech kan det kanske funka bra för dem. Riotminds är ju ett annat alternativ, någon måste bara lägga upp idén på ett bra sätt.

Iofs, dom som gör dessa boxar kanske gärna vill komplettera med ett eget universalsystem, typ en omvandling från boxarna (Som alla har en egen spelvärld) till rollspel, ett universellt system då. Det skulle nog funka rätt bra, och det tror jag på.. "Ta dina äventyrsboxar till nästa nivå.. Ta med dina äventyrare på ett äventyr där bara fantasin sätter gränserna!" eller nåt.

Jo, detta skulle funka. Men om ett redan etablerat företag skulle göra boxarna kanske de helt enkelt skulle belägga boxarna i redan existerande världar (som mundana och cyperpunk jorden i Neotech) och helt enkelt referera till dem inuti boxarna... Iofs kanske det skulle vara svårt att få Neo(...) att nappa.

Men som sagt: Då är man nog inte så sugen på att göra reklam för sina konkurrenter.

Nej, det är man ju verkligen inte... Men att bara föra i dem på rollspelsvägen skulle nog få dem att välja andra spel efter ett tag.

Ja, eftersom jag trots allt är 26 år, som sagt, så borde det väl inte vara något direkt problem för mig.. Men jag håller på att skriva en avhandling om koprosociologi, och är rätt upptagen just nu.

Jo, du har väl kanske erfarenheten som krävs... Jag med min ringa ålder (särskilt här på forumet räknat :gremsmile: ) skulle ju inte skriva det... :gremwink:
Men även 26 åringar är upptagna så det bästa vore nog att försöka få ett nappande företag, vilket kanske inte skulle vara så lätt.

/Herr Balderk, glömmer ibland bort att han är bland de yngre på forumet (fanns ju knappt när de flesta började spela! :gremsmile: )

Ghoulz

Swordsman
idealism, dvs naturen

Naturen, biologin får i dina inlägg fylla Guds plats (Gud här som den traditionella försäkringen om ett metafysiskt systems garant). Att naturen skulle vara kulturens herre är ett biologistiskt slentrianargument som hörs emellanåt. Att vetenskapen är en kulturell produkt och en del av ett givet språkspel glöms bort eftersom man kallar sin egen diskurs "naturlig" - dvs att resonemanget man för överskrider tid och rum. Någonting är för evigt givet. Idealism.

det här sluter sig till resonemanget om kreativitet på det vis att jag anser att det som vi menar med kreativitet existerar i ett kulturellt och materiellt sammanhang.

Ghoulz

Swordsman
Re: !

Du får gärna tro att du har rätt.

Tack för det.

Jag ställer frågan så här istället för att markera hur jag tänker:
Hur började du spela rollspel? Med så kallat koboldrollspel? Det tycks vara den allmänna vägen för unga grabbar in i hobbyn. Därur växer sedan kanske ett intresse för rollspelande och historieberättande och allt det andra "kreativa" som folk talar om. Om man är itnresserad av interaktiva medier och spel som innehåller koboldelement idag finns det enklare val än rollspel. Vad som får mig att fortsätta hålla på min ståndpunkt är att jag inte tycker att vi kan skylla på moralpanik eftersom denna (enl. min uppfattning) knappt varit märkbar och framför allt inte kan isoleras som en faktor framför andra. Låt oss inte gå utanför själva hobbyn för att finna syndabockar, och låt oss inte ge moralisterna en seger de inte förtjänat!

Cybot

Mest spelbar
Re: Pentagram?

Faktumet är att en hel massa kyrkor och så vidare har 5 uddiga stjärnor med udden neråt(Har sett en på ett kyrktorn i hamburg eller Hannover. Finns en i Amiens) Det var också en del av Kejsar Konstantins sigill och sigillet för staden Jerusalem.

Det är faktiskt först på 1850 talet som idéen med att stjärnan med udden neråt är en djävuls symbol.
Den första kända illustrationen är gjord av en viss Alphonse Loius Constant(en före detta präst som hade blivit utkastad från prästerskapet pågrund av sina studier av det ockulta). Det är troligt att han gjorde liknelsen som en attack mot den katolska kyrkan, då den upp och ner vända stjärnan har använts som en symbol för gudomlig inspiration(Kapitlet om Jesu Uppståndelse nämner att hos lärjungarna så "gick dagsstjärnan gick upp i deras hjärtan").

Kornella

Warrior
Re: Rollspelskampanj

"Vi som startade föreningen klassas fortfarande som nördar, det gör dock inte de som ägnar sig åt det vi sidan av sport etc. Därför vill jag påstå att rollspel inte skrämmerbort folk p.g.a. sin nördighet i sig, utan det är de nördiga utövarna som skrämmer."

Det lät faktiskt som en väldigt trovärdig teori, som jag tänkt på eller inte hört förut.

"Den förening som jag tillhör finns enbart i Gävle. "

Ah, det var synd. Men säg till ifall ni beslutar för att genomföra ditt förslag. I så fall kan vi skicka ett par rollspelsprylar till er förening som ni kan skänka bort till eventuellt intresserade:).

Nella

Sodivra

Champion
Hi hi hi..

Jag tyckte jag gav en rätt bra vink ändå, med

:gremwink: Det är så kallad "sömnbristhumor" som vår noctologist skulle sagt.. Kanske dags att starta en ny tråd om nybörjar-brädspel/rollspel nu.. :gremwink:
Förresten så är din avatar riktigt störd, Max. Som teddybjörnen i Akira. (Film)

Drakvrede

Swordsman
Satanism vs Djävulsdyrkan

Hon trodde jag hade gått och blivit djävulsdyrkare (inte samma sak som satanist om jag kommer ihåg rätt, såg nån dokumentär om det där tror jag...)!!

Nix, det är inte samma sak! Satanism är en moralfilosofi som, när den "startades", gick ut på att visa sin opposition mot det kristna förtrycket. Man läste Bibeln baklänges, vände upp och ner på kors (osv) för att visa att man tog avstånd från kristendomen. Dessutom ingick det en annorlunda moralsyn i det hela, som mera fokuserade på individens egna nöjen och njutning (en form av moralisk egoism, som det brukar kallas inom praktisk filosofi), istället för den celibatiska & antihedonistiska moralsyn som kristendomen förespråkar.

Djävulsdyrkan däremot, är dyrkandet av kristendomens onda makt, d.v.s. djävulen, Satan, Lucifer, whatever. En sorts kristendom, helt enkelt.

Man skulle kunna hårddra det såhär; djävulsdyrkan förutsätter tron på något övernaturligt, satanism gör det inte. Att den moderna satanism, genom idioter som LaVey (författaren av Den Svarta Bibeln , infogar tron på det övernaturliga i sin satanism, har inget med saken att göra.

Mer info finns på den här länken:
Satanism vs. Djävulsdyrkan

Emil

Hero
Rollspel är inne! [lite OT kanske]

Rollspel är inne, så är det! Inte rollspel med rollspelshobbyns definition, men rollspel som term. I språkundervisningen i skolan förekommer rollspel där man ska spela olika personer och föra fram olika saker i en dialog med sin medspelare.

På kurser sysslar man med rollspel för att öva sig på att handskas med verkliga situationer. Till och med min pappa, som är undersköterska, fick öva sig inför att bedöma människor vid nyanställningar genom s.k. rollspel.

Och jag behöver kanske inte säga så mycket om Västerås stift som ju använt rollspel länge i konfirmandundervisningen.

Så även om rollspelshobbyn som bransch skulle få problem (vilket jag inte kan se att den fått hittills, det är bara den naturliga växlandet av aktörer på marknaden) så kommer rollspel som term att växa alltmer hos vanliga människor - fast som något annorlunda.

/Emil

w176

Förlorad dotter
Bara OT

OT (Ja, jag sa juh det)

/Elin vet vem Arvidos syftar på med noctologist och att hon inte gillar att bli kallad saker som hon inte är 100% säker på vad de betyder (även om hon aldrig skulle erkänna det) och förresten hittade det otroligt trevliga ordet nitälskan när hon utan någon speciell anledning slog i en ordbok

Eksem

Champion
Satanism vs Shintoism

I slutet av ett rejält fylleslag söndag förra veckan satt en shintoist och en satanist och grälade med varandra om vems filosofi som var bäst. Själv tyckte jag att de sa samma sak, och att skillnaden emellan dem var obefintlig. Någon som vet om det var alkoholprocenten som gjorde sig påmind eller om jag faktiskt fattade rätt?

Troberg

Sinister eater
Beror på vem du frågar... [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Vindhand

Myrmidon
Re: Rollspel är inne! [linte alls OT IMHO]

Jag tror det kan bero mycket på att DoD-generationen börjar växa upp. Gårdagens osnutna nybörjare är dagens unga vuxna.

En intressant effekt av detta är kanske att det gör det mycket svårare för sådana som Piff&puff att skapa moralpanik. Om föräldragenerationen (som åttiotalisterna börjar hamna i) kommit i kontakt med spel under sin uppväxt är det svårt att angripa det som den nya och skrämmande manipulativa sektskapar ockultist-satanist-redskap som man gjort tidigare. :gremsmile:

Illern

koppariller
Re: Rollspel är inne! [lite OT kanske]

På kurser sysslar man med rollspel för att öva sig på att handskas med verkliga situationer. Till och med min pappa, som är undersköterska, fick öva sig inför att bedöma människor vid nyanställningar genom s.k. rollspel.

Vi hade faktiskt lite rollspel på biologiprogrammet också. Vi fick turas om att vara olika myndigheter och olika privatpersoner/företag. Det slog dock inte så väl ut eftersom de flesta av minna medstudenter verkade oooootroligt obekväma i situationen att låtsas...

Balderk

Swashbuckler
Re: Rollspel är inne! [lite OT kanske]

Och vi ska ha det på naturkunskapen... Ja, jag går på gymnasiet :gremsmile:
Där ska vi ta rollen av olika försvarare av och motståndare till genteknik... alltså i genetik :gremwink:

har inte haft det än dock, så jag får väl se hur det går...

/Herr Balderk, som faktiskt inte ser framemot det så mycket.