Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Balderk

Swashbuckler
Något som Johan K Sade i Gary Gygax-tråden fick mig att tänka till. Detta var först tänkt som ett svar på hans inlägg men jag tyckte det passade bättre i en egen tråd.
Detta sade Johan:

Undrar just själv om man kommer att speal när man själv är pensionär.. Tänk att få sitta på hemmet & litra D&D, M:UA eller nått sådabnt.
Ja, fast när det är dags för dig att sitta på hemmet (om, jag gissar, sisådär 40 år när du själv fyllt 65) så lär du ju knappast spela M:UA om du inte lyckats hålla ditt nuvarande exemplar vid liv. :gremlaugh: Däremot D&D är ju en annan fråga... Vad tror ni? Finns D&D om 40 år?
Och en kanske ännu mer intressant fråga: Hur ser rollspelen ut om 40 år? Har de förändrats? Hur? Är det samma gammla vanliga spel som säljer mest (typ D&D och WoD) eller har det kommit nya, tuffar spel och spelkoncept som sopat banan med gammla trotjänare som D&D? Eller är det möjligtvis så, hemska tanke, att rollspelshobbyn har sjungit på sista versen om 40 år och att de enda rollspel so spelas (om några) är gammla spel som folk har bevarade? Eller har datorrollspelen tagit över och att folk om 40 år spelar rollspel i en VR (= Virtual Reality :gremgrin: ) värld och upplever äventyren i egen hög person och att SL bara kodar äventyren (möjligtvis med verktyg som gör detta möjligt för folk som inte är så bra med datorer att de kan koda själva)? Vad tror ni? Spåna fritt. Som jag ser det är möjligheterna oändliga. Fast tekniken sätter ju möjligtvis gränser i frågan om VR, har den kommit så långt om 40 år att detta är möjligt? Man kan ju bara kolla på hur tekniken var 1963 och hur den är idag...
Nu valde jag ju 40 år som en bra tidsperiod för förändring men ni får naturligtvis spåna om hur rollspelen ser ut längre fram i tiden också (och närmare 2003 också), det är om möjligt ännu mer intressant.

/Balderk, som inte ger några svar men finner ämnet mycket intressant

Eta Cassiopea

Veteran
Mycket svårt att säga hur rollspelen kommer att se ut om 40 år... allting beror nog på efterfrågan och vad som är populärt just nu...

Jag har själv spelat rollspel i 15 år, och jag märker nu redan själv hur MIN syn på rollspel har förändrats.

Vi började med väldigt enkla system, orginal Drakar & Demoner, Dungeons & Dragons, Chock mm...

Sen kom en uppgång då man sökte mer avancerade regler, avancerade spel utökade böcker med 329812 olika vapen... och det kändes ballt och kul!

Numera lutar jag tillbaka till enklare system. Mindre regler. Mer spelglädje, mindre tärningsrullande, mer ROLLSPEL och MINDRE regler med andra ord.. =)

Rollspel utvecklas fortfarande, men jag tror kulan har börjat sakta in för att snart rulla tillbaka...

mvh
/Tobbe

Greymourn

Swordsman
Om vi låter...

marknaden styra så kommer snart rollspelandet vara extremt ovanligt, personligen tror jag tillvis del på de rabiata människor som hatar datorn och tv´n och menar att de kommer leda till världens undergång...

Anledningen är att den sortens människor som är allmänt utanför och har svårt för att skaffa sig vänner har en bra fulltidssysselsättning i datorn som kan fungera som ett slags substitut för vänner...

Dessutom har folk ett behov av det fantastiska... Äldre generationer är deckar-besatta och de flesta i 10-20 års åldern har någon gång läst någon form av fantasy/sf...
Även här gäller att folk hellre kommer tillgodose detta behov med dator/tv då det kräver mindre ansträngning...
Läste nånstans att anatalet tal-böcker som säljs har skjutit i höjden... Att läsa börjar också bli för jobbigt...
Om det sedan är nyttigare att läsa än att lyssna på någon annans läsande kan jag inte uttala mig om, men det känns som att så skulle kunna vara fallet...
Den egentliga nackdelen med Tal-Böcker är sortimentet...
Eftersom det är en betydligt omständigare procedur (och dessutom dyrare) kommer det betyda att det kommer vara mycket svårt att få tag på annat än ådant som har god sälj potential... i.e taskiga deckare...

....................................................................................

En kreativ människa finner i dator och tv inspiration och ideer att föra vidare till annat man sysslar med... En "okreativ" människa hittar lätt och billig underhållning där man inte behöver anstränga sig...

För de flesta av oss på det här forumet var inte både tv´n och datorn så lätt tillgänglig som den är nuförtiden... Och när man får allt serverat är det svårt att vara motiverad...

Undertecknad tycker att rollspel bör vara en del av alla människors uppväxt... Eftersom fantasin sätter gränserna så kan man ju göra det til precis vad man vill...

DanielSchenström

Swashbuckler
D&D blev stort på grund av att det var först och intresserade många science fiction och fantasyfantaster. WoD blev stort för att det fångade en viss zeitgeist. Ifall ett spel ska komma upp i de försäljningssiffrorna bör ett spel tilltala en grundinställning hos många rollspelare eller fånga en annan zeitgeist.

(Efter D&D och WoD har jag för mig att RIFTS är störst).

Jag tror att om 40 år kommer vi fortfarande spela någon form av D&D men jag tror att hobbyn kommer minska i rika länder till förmån för allt bättre dator och konsollrollspel. (Ifall de är VR av nåt slag vågar jag inte gissa på, det finns ju datakraft och glasögon nu för att göra fantstiska världar men de har inte fått nåt genombrott i hemmen, främst för att jag tror folk köper så lite kringutrustning som möjligt.)

Jag tror att rollspelen kan komma att växa u de länder som är under utveckling, det är trots allt en mycket billig hobby, men risken finns förstås att det hoppas över pga datorer.

När det gäller typen av spel tror jag fantasyn med sin grund i romantik kommer fortsätta dominera då folk hellre drömmer sig bakåt än reflekterar över samtiden i form av nutidsspel eller hur mycket allt kan gå åt helvete i framtidsrollspel. Science fictionrollspelen kommer som vanligt fortsätta gissa hur det blir i framtiden samtidigt som framtiden visar sig vara annorlunda än alla tidigare rollspel förutsett.

Jag tror att det kommer komma spel med mer inriktning på att locka in kvinnor i hobbyn, kanske Sims Role Playing Game. Om 40 år kanske det är en relativt jämn könsfördelning i bordsrollspelshobbyn och då lär det också reflekteras i de flesta rollspels upplägg.

Jag tror friform och experimentell rollspel kommer tillhöra lajvandet mer än rollspelen i framtiden, kanske vara en tredje gren av vår interaktiva oskolade amatörteater.

Jag tror att Krille kommer erkänna att han är Rising, Gardener att han är ****ätaren, jag att jag är Warduke och att alla dessa dubbelidentiteter existerar för att hålla forumet vid liv under allt för lugna perioder.

Johan K

Gammal & dryg
Försök till att vara lite (kvasi)filosofisk...

För att försöka vara lite filosofisk över det hela..
Tror säkerkligen att en LITEN del av vad som finns i rollspel som t. ex M:UA eller N2.. Så det kanske inte blir så intressant att spela eller så fantiserar man ännu mer av hur det kommer att bli i framtiden....
Tror nog att fantasyspel kommer att hålla i sig. Sålänge det finns intresse för historia så komemr nog det att hålla i sig..

/ Johan K, som har förökt vara filosofisk...

Eksem

Champion
Jag tror stenhårt på Baron Munchhausen-varianten. Det vill säga:

Mer av allt nödvändigt:
Historier
Alkohol
Spel om pengar

Mindre av allt onödigt:
Spelledare
Rollformulär
Tärningar

Wyldstorm

Swordsman
Jag personligen tror att nästa steg är datorstött rollspelande..
Rollspelande är visserligen "aquired taste" men å andra sidan "dör" det nog inte då det är smittsamt som få andra sjukdomar..

Tänk er...
5 A4's touchscreens med lite slavelektronik blir karaktärsbladen..
Allt detta kopplade till SL's (TYSTA) bärbara, där han har allt svårt (tabeller, vissa salg osv...) automatiskt, och mer eller mindre har blivit avlastad en hel del av "det andra"..
-om 10 år.

Sen efter det (20-30) år borde den ultimata SL'en komma igång.. AI'n.
En SL som har alla regler en tusendels sekund bort, och är fantastiskt objektiv samtidigt som den lär sig gruppens individuella dramatiska regler snabbare än nån kötting någonsin kunde...
(tänk er vilka äventyr... och vilket "improviserande".. Jag skulle nästan kunna köra *sväljer hårt* -friform med en sån.)

40 år vågar jag inte ens försöka färutsäga, tänk själva vad som hänt inom de senaste 40 åren..

Skulle detta nu inte hända inom sagda tidsramar så får man väl fixa't själv...
För nuvarade har jag dock fastnat på punkten "Billiga touchscreens" & letar alternativ. (ge gärna tips)

Greymourn

Swordsman
Och jag...

kan inte koncentrera mig på någons mässanden och lyssnar därför inte alls på talböcker... Dyslexi i all ära men många kommer undan undan med det som ursäkt bara för att de inte kan läsa och inte kan stava (samband)...

Samtliga av Greymourns inlägg är osammanhängande, felstavade och särskrivna... Det beror på att han inte klarar av det här med att skriva på ett tangentbord och inte alls läser igenom vad han skrivit, någonsin...

Wyldstorm

Swordsman
Re: friform med en dator? [ant/ot]

Tror inte riktigt du greppat konceptet AI...
Ivf, så gör svaret bredvid hela grejen irrelevant. :gremcrazy:

Tips att kolla om det är projekten kismet & cog på MIT. (tror jag det var...)

Troberg

Sinister eater
Re: Tangentbord [OT]

Var i helsike fick du tag på ett Dvorak-tangentbord (eller svorak till och med?)?!?!?

Jag har letat häcken av mig efter sådana!

Annars kan jag rekommendera MS Voice eller något av de andra dikteringssystemen. De funkar faktiskt rätt bra (så länge som man vill ha engelsk text) och det är väldigt skönt att sätta sig tillbakalutad med armarna i kors och ett headset på huvudet och bara prata in texten. Däremot är det värdelöst att försöka ersätta musen med röstkommandon, det blir bara konstigt.

Eller har datorrollspelen tagit över och att folk om 40 år spelar rollspel i en VR (= Virtual Reality ) värld och upplever äventyren i egen hög person och att SL bara kodar äventyren (möjligtvis med verktyg som gör detta möjligt för folk som inte är så bra med datorer att de kan koda själva)?
Var går gränsen för vad som är rollspel? För egen del känns det inte som rollspel om jag inte då och då får slå en tärning, titta i en tabell och skriva till en siffra på mitt formulär. Om framtidens rollspel utspelas med datorer tror jag att det innebär döden för rollspel. Dataspel är betydligt mer beroende av marknaden, vilket innebär att det blir stora produktioner som riktar sig åt så stor publik som möjligt. Det i sin tur innebär att på sikt dör kreativiteten och det som gör rollspel, nämligen att man skapar så mycket själv.

Troberg

Sinister eater

Jag har en iBook, där går det att flytta om tangenterna om man är försiktig. Jag beställde en special som hade amerikanskt tangentbord men svenskt modem. (Det var inte dyrare.) Den har jag sedan flyttat om till dvorak. Inte svorak, jag avskyr svorak.
Isch, iBook. Nåja, jag har faktiskt IBM-tangentbord där jag lätt kan byta tangenttoppar, men tyvärr så har det som alla icke-Keytronics uselt anslag.

På min gamla dator hade jag ett qwertytangentbord men hade helt enkelt memorerat att f var u och så vidare. Jag kollar inte direkt ner på fingrarna när jag skriver.
Jo, men det gör ju set jobbigt för andra som ska använda datorn.

Jag skulle nog tycka ganska illa om att diktera istället för att skriva (hur ofta brukar du göra det? Hur bra funkar det?), men att prata istället för att t.ex. trycka "back" med browsern och sånt kanske skulle funka bra. I alla fall som ett komplement.
Jag trodde också att kortkommandon skulle vara det som var användbart, men det är verkligen tvärtom. Det är mycket lättare att göra sånt med mus/tb.

Jag har inte dikterat på ett tag (har inte installerat om det efter att datorn kraschade, skriver inte så mycket på engelska).

Man får köra några inlärningssessioner med programmet för att vänja det vid sin röst, men sedan så bör den kanske ett fel per två rader. Man kan då lätt radera ordet genom att säga 'crossout'. Det ligger också ett litet fönster vid inskrivningspunkten som innehåller de tio troligaste alternativen, så om den bommar ett ord kan man säga tex 'choose five' så tar den alternativ fem. Funkar med alla program som accepterar textinmatning via tangentbord.

Den lyssnar inte enbart på vad man säger, utan använder också en ordlista och ett frasbibliotek (dessa kan utökas efter hand). Man kan tex säga "loss" och den skriver "loss", men om jag följer det med "Angeles" så går den tillbaka själv och ändrar till "Los Angeles".

Värt ett försök. Tror att man fortfarande kan tanka hem det gratis från MS.

Troberg

Sinister eater

Då kunde man åtminstone mappa om, det här är jobbigare för dem.
Jo, men man vill ju göra en poäng också. De ska inte få det alltför lätt.

Misstänker dock att man bör ha två tangentbord inkopplade i vilket fall. Spelen är oftast inte lämpade för dvorak.

Jo, men man får ingen källkod. Jag måste ha källkod. Sweet, sweet källkod.
Men du kan då något nästan lika bra: MS Voice SDK. Där finns allt du behöver för att programmera mot det, utan att behöva pilla med insidan.

Balderk

Swashbuckler
Var går gränsen för vad som är rollspel? För egen del känns det inte som rollspel om jag inte då och då får slå en tärning, titta i en tabell och skriva till en siffra på mitt formulär.
Sådana rollspel finns ju redan, folk friformar ju hela tiden. Finns ju till och med rollspel utan spelledare (Münchausen). Finns ju redan rollspel till dator också, Baldurs Gate, Ice Wind Dale, Morrowind, Neverwinter nights mfl. Så gränserna håller redan på att suddas ut...

Men egentligen är väl rollspel när man spelar en roll i någon form av scenario, utan manus och utan publik, typ. Fast det finns väl bättre definationer...

/Balderk

Sådana rollspel finns ju redan, folk friformar ju hela tiden. Finns ju till och med rollspel utan spelledare (Münchausen). Finns ju redan rollspel till dator också, Baldurs Gate, Ice Wind Dale, Morrowind, Neverwinter nights mfl. Så gränserna håller redan på att suddas ut...
Jag tror du missförstod mig. Vad jag menade var att de ovan nämnda spelen, med undantag för friform, enligt mig knappast kvalar in som rollspel, utan snarare som datarollspel ( i brist på sämre namn). Med andra ord tror jag att det jag kallar för rollspel kommer att försvinna (dvs slå tärning, skriva nuffra på formulär, etc).