Nekromanti Rollspelskonstruktörsäventyrsutmaning?

Troberg

Sinister eater
Re: Dogmature

jag skulle nog vara intresserad, antingen lägger man den samtidigt , eller strax efter.. så att man (om mna blev inspirerad) kan skriva till årets spel..
Hmm. att lägga den en månad eller två efter är nog ingen dum ide. Då skulle man få lite mer trafik på dogma-forumet också.

Quadrante

Grisbonde

Hmm. att lägga den en månad eller två efter är nog ingen dum ide. Då skulle man få lite mer trafik på dogma-forumet också.
exakt

och jag tror att det är mer troligt att någon skulle skriva till årets spel än till äldre, även om jag skulle bli mer än glad om någon läste mina gamla bidrag...

Troberg

Sinister eater

och jag tror att det är mer troligt att någon skulle skriva till årets spel än till äldre, även om jag skulle bli mer än glad om någon läste mina gamla bidrag...
Jo, men man behöver ju inte begränsa där. Vill folk skriva till äldre spel så ska de självklart få.

(Kanske någon vänlig admin kan flytta den här deltråden till dogma-forumet?)

Quadrante

Grisbonde

Jo, men man behöver ju inte begränsa där. Vill folk skriva till äldre spel så ska de självklart få.
Jo jivetvis ska de få det.
Jag tänkte mest på vad som var mest troligt att någon skulle göra.

Men vad är egentligen vettiga kriterier att sätta upp, för ett "dogmature" ?
Förutom sidantal, att det inte får innehålla regeltext?, att det inte får vara ett spel (??).. att det ska vara kopplat (om än löst) till något existerande dogmaspel (eget eller annans)...

Troberg

Sinister eater

Men vad är egentligen vettiga kriterier att sätta upp, för ett "dogmature" ?
Förutom sidantal, att det inte får innehålla regeltext?, att det inte får vara ett spel (??).. att det ska vara kopplat (om än löst) till något existerande dogmaspel (eget eller annans)...
Jag lutar åt en dubbelsidig A4 + en dubbelsidig A4 för ev färdiga karaktärer, samma layoutregler som vanliga dogmabidrag. Inga regler. Ska vara kopplat till ett spel som deltagit i dogmautmaningen (och därmed torde vara lätt att hitta).

Är dock osäker på om man ska tillåta bidrag till egna spel. Jag gillar tanken att man måste bygga sitt bidrag utifrån någon annans ramar. Dessutom ger det antagligen intressanta korsbefruktningar och det är nog en kick för de som får bidrag för sitt spel. Det minskar dessutom risken att utmaningen spammas av bidrag för ett eget spel. Naturligtvis ska man hantera spelet man skriver för med respekt.

Quadrante

Grisbonde

Det där låter nog bra. Balansgången till vad som är "respekt för någons bidrag" kan nog vara svår att bedömma ibland .. skulle jag kunna tro. Jag tror iofs inte att spamning till eget bidrag är så överhängande, även om det säkert skulle kunna uppstå. Max ett till egna spel per utmaning ? Fritt antal till andras...

Troberg

Sinister eater

Balansgången till vad som är "respekt för någons bidrag" kan nog vara svår att bedömma ibland ..
Njä, man kör fria hellre än fälla och de solklara fallen brukar vara klockrena. Dvs om någon tagit sig mindre friheter med konceptet så är det OK (man ska inte behöva vara rädd för att vara nyskapande), men om någon direkt hånar spelet så är det fel.

Jag tror iofs inte att spamning till eget bidrag är så överhängande, även om det säkert skulle kunna uppstå. Max ett till egna spel per utmaning ? Fritt antal till andras...
Låter som ett vettigt förslag. Vi har iofs ett halvår på oss, så inget behöver bestämmas definitivt nu.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker också att det låter som en mycket intressant idé. För att jag skulle vara med skulle jag visserligen vara tvungen att läsa igenom ett annat spel ordentligt istället för att bara skumma det, men det skulle det nog vara värt. Intressantast blir det nog om man håller äventyren ganska korta, så att det framför allt är den främmande spelskaparens idéer som lyser igenom, snarare än hans förmåga att beskriva personer och platser och sätta siffror på dem.

/tobias

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Tre sidor?!

Ja, om man gör själva spelet på två A4, då följer det ju inga vanliga proportioner att ett äventyr skulle vara 3-4 A4-sidor. Jag menar, ett 200-250 sidor långt standardrollspel har ju ganska sällan äventyr på 300 sidor plus.

Jag är för kompaktformatet. Eller tja, ska det vara kompakt, ska det vara kompakt :-D

Zap

Mask_UBBT

Hero
Re: Crappu...

"Vi vill ha lite generell uppdatering på Sisu nu!"

Oj, det här var något jag inte visste om. Under det senaste halvåret har det faktiskt ganska mycket kännts som att jag helt och hållet gör spelet för mig själv, och att det allmänna intresset för projektet i princip har blivit mättat för de få gånger jag svarat allmänt på ett inlägg om vart jag är eller fallit till att nyttja skamlös självreklam. Men om det faktiskt finns ett allmänt intresse för spelets fortgång, koncept och dylikt så är det ju en helt annan sak...

Exakt vad är det du menar med generell uppdatering?

Mask_UBBT

Hero
"Intressantast blir det nog om man håller äventyren ganska korta, så att det framför allt är den främmande spelskaparens idéer som lyser igenom, snarare än hans förmåga att beskriva personer och platser och sätta siffror på dem."

Jag tror nog att de skulle vara intressant om man bara skrev äventyret allmänt och(åtminstone nästan) systemlöst. På så sätt så blir äventyret, som du säger, inte ett diplom för hur duktigt man förstått regelsystemet, utan för hur man tolkar konceptet och stämmningen i världen.

Siffror på SLPar kan väl spelskaparen själv lägga dit.

/Mask-u

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Håller nog med Mask här - spelvärden kan ju alltid skaparen lägga till själv om det vore så... Det viktiga är ju själva stämningen som genomsyrar äventyret, inte regelmekaniken.

hraufnir

Swordsman
Jag läser tråden, iaf delar av den innan den tappade tråden, och jag tycker att grundtanken e riktigt bra. Men varför begränsa det till att en skapare till en annan... Jag tycker att det skulle kunna läggas upp en utmaning om mini-äventyr till svenska rollspel. D.v.s. Alla (som vill vara med) får välja ett svenskt rollspel och skriva ett kort äventyr. (Säg max 5 sidor) och sedan kan en jury ta ut bästa bidraget på varje rollspel och detta skickas till spelmakaren i fråga... (om spelet är aktivt, annars kan det läggas upp här på wrnu=)

Krille

Super Moderator
"Men varför begränsa det till att en skapare till en annan..."

Orsaken till det är att jag mer eller mindre vill få ner rollspelsproducenterna från sina höga hästar, och titta lite på "konkurrenterna" av någon annan orsak än att sno deras grejer så snyggt och omärkligt som möjligt. Alla skriver äventyr, liksom, så att uppmana alla att skriva äventyr känns rätt poänglöst. Men Neogames skriver inte äventyr till Västmark. Det tycker jag är synd, eftersom jag inte får ett äventyr och Neogames snöar in sig på sin egen miljö och blir låst till dess koncept.

Men om jag utmanar Neogames på det här sättet så får jag och Neogames varsitt äventyr, och vi får båda en insikt i den andres spelmiljö och tankegångar. Förhoppningsvis så vinner vi båda på det, då vi inser styrkorna i den andres approach och lär oss av det så att vi gör bättre produkter i framtiden.

Krille

Super Moderator
Halvmesyr

"Håller nog med Mask här - spelvärden kan ju alltid skaparen lägga till själv om det vore så..."

IMHO, ett äventyr utan spelvärden är som en macka utan smör, och tvärtom: spelvärden utan äventyr är som smör utan en macka. För min del kan man själv lägga till en stämning eller intrig lika gärna som spelvärden.

Nä, jag ser gärna ett komplett äventyr. Stämning, intrig, platser och spelvärden. Allt annat är en halvmesyr.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Halvmesyr

Nä, jag ser gärna ett komplett äventyr. Stämning, intrig, platser och spelvärden. Allt annat är en halvmesyr.
Vad säger att äventyret inte blir komplett om spelvärden läggs till av spelkonstruktören? Men det kanske du tycker är fusk? :gremtongue:

Krille

Super Moderator

"Vad säger att äventyret inte blir komplett om spelvärden läggs till av spelkonstruktören?"

Spelkonstruktörer är också spelare. Och framförallt har de alldeles för ofta ont om tid.

Mask_UBBT

Hero

"IMHO, ett äventyr utan spelvärden är som en macka utan smör, och tvärtom: spelvärden utan äventyr är som smör utan en macka."

Men om jag får välja emellan en halvtaskig knäckemacka med smör, en smaskig brödbit jag kan bre själv, och en stor smörklick i näven, så är nog det andra alternativet bäst. Anledningen till att jag tycker detta är väl främst att de spel som jag anser är intressantast att skapa och göra utbyte med bygger till största delen på sina koncept. Staden, Hypokognia, Sisu, Flux, Terone, osv. Västmark är annorlunda dessa på det sätt att en väldigt stor del av Västmark som spel är T10-systemet och dess omkringliggande regler. Hypokognia eller Staden har ju absolut inte mycket till regler att skylta med, de är mest där för att göra spelet till ett spel. I mina ögon är alltså systemet inte direkt något som skulle vara intressant att tolka, egentligen. Om man gör det är det ju bra, men det är väl ändå inte viktigt för att man ska se en spelskapares tolkning av rollspelet?

/Mask - fear the non-radbytiness!

Krille

Super Moderator

"Om man gör det är det ju bra, men det är väl ändå inte viktigt för att man ska se en spelskapares tolkning av rollspelet?"

Nej, men det är viktigt för att produkten ska vara komplett.

Jag kan ju säga så här, om Anders Blixt skickar ett Västmark-äventyr så har jag knappast lust att pilla ut spelvärden i det det första jag gör, för att komplettera det inför en utgivning. Och det trots att Västmark är ett relativt snällt "ploppa ut spelvärden"-spel. Och jag tror inte att Neogames skulle bli glada om de var tvungna att ploppa ut värden om jag skrev ett äventyr för dem - i synnerhet som Eon är ett synnerligen "ploppa ut spelvärden"-ovänligt spel.

Tolkningen skiter jag i. Jag är lat.