Jag hade velat se god litteratur som använder sig av mediet rollspel, lite som en berättelse kan användas i en berättelse. Vem säger vad och varför väljer personen att spela just den karaktär den gör? Eller varför inte vända sig till läsaren direkt: föreställ dig en mörk kyrka. Kanske är det mitt i natten, eller så har mörka moln just samlats på himlen, sommaren är som bortglömd där du sitter under gamla valv... Det ligger något obehagligt, tänk dig något obehagligt, något som luktar eller känns obehagligt... Du är i kyrkan med det. Du ska tänka det obehagliga, det är känslan vi vill åt... Lukten. Beskriv det för dina spelare, känn det själv! Det som ligger på golvet. Det är inte viktigt vad det är, bara att det är obehagligt, det får gärna lukta. Minns den lukten, smaka på den, och återanvänd den vid scenen i skogen. Använd liknande ljus också, men inte själva tingesten där på golvet, den vidriga, stinkande tingesten som ger dig kalla kårar...
Eller, jag vet inte riktigt hur man skulle göra det, men det jag hade velat se det i praktiken, inte användandet av en rollspelssetting men av rollspelet.