DeBracy
Eventuellt helt fantastisk
I samband med den här tråden så undersökta jag det där med Paksenarrion lite. Hon spelade lite D&D med sin make och några barn/vuxna som var vänner till familjen och kom underfund med att hon tyckte D&D:s tagning på paladiner sög. Gruppen splittrades när det barn som först hade velat spelat D&D (och alltså var orsak till att gruppen bildades) flyttade långt bort där det nog inte fanns nån att spela med. Tanken från början var att skriva en novell till honom utifrån deras spel. Det lyckades hon ju dåligt med givet att det blev tre tjocka volymer och typ inget av deras spel fanns med när hon var klar. Jäkligt rollspelsanknutet, om än på ett lite annat sätt.Björn Wärmedal;n161379 said:Paksennarion-trilogin är väl baserat på D&D i någon flavour, tror jag. Författaren ska någon gång sagt att hon ville förklara varför någon blir paladin och vad det innebär, i en D&D-värld. Första boken tyckte jag mycket om, andra boken har en del bra kapitel men tredje boken blir sämre och sämre för varje sida, mer eller mindre. Slutet var kanske det näst sämsta jag läst i någon genre alls. Eller nä, tredje sämsta, men ändå.
Jag upplevde böckerna precis som du (och har till och med läst om den första, lite ovanligt för mig). Det blev så mörkt sen. Jag minns inte ens slutet-slutet.
Utöver det så är det väl några Dragonlance-böcker och Blodsmak: ett fall för Sennja Maler som jag läst. Den sistnämnda (som utspelar sig i Mutant: UA-världen) har jag en rätt positiv känsla för när jag tänker tillbaka på den.
Under motsvarande trådstart på Facebook tog Murderhobo upp Svenska Kulter som rollspelsanknuten litteratur, men jag vet inte riktigt om jag tycker den kopplingen är så självklar. Eventuellt får vi börja kalla all litteratur av författare som spelat rollspel rollspelsanknuten i så fall (China Mieville exempelvis).